F1 Circuit Italie

Grand Prix van Italië

Autodromo Nazionale Monza

Na de oranjegekte van Zandvoort, reist het Formule 1-circus door naar Monza, waar de laatste race in de triple header België-Nederland-Italië op het programma staat. Verstappen-mania maakt plaats voor Ferrari-passie. In dit artikel alles over de race in Italië en hoe je kunt wedden op de Grand Prix van Italië.

Onetime Las Vegas Fill door Onetime
op 1 maart 2023 - laatste update: 23 augustus 2024
Italie Monza 1

Wanneer vindt de Formule 1-race plaats in Italie?

De Grand Prix van Italie wordt gereden op zondag 1 september 2024 om 15:00 uur 's middags. Een voor ons Nederlanders een zeer gelegen tijd. Het legendarische Monza zal veel voor ons in petto hebben!

Tijdschema Grand Prix van Italie 2024

Sessie Wanneer Hoelaat Zender
1e vrije training 30 augustus vanaf 13.30 Viaplay
2e vrije training 30 augustus vanaf 17.00 Viaplay
3e vrije training 31 augusus vanaf 12.30 Viaplay
Kwalificatie 31 augustus vanaf 16.00 Viaplay
Race 1 september vanaf 15.00 Viaplay
Max In Italie (1)

Wedden op de Grand Prix van Italie 2024

Wedden op de Grand Prix van Italië kan bij diverse, internationale bookmakers. Het type weddenschap dat je af kunt sluiten verschilt van bookmaker tot bookmaker.

Een outright bet op de winnaar van de wedstrijd en de coureur die er op zaterdag met de pole position van door gaat, is bij de meeste bookmakers wel te vinden. Ook een long term bet op de nieuwe wereldkampioen kun je bij de gerenommeerde online wedkantoren wel zetten.

Ook een long term bet op de nieuwe wereldkampioen kun je bij de gerenommeerde online wedkantoren wel zetten. Het palet aan Formule 1-weddenschappen is bij de Nederlandse bookmakers best uitgebreid.

Je kunt wedden op iedere sessie van het Grand Prix weekend. Dat begint natuurlijk met voorspellen welke coureur het snelst is in de eerste vrije training. De eerste training van een Grand Prix weekend is het altijd nog een beetje koffiedik kijken.

Naast de winnaar van de eerste training kun je ook inzetten op de coureur of het team dat pole position behaalt en de race wint. Wanneer je inzet op ‘snelste auto' speel je feitelijk op beide coureurs van een team. Hiermee verdubbel je de kans dat je de weddenschap wint.

Wie wint volgens jouw de Grand Prix van Italie?

Betmgm Header

BetMGM

WED €10 SCOOR €50
Logo Jacks.nl

Jack's.nl

€60 aan Free Bets
Logo Unibet

Unibet

€50 in Free Bets

Terugblik vorig seizoen

De race op Monza in 2024 begon al gelijk met een uitvaller, namelijk Yuki Tsunoda. Hij viel door motorproblemen bij de opwarmronde al gelijk uit. Max Verstappen startte vanaf de tweede plek en moest het gaan opnemen tegen de ijzersterke Carlos Sainz in de Ferrari. Ook Sergio Perez wist aan te sluiten bij de top 3! Uiteindelijk wist Carlos Sainz Max niet achter hem te houden en was er geen groot feest bij Ferrari in Monza.

Vooruitblik dit seizoen

Om het kijkplezier te bevorderen is de track opnieuw geoptimaliseerd voor meer inhaalacties. Sommige bochten zijn verbreed en DRS zones aangepast. 

Monza is en blijft toch altijd een circuit van Ferrari, voor Ferrari is het bijna meer waard hun thuisraces te winnen dan het kampioenschap. De betoverende rode bolides gaan dan ook alles op alles zetten om op het podium te geraken.

