Nu de strijd om de wereldtitel voor de coureurs op een ietwat merkwaardige manier beslist is, gaat de focus bij de aankomende Grand Prix van de Verenigde Staten naar het binnenhalen van de constructeurstitel door Red Bull Racing.
Het team van Max Verstappen wint de titel als het na de race op het Circuit of the Americas meer dan 147 punten voor staat op Ferrari.
De Grand Prix van de Verenigde Staten vindt plaats op zondag 20 oktober 2024 om 21:00 uur Nederlandse tijd. Voor ons het ideale moment om van deze topwedstrijd te genieten! Op het iconische Circuit of the Americas in Austin hopen fans altijd op een spannende race vol actie, met snelle rechte stukken en lastige bochten die het circuit zo geliefd maken.
Sessie | Wanneer | Hoelaat | Zender |
1e vrije training | 18 oktober | vanaf 19.30 | Viaplay |
2e vrije training | 18 oktober | vanaf 23.30 | Viaplay |
3e vrije training | 19 oktober | vanaf 20.00 | Viaplay |
Kwalificatie | 20 oktober | vanaf 00.00 | Viaplay |
Race | 20 oktober | vanaf 21.00 | Viaplay |
Na de race in Singapore is duidelijk geworden dat Max Verstappen de komende races goed in zijn spiegels moet kijken, want McLaren en Mercedes zitten Red Bull inmiddels dicht op de hielen. Dit maakt het wedden op de Formule 1 tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin extra interessant! Met de top 5 coureurs die elkaar weinig ontlopen, is het steeds lastiger te voorspellen wie er aan het eind van de race of kwalificatie bovenaan staat.
In Austin ligt de nadruk op snelheid en strategie. De kans op regen is kleiner dan in Singapore, maar de uitdagende bochten en hoogteverschillen van het Circuit of the Americas zorgen voor onverwachte wendingen. Dit geeft de teams mogelijkheden om met slimme pitstopstrategieën het verschil te maken. Het juiste moment kiezen voor een bandenwissel kan beslissend zijn, vooral bij de hoge bandenslijtage die dit circuit vaak met zich meebrengt, waardoor de race tot de laatste ronde spannend blijft.
Het raceweekend in Austin in 2023 draaide wederom om Max Verstappen, al was het geen gemakkelijk weekend voor de Nederlander. Hoewel hij de Grand Prix uiteindelijk overtuigend won, was het Circuit of the Americas een uitdaging vanwege de hitte en het lastige bandenmanagement. Tijdens de race verloor Verstappen kortstondig zijn voorsprong toen hij na een trage pitstop enkele seconden verloor aan zijn teamgenoot Sergio Pérez, die op dat moment dichterbij kwam. Maar Max herpakte zich snel en eindigde de race met een comfortabele voorsprong van 19 seconden.
Met deze overwinning breidde Verstappen zijn reeks van overwinningen verder uit, wat hem opnieuw dichter bij het verbeteren van meerdere records in de Formule 1 bracht. Een ander opvallend moment was het gevecht in het middenveld tussen Lando Norris en Lewis