Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen in aanloop naar de eerste race van het nieuwe Formule 1-seizoen: rond half februari onthullen de Formule 1-teams hun nieuwe bolide voor het aankomende seizoen. Het grote speculeren, voorspellen en wedden op de grootste kanshebbers binnen de Formule 1 voor de wereldtitel kan beginnen!
Hebben de teams de juiste keuzes gemaakt voor hun auto's en banden, of staan ze al met 1-0 achter voordat het seizoen begint? Het bepaalt - samen met de vorm van de coureurs - het verloop van de races en het seizoen, en dus hoe succesvol jouw weddenschappen zullen zijn. Wij zetten alles over wedden op de Formule 1 voor je op een rijtje.
Formule 1 is al jaren een van de populairste sporten om op te wedden, mede dankzij de wereldwijde bekendheid en de veelheid aan wedmogelijkheden. Net als bij voetbal, waar je met 1X2-weddenschappen kunt inzetten op de uitkomst van een wedstrijd, kun je bij Formule 1 inzetten op de coureur die de Grand Prix gaat winnen. Dit wordt een Outright Bet genoemd.
Voor elk raceweekend krijgen de coureurs een quotering van de verschillende bookmakers, gebaseerd op de waarschijnlijkheid dat zij de race zullen winnen. Het afsluiten van een weddenschap op een coureur van topteams zoals Mercedes, Red Bull, of Ferrari levert over het algemeen minder winst op dan wanneer je inzet op een coureur die voor een middenveld- of achterhoedeteam uitkomt.
Naast diverse seizoensweddenschappen kun je ook per race weddenschappen plaatsen. Wij blikken vooruit op elke Grand Prix zodat jij een goedgeïnformeerde bet kunt plaatsen.
Naast diverse seizoensweddenschappen kun je ook per race weddenschappen plaatsen. Wij blikken vooruit op elke Grand Prix zodat jij een goedgeïnformeerde bet kunt plaatsen.
In de hedendaagse Formule 1 is het gebruikelijk dat topteams een duidelijke rolverdeling hanteren tussen een eerste en een tweede coureur. Deze strategie is ingegeven door het verlangen om zowel individuele als teamsuccessen te maximaliseren. De tweede coureur speelt een cruciale rol in dit proces; hij is primair bedoeld ter ondersteuning van de kopcoureur. Zijn taken omvatten het behalen van voldoende punten voor het constructeurskampioenschap en het strategisch weghouden van punten bij de kopcoureurs van concurrerende teams. Dit dynamische spel van rollen en strategieën beïnvloedt direct de quoteringen van de coureurs bij de bookmakers, wat een interessante dimensie toevoegt aan het wedden op Formule 1.
Bij het plaatsen van een Outright Bet is het essentieel om niet alleen de huidige verhoudingen binnen het seizoen in acht te nemen maar ook de historische prestaties van teams en coureurs op specifieke circuits te analyseren. Het is namelijk zo dat sommige topcoureurs mogelijk niet optimaal presteren op bepaalde typen banen, terwijl anderen juist uitblinken onder specifieke omstandigheden. Naast de directe weddenschappen op de winnaar van een Grand Prix, bieden bookmakers ook andere interessante Outright Bets aan, zoals welke coureur de pole position zal behalen en wie de snelste ronde tijdens een race rijdt. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om te wedden op de uiteindelijke wereldkampioenen van het seizoen, zowel bij de teams als de coureurs, een vorm van gokken die bekend staat als Longterm Betting.