Wat verwachten wij (onze voorspelling)

Max Verstappen heeft zich al meerdere keren bewezen op dit circuit, maar het is niet juist om meteen aan te nemen dat hij automatisch de overwinning zal behalen. Zijn teamgenoot Sergio Pérez zou dankzij een slimme strategie ook zomaar eens bovenaan kunnen eindigen. Maar ook Mclaren is een grote kanshebber als het gaat om de overwinning op Monza

Dit circuit staat bekend om zijn uitdagende inhaalacties en de ernstige crashes, dus het is van cruciaal belang om vanaf de pole position te starten. De coureur die tijdens de kwalificatie de snelste tijd neerzet, geniet het grootste voordeel in de race.

Verstappen versus... niemand eigenlijk

Ook dit weekend is het mogelijk te wedden op het gegeven dat één coureur pole position haalt, de race wint en de snelste ronde in de race rijdt. Je hoeft hiervoor geen coureur te selecteren, maar gewoon ja of nee aangeven als je denkt dat dit gaat gebeuren of juist niet.

Eigenlijk kan die coureur alleen maar Max Verstappen zijn. De Nederlander rijdt momenteel net zo dominant als Michael Schumacher in zijn beste dagen.

Toch is deze weddenschap niet eenvoudig om te winnen. Vooral die snelste ronde is een lastige, gezien de tactieken die de topteams gebruiken om maar zoveel mogelijk punten op het andere team te winnen dan wel zo weinig mogelijk punten te verliezen.

Daarnaast kun je ook wedden op finishers in de top-3, de top-6, in de top-10, de marge waarmee de race gewonnen wordt en of een bepaald team met twee, één of geen auto’s aan de finish gaat komen. Niet elke weddenschap wordt bij alle bookmakers aangeboden, het loont dus om rond te kijken naar je mogelijkheden.

De geschiedenis van de Grand Prix van Italië

De Grand Prix van Italië wordt – net als de Britse Grand Prix – sinds de oprichting van het wereldkampioenschap Formule 1 in 1950 jaarlijks verreden. Niet één jaar is de Italiaanse GP niet verreden.

Op de race van 1980 na zijn alle Italiaanse Grand Prix’ gehouden op het circuit van Monza. In dat jaar werd de Italiaanse GP verreden op het circuit van Imola, waar eerder dit jaar de Formule 1 de Grand Prix van Emilia-Romagna plaatsvond.

In meer dan zeventig jaar hebben er de nodige memorabele races plaatsgevonden op het circuit. Heroïsche races zoals verreden in de jaren ‘50 door Alberto Ascari en Juan Manuel Fangio worden in de geschiedenisboeken vergezeld door tragedies zoals de dood van Graaf Wolfgang Von Trips die in 1961 verongelukte in de strijd om de wereldtitel.

Tijdens die race werd het bekende circuit, zoals het ook vandaag de dag nog grotendeels gebruikt wordt, gecombineerd met een oval met banking die ook in de bossen van Monza aangelegd was. Die configuratie is daarna nooit meer gebruikt.

Door de lay-out van de baan, met twee lange rechte stukken en slechts elf bochten, waarvan er ook nog eens vier volgas zijn, staat Monza bekend als de tempel van de snelheid.

Die snelheid was ook wat zorgde voor het enige posthume wereldkampioenschap. In 1970 verongelukte de Oostenrijkse klassementsleider Jochen Rindt op Monza. Hij werd in de resterende races niet meer ingehaald door zijn concurrenten en werd dus na zijn overlijden uitgeroepen tot wereldkampioen.

In 1978 werd opnieuw een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Monza bijgeschreven. De Zweed Ronnie Peterson was betrokken bij een crash in de eerste bocht en zijn auto vatte vlam. De marshalls waren onvoldoende met het juiste materieel uitgerust om de Zweed te redden.

Collega-coureurs James Hunt en Patrick Depailler waagden hun eigen leven om Peterson uit de brandende auto te redden. Dat lukte, maar Peterson overleed de volgende dag alsnog aan de gevolgen van het ongeluk.

Ferrari-successen

In de jaren ‘80 werd Monza veiliger gemaakt. Races werden voornamelijk gewonnen door het McLaren-team.

