F1 Circuit Oostenrijk

Grand Prix van Oostenrijk 2024

Red Bull Ring

Met de Grand Prix van Oostenrijk keert het Formule 1-circus terug op Europese bodem. In de maand juli staan er maar liefst vier races op het programma dus wordt een lange sprint naar de zomerstop voor teams en coureurs.  

De Grand Prix van Oostenrijk wordt verreden op de Red Bull Ring en is daarmee een thuiswedstrijd voor het team van Max Verstappen. Het circuit, gelegen in Spielberg, is één van de kortste banen op de Formule 1 kalender. Het circuit is 4,3 kilometer lang en kent slechts tien bochten. Valtteri Bottas reed ooit een ronde in 1:02,9.

Red Bull betaalde een heleboel geld om de Grand Prix van Oostenrijk in 2014 weer op de kalender te krijgen. In de corona jaren werden er zelfs twee Grand Prix' op deze baan verreden. De Grand Prix van Stiermarken, de provincie waarin Spielberg ligt, stond in 2020 en 2021 op de kalender.

Onetime Las Vegas Fill door Onetime
op 26 juni 2023
Oostenrijk 1

Wanneer vindt de Formule 1-race plaats in Oostenrijk?

Op zondag 30 juni 2024 om 15:00 schittert rijden de RedBull's weer over hun officiële eigen baan! De Red Bull ring mag dan weer de Formule 1 gaan hosten!

Tijdschema Grand Prix van Oostenrijk 2024

Sessie Wanneer Hoelaat Zender
1e vrije training 28 juni vanaf 12.30 Viaplay
2e vrije training 28 juni vanaf 16.30 Viaplay
3e vrije training 29 juni vanaf 12.00 Viaplay
Kwalificatie 29 juni vanaf 16.00 Viaplay
Race 30 juni vanaf 15.00 Viaplay
Max Op De Redbull Ring

Wedden op de Grand Prix van Oostenrijk 2024

De wedmogelijkheden voor de Grand Prix van Oostenrijk variëren van bookmaker tot bookmaker. Over het algemeen bieden de meeste bookmakers echter de mogelijkheid tot een outright bet op de winnaar van de wedstrijd en de coureur die op zaterdag de pole position veroverd. Ook een long term bet op de nieuwe wereldkampioen is beschikbaar bij gerenommeerde online wedkantoren.

De Red Bull ring is de kortste baan op het circuit! Dit gaat er voor zorgen dat we vaker langs de inhaalpunten komen, hierdoor gaan de coureurs vaker elkaar proberen in te halen! Bij een inhaalactie is altijd een kans op een grote crash. Na zo een crash komt er meestal een Saferty-car bij kijken. De autos moeten dan vlak achter elkaar rijden en komt er al het ware een "rijdende herstart"

Al met al word het wedden op de Formule 1 ook op Oostenrijk weer hartstikke spannend!

Wie wint volgens jouw de Grand Prix van Oostenrijk?

Betmgm Header

BetMGM

WED €10 SCOOR €50
Logo Jacks.nl

Jack's.nl

€60 aan Free Bets
Logo Unibet

Unibet

€50 in Free Bets

Terugblik vorig seizoen

In 2023 was de Grand Prix van Oostenrijk een vrij kalme race voor Max Verstappen, hij moest alleen bij de start zijn eerste plek verdedigen ten opzichte van Charles Leclerc van het team Ferrari. Voor Nico Hulkenberg was het echter een mindere race. Hij viel in de 13e ronde al uit. Max Verstappen wist voor de vierde keer de race te winnen op de Red Bull ring. Na hem kwamen Charles Leclerc en Sergio Perez over de streep

Vooruitblik dit seizoen

Max Verstappen heeft de race op de Red Bull ring al vier keer mogen winnen. Het zal voor hem een niet al te lastige thuisrace worden als het mee zit. 

Zoals er eerder is vermeld is de Red Bull ring de aller kortste baan op de Formule 1 kalender! De lay-out is tenopzichte van sommige straatraces vrij simpel. We moetten nog maar zien hoe de autos van de andere Formule 1 teams gaan presteren op deze track.