Voor wie wil wedden op Formule 1 is inzicht in de sport onontbeerlijk, net als het vermogen om te anticiperen op hoe technische ontwikkelingen en veranderingen daadwerkelijk invloed zullen hebben op de prestaties. Later in dit artikel zullen we enkele handvatten aanreiken om deze ontwikkelingen beter te kunnen interpreteren. Echter, voordat we dat doen, is het belangrijk om de breedte van de wedmogelijkheden in de Formule 1 te verkennen. Naast het voorspellen van de winnaar van een race, kun je bijvoorbeeld wedden op welke coureurs in de top-3 zullen eindigen en welk team gedurende een seizoen de meeste overwinningen zal boeken. Een bijzondere optie die sommige bookmakers bieden is de 'Driver Matchups', waarbij je kunt inzetten op welke van twee geselecteerde coureurs het beste zal presteren in een specifieke race, waardoor de wedervaring nog persoonlijker en spannender wordt.
De Formule 1 is een redelijk voorspelbare sport als het op het verloop van een seizoen aankomt. Het team met het meeste geld bouwt de beste auto en heeft gedurende het seizoen de meeste financiële en technologische middelen om de auto door te ontwikkelen en van race tot race te verbeteren.
Echter, in elke sessie, in elke training en in elke race kan er op elk moment iets gebeuren dat het hele verloop van de race op zijn kop zet. Een regenbui, een startcrash, een klapband, een ploffende motor, et cetera: er zijn zoveel manieren waarop een race beïnvloedt kan worden. Dat maakt Formule 1 een bijzonder interessante sport voor mensen die van live betting houden.
Wedden op veranderende omstandigheden terwijl je de race volgt, je tactiek veranderen als je ziet dat jouw favoriet een langzamere pitstop heeft gemaakt, te maken krijgt met een leeglopende band of een straf krijgt voor een onsportieve actie op de baan. Deze gebeurtenissen zouden kunnen gebeuren of niet.
Juist voor dat soort incidenten bieden sommige bookmakers Proposition bets. Dit zijn weddenschappen waarbij je voorspelt of een gebeurtenis plaats gaat vinden of niet. Je kunt hiervoor in de regel niet selecteren in een lijst van voorgeselecteerde mogelijke gebeurtenissen. Je dient echt zelf een scenario aan te leveren waar jij op in wilt zetten.
Belangrijk voor live betten is om te weten hoelaat Formule 1 is. Als je weet waar en hoelaat je kunt kijken kun je alles live volgen.
Als de Formule 1 na de jaarwisseling weer uit haar winterslaap ontwaakt en de teams de laatste hand leggen aan de bolides voor het nieuwe seizoen, is het altijd de vraag of er veranderingen in de onderliggende krachtsverhoudingen tussen de teams heeft plaatsgevonden.
Vooral in winters waarin er een aantal reglementswijzigingen hebben plaats gevonden, zoals dit in seizoen 2022 het geval was, wordt er reikhalzend uitgekeken naar de verhoudingen op de baan.
Welk team heeft een lumineus idee gekregen en heeft de concurrenten direct op achterstand gezet? Welk team heeft die maas in de wet gevonden die de verhoudingen in het veld op zijn kop zet? De testdagen geven een indicatie, maar de teams hoeven pas in Bahrein hun hele hand op tafel te leggen.
Het zijn elke winter weer relevante vragen voor de Formule 1-liefhebber en vragen waar je een antwoord op moet zien te formuleren als je een Longterm bet af wilt sluiten op de ontknoping van het wereldkampioenschap. Om daar een mening over te formuleren hebben we aantal factoren en indicatoren op een rijtje gezet.
Net als in de voetballerij en nog andere high profile sporten bepaalt het budget in grote mate de kans op succes. Fabrieksteams van autofabrikanten zijn daarbij in het voordeel.
Je zult de teams van Mercedes en Ferrari niet achter in het veld terug vinden. Daarvoor zit er teveel geld in het team. Een achterhoedeteam zal niet over de duur van één winter een topteam worden omdat daarvoor een te grote investering gevraagd wordt.
Sinds seizoen 2021 wordt er in de Formule 1 een budgetlimiet gehanteerd. Vanaf dat seizoen mochten de teams nog ‘maar’ 145 miljoen dollar spenderen. De salarissen die de coureurs ontvangen vallen echter allen buiten dit bedrag.