In 1988 won McLaren 15 van de 16 races op de kalender. De enige race die ze niet wonnen: Monza. Daar won Gerhard Berger voor Ferrari, een maand nadat de oprichter van het team, Enzo Ferrari, was overleden.

In 1996 won Michael Schumacher, die dat jaar was overgestapt van Benetton naar Ferrari, zijn eerste race in de rode bolide op Monza. Dat maakte veel los bij de tifosi.

Dat een concurrerende rijder van Ferrari het zwaar heeft op Monza blijkt in 1999. McLaren-coureur Mika Hakkinen rijdt aan de leiding van de Italiaanse Grand Prix en wordt uitgejouwd door het Italiaanse publiek. De tifosi willen Ferrari-coureur Eddie Irvine zien winnen. Hakkinen maakt een fout en spint van de baan. De auto slaat vast in het Italiaanse grind.

De hevig teleurgestelde Fin breekt en huilt tranen met tuiten in de bosjes achter de vangrail. Zo zwaar is Monza voor niet-Ferrari-coureurs. De winst gaat dat jaar overigens niet naar Irvine, maar naar de Duitser Heinz-Harald Frentzen die voor het Jordan-team rijdt.

Een jaar later keert Schumacher, die in 1999 ontbreekt door een beenbreuk, terug op Monza en wint met Ferrari de Italiaanse Grand Prix én de wereldtitel. De tifosi zijn door het dolle heen. Monza huilt van geluk.

Toro Rosso verrast met winst

In 2008 schreef een ander Italiaans team geschiedenis op Monza. In een totaal verregend weekend scheen de ster van Sebastian Vettel helderder dan ooit. De Duitser, pas 21 op dat moment, ging het beste met de omstandigheden om en kwalificeerde zich in de Toro Rosso op pole position.

F1-insiders en fans waren onder de indruk, maar niemand gaf de jongeling echt een kans op de zege. Toch won Vettel in de Toro Rosso met overmacht de Italiaanse Grand Prix.

In 2020 won Toro Rosso, inmiddels omgedoopt tot Alpha Tauri, voor de tweede keer de Italiaanse Grand Prix. Pierre Gasly profiteerde optimaal van de safety car-situaties en de fout die Lewis Hamilton maakte en won de race. Eveneens vorig jaar reed Hamilton de snelste kwalificatieronde ooit op Monza. De Brit klokte een tijd van 1:18.887, wat een gemiddelde snelheid van 264,362 kilometer per uur betekende.

Vorig jaar mondde de Grand Prix van Italië uit in een duel tussen titelkandidaten Max Verstappen en Lewis Hamilton die elkaar het licht in de ogen niet gunden en beiden ridder te voet werden. Daniel Ricciardo won de race voor het team van McLaren.

Het circuit

Het Autodromo Nazionale Monza, gelegen in het schilderachtige Monza nabij Milaan, is een iconisch onderdeel van de Formule 1-kalender vanwege zijn ongeëvenaarde snelheid en historische betekenis. Het circuit, ook wel bekend als de “Temple of Speed”, staat bekend om zijn lange rechte stukken en snelle bochten, waardoor het een ultieme test is voor zowel de kracht van de auto’s als de vaardigheden van de coureurs.

Het Monza-circuit is een permanent circuit dat sinds de opening in 1922 een belangrijke rol speelt in de autosport. Het circuit heeft een lange geschiedenis en heeft vele legendarische races en momenten gezien. Met zijn lengte van 5,793 kilometer en 11 bochten biedt het een spannend parcours dat hoge snelheden en precisie vereist.

Tijdens de Grand Prix van Italië worden in totaal 53 racerondes afgelegd, wat neerkomt op een raceafstand van 306,72 kilometer. Het circuit beschikt over 2 DRS-zones, waardoor spannende inhaalacties mogelijk worden gemaakt en strategische manoeuvres kunnen worden uitgevoerd. Dit alles draagt bij aan de unieke sfeer van de race en maakt het tot een van de meest opwindende evenementen op de Formule 1-kalender.

on air