Wat verwachten wij (onze voorspelling)

Nu we in dit seizoen hebben gezien dat de auto van Max Verstappen over het algemeen goed presteert kun je met redelijke zekerheid stellen dat hij ook de Grand Prix van Oostenrijk zal winnen! Maar echter niets is minder waar, de Formule 1 blijft altijd onvoorspelbaar. Een crash, Safety-car, slechte pitstop en ronduit ongeluk bepaalt uiteindelijk of Max de overwinning kan binnenslepen.

 

Ook heeft bijvoorbeeld Lando Norris laten zien dat hij en zijn auto erg competitief kunnen zijn! Al met al het word een fantastische race.

De geschiedenis van de Grand Prix van Oostenrijk

De Grand Prix van Oostenrijk kent een roemruchte geschiedenis. Meerdere keren verdween de race van de Formule 1-kalender om even zo vaak na een aantal jaar weer terug te keren. De laatste keer dat de Grand Prix van Oostenrijk geschrapt werd, was in 2003. Toen werd de laatste editie van de race verreden op de A1-Ring.

Het Red Bull concern kocht het circuit en moderniseerde het, waarna het een lobby opstartte om de Grand Prix van Oostenrijk terug te laten keren op de kalender.

Dit lukte uiteindelijk in 2014 toen de introductie van de nieuwe hybride V6-motor formule ironisch genoeg het einde van de jarenlange dominantie van het Red Bull Racing-team inluidde, zodat de droom om met een eigen auto op een eigen circuit te winnen in het water viel. In 2018 was het alsnog zo ver toen Max Verstappen er met de overwinning vandoor ging.

Met zijn zege in 2021 werd Verstappen mede-recordhouder qua meeste zeges in de Grand Prix van Oostenrijk. Alain Prost was tot de overwinning van de Red Bull rijder de enige coureur in de geschiedenis van de Formule 1 die er in geslaagd is om de Grand Prix van Oostenrijk drie keer te winnen.

Verstappen kan aankomend weekend dus langszij komen bij Le Professeur, die de race won in 1983, 1985 en 1986. Tussen 1988 en 1997 werd de race opnieuw niet verreden, zodat Prost ook niet de gelegenheid had om vaker te zegevieren.

Controversieel moment

De Grand Prix van Oostenrijk staat sinds 2014 onafgebroken op de Formule 1-kalender. Daarvoor werd de race georganiseerd van 1970 tot en met 1987 en van 1997 tot en met 2003.

In 2002 vond één van de meest controversiële momenten in de moderne Formule 1-geschiedenis plaats. We bevinden ons in deze tijd in de hoogtijdagen van het Schumacher-era. De Duitser moest bij Ferrari vier jaar op zijn eerste wereldtitel met de Scuderia wachten, maar sloeg vanaf 2000 genadeloos toe.

Tot en met 2004 won Schumacher vijf wereldtitels op rij en won hij bovendien 48 van de 85 Grand Prix die in die jaren verreden werden.

Er kon niemand aan Schumacher tippen, ook teamgenoot Rubens Barrichello niet. Toch was het Barrichello die met nog één ronde te gaan aan de leiding van de Oostenrijkse Grand Prix reed. De Braziliaan – sinds 2000 de teamgenoot van Schumacher – was op weg naar zijn tweede Grand Prix zege totdat Ferrari-teambaas Jean Todt zich op de boordradio meldde dat Barrichello de overwinning aan Schumacher moest laten ‘in het belang van het WK’. Barrichello gaf gehoor aan de oproep, maar deed dat pas na de laatste bocht zodat de teamorder heel zichtbaar was.

Het leidde tot reacties vol walging voor het Ferrari-team. Dat werd nog erger toen Schumacher op het podium poppenkast begon te spelen door Barrichello op de hoogste trede van het podium te duwen. Ferrari kreeg een fikse boete van de FIA voor de gang van zaken en de autosportbond begon na de Grand Prix van Oostenrijk een verbod op teamorders voor te bereiden.

on air