In 2022 is dit maximum teruggeschroefd naar 140 miljoen dollar en in 2023 naar 135 miljoen, het niveau waarop dit vanaf nu zou moeten blijven.
Door een maximum aan het te besteden bedrag te stellen, hoopt de FIA de sport competitiever te maken en het gat tussen de topteams en de rest van het veld te verkleinen.
Iedere goede ontwerper kan met de huidige regels in de Formule 1 een redelijk tot goede auto bouwen, maar het echte verschil wordt gemaakt door de motor.
De motor is voor meer dan de helft verantwoordelijk voor de performance van de auto. Mercedes heeft al jaren de beste motor van het veld. Het is niet verrassend dat alle teams die gebruik maken van een Ferrari het afgelopen seizoen een stap achteruit hebben gezet toen bleek dat de nieuwe Ferrari-motor niet zo sterk was.
Hoe sterker een team op de pitmuur is, hoe sterker een team op de baan is. Wanneer een team er in slaagt om de meest talentvolle, ervaren en innovatieve professionals uit de sport of de techniek aan zich weet te binden, dan verhoogt het de kans op succes enorm.
Het in dienst hebben van een van de allerbeste ontwerpers van Formule 1-auto’s in de persoon van Adrian Newey zorgt ervoor dat Red Bull Racing al enige jaren het gat naar Mercedes aan het verkleinen is, ondanks het feit dat zij het ‘slechts’ met een Honda-motor moeten doen.
Het in dienst hebben van een topcoureur maakt voor een team het verschil tussen succes of falen. Het is de coureur die in de auto de beslissingen neemt. Hoe beter de coureur is, hoe beter hij met de auto kan werken en hoe gedetailleerder hij het team kan vertellen waar de auto verbeterd moet worden om succesvol te zijn.
Het is tegenwoordig niet meer zo dat een topcoureur een auto die normaal gesproken op de laatste startrij start naar pole position kan rijden, maar een topcoureur kan een auto wel beter laten presteren dan deze daadwerkelijk is.
Wanneer een team een rigoureus ander ontwerp presenteert kan dat twee dingen betekenen: of het team heeft een heel teleurstellend seizoen achter de rug en heeft de ontwerpfilosofie compleet over een andere boeg gegooid, of het team heeft een maas in de wet gevonden waarmee ze verwachten een flink voordeel te behalen.
In beide gevallen is het nuttig om dit team in de gaten te houden tijdens de wintertesten. Auto’s die nauwelijks veranderd zijn, maar onderhuids zijn doorontwikkeld zullen waarschijnlijk gelijkwaardig aan het vorige seizoen gaan presteren. In de F1 is het credo evolutie boven revolutie al jaren een bewezen sleutel tot meerjarig succes.
Voorafgaand aan de start van het seizoen testen de teams twee keer drie dagen hun nieuwe bolides. De eerste wintertest vindt plaats op het Circuit van Barcelona in Spanje. De tweede testsessie is gepland op het circuit van Sahkir in Bahrein, waar later in maart ook de eerste Grand Prix van het nieuwe jaar plaatsvindt. De tijden die tijdens de wintertesten gereden worden zijn enorm voer voor speculaties.
Wie is sneller dan wie? Wie kroont zich wereldkampioen verstoppertje spelen? In deze testen komt niet zo zeer naar voren wie aan de voorkant van de grid een stap voorwaarts gemaakt heeft, maar er vallen elk jaar een aantal teams in negatieve zin op.
Een laatste indicator waar je op zou kunnen letten bij het maken van je voorspellingen is of een team van technische partners veranderd is of dat er juist een uitbreiding van een technische samenwerking heeft plaatsgevonden.
Wanneer een middenveldteam ineens de beschikking krijgt over meer onderdelen dan alleen een Ferrari- of Mercedesmotor, maar bijvoorbeeld ook de versnellingsbak of een ophanging van een topteam gaat gebruiken, kan het zomaar zijn dat dit team een stap voorwaarts gaat maken.
In de Formule 1 zijn er door de jaren heen meerdere periodes geweest waarbij één team de sport domineerde zoals Mercedes dat recent zeven seizoenen lang gedaan heeft.
Toch is er ook in de meest dominante periodes ruimte voor verrassingen. Zo ging er in de eerste race van 2020, in juli in Italië vanwege de coronapandemie, op zondag heel veel mis voor Mercedes. En dat zijn precies de momenten die de Formule 1 zo leuk en onvoorspelbaar in zijn voorspelbaarheid maakt.
Er gebeurde die race zoveel, wat ertoe leidde dat Gasly uiteindelijk de race won. Een coureur die normaal gesproken geen hele hoge ogen gooit en daardoor hoge odds krijgt. Voor het eerst in meer dan zeven jaar stond er geen coureur van Mercedes, Ferrari of Red Bull Racing op het podium.
Een sportsbettor uit Finland beleefde aan de zege van Gasly de middag van zijn leven. De man had 20 eurocent ingezet op de Fransman. Wat hem gezien de quotering van 1:166.990 die de bookmaker aan Gasly had gekoppeld een vermogen van meer van €33.000 opleverde!
Zo zie je maar, soms loont het om eens buiten de gebaande paden te wedden op Formule 1. Pas wanneer de finishvlag valt, weet je honderd procent zeker hoe de race verlopen is.
Voor wie niet bekend is met de Formule 1 gaan we even in sneltreinvaart door de geschiedenis van de sport heen. De Formule 1 is de koningsklasse van de autosport. Het wereldkampioenschap wordt jaarlijks georganiseerd onder de vlag van de FIA, de internationale automobielbond.
Het eerste wereldkampioenschap Formule 1 werd gehouden in 1950. Het startveld werd in de beginjaren van de sport vooral gevormd door coureurs van gegoede komaf.
Zo was de allereerste Nederlandse Formule 1-coureur, Carel Godin de Beaufort, bijvoorbeeld naast autosporter ook Jonkheer van Maarn en Maarsbergen.
Halverwege de jaren ’60 veranderde het deelnemersveld van elitair naar sportief. Er kwamen steeds meer coureurs op basis van hun talent in de Formule 1.
De jaren ’60 en ’70 waren de wilde jaren van de sport. Coureurs werden vereerd als helden en presenteerden zich als stoere mannen die met hun overall om hun middel geknoopt met een sigaret in hun ene hand en een bevallige blonde jongedame, de zogenaamde pitspoes, aan de andere hand poseerden voor hun bolide alsof er geen gevaar bestond.
De Brit James Hunt is hier de ultieme belichaming van. Gevaar bestond er echter meer dan genoeg in de Formule 1 en menig coureur verloor in die jaren zijn leven.
In de jaren ’80 werd de sport veiliger en commerciëler. De Brit Bernie Ecclestone, voorheen teammanager van een Formule 1-team, wierp zich op als richtingaanwijzer waar Formule 1 heen moest. Onder het bewind van Ecclestone ontwikkelde de sport zich vanaf de jaren ’90 tot een mega commerciële en professionele raceklasse, waar alleen de allerbeste teams, engineers en coureurs een plekje vonden.
Er werd afscheid genomen van gelukszoekers die met een flinke buidel sponsorgeld een zitje bij een achterhoedeteam verworven. Ook pay drivers die primair op basis van economische motieven in de belangstelling proberen te komen van een kleiner team, moeten tegenwoordig een aardig potje kunnen sturen anders worden ze bedankt voor de interesse.
De moderne Formule 1 is topsport. Coureurs zijn atleten die zich aan flinke fitnessschema’s houden en de auto’s zijn het summum van wat de autotechnologie te bieden heeft. Enkele jaren geleden is daar ook een klimatologisch bewustzijn bijgekomen en zodoende kennen de auto’s tegenwoordig een hybride motorformule.
Voor de puristen, de liefhebbers van de sport, die terugverlangen naar brullende V12 motoren, is de huidige Formule 1 een verschrikking. Desondanks is er een steeds groter wordende groep fans die de sport jaarlijks op de voet volgt.
Duitsland speelde nooit een heel grote rol in de Formule 1, totdat begin jaren ’90 de Duitse coureur Michael Schumacher de sport binnenkwam. Schumacher introduceerde niet alleen een heel klinische en methodische manier van werken die hem zeven wereldtitels, veel fans en, mede door zijn soms controversiële rijgedrag, minstens zoveel antipathie opleverde, maar zorgde er ook voor dat Duitsland zich voor de Formule 1 ging interesseren.
Het leverde op dat merken als Mercedes en BMW bestaande, door racers gerunde privéteams overnamen en omvormden tot rijdende reclamezuilen voor het merk.
Na onder andere vier wereldtitels voor een andere Duitser, Sebastian Vettel, wordt de sport sinds 2014 gedomineerd door één team: Mercedes. Zeven jaar op rij won het Duitse team de constructeurstitel en zeven jaar op rij won een coureur van het team de rijderstitel. Zes keer was dat Lewis Hamilton, één keer Nico Rosberg.
Geen hegemonie is zo heftig of hij wordt ook doorbroken. Dat gebeurde ook in 2021. Max Verstappen slaagde er in de laatste controversiële race van het jaar in de allerlaatste ronde van het WK in om Hamilton te onttronen als wereldkampioen. Verstappen werd daarmee vanzelfsprekend de allereerste Nederlandse wereldkampioen.
Dat Formule 1 in Nederland op dit moment ongekend populair is, hebben we te danken aan één man - en zijn vader.
Nederland kende tot 2015 een bijzonder moeizame relatie met de Formule 1. Als er al een racende landgenoot de koningsklasse haalde, dan was dat bij een over het algemeen redelijk kansloos achterhoedeteam.
Jos Verstappen was lange tijd de meest succesvolle Nederlandse coureur. Dit deed hij met de 17 WK punten die hij in zijn loopbaan behaalde. Verstappen was ook de enige Nederlander die het podium van een Grand Prix behaalde.
Verstappens zoon Max debuteerde in 2015 als 17-jarig supertalent voor het team van Toro Rosso. Veertien maanden later promoveerde de jonge Verstappen naar het topteam Red Bull Racing. Prompt won hij zijn eerste race voor dat team tijdens de Grand Prix van Spanje 2016. Verstappen senior heeft een flinke vinger in de pap in het succes van Max en lijkt zijn zoon
De rest is geschiedenis, want anno 2023 heeft Max twee jaar op rij het kampioenschap weten te behalen en het einde is nog lang niet in zicht.
De spectaculaire opkomst van Verstappen zorgde niet alleen in Nederland voor een regelrechte Formule 1 hype, maar wereldwijd nam de interesse voor de sport toe door de entree van de onconventionele Verstappen. De Limburger zorgde voor de broodnodige kleur op de wangen van de sport die in de jaren daarvoor bijzonder grijs was geworden.
Ja, dit kan. Je kunt namelijk al een voorspelling doen van de ranglijst van het komende seizoen.
De officiële naam van de F1 is de FIA (Formula One World Championship).
Dit kan wel eens veranderen. Echter zijn er een aantal landen waar het iedere keer terug komt. Dit zijn landen als: GP Engeland, GP Monaco, GP Duitsland, GP België (Spa), GP Spanje & GP Australië. In Nederland zal er voor het eerst, sinds lange tijd, weer een GP worden gehouden op Zandvoort.
Ja, je kunt live wedden op Formule 1. Inzetten die je tijdens de wedstrijd kunt maken zijn o.a. deze: winnaar van de wedstrijd, snelste ronde en uitvaller. Vrijwel elk online casino met een sportsbook zal deze weddenschappen aanbieden.
Ja, Onetime heeft een eigen forum. Hier kun je tips vinden rondom diverse sportweddenschappen. Zo ook F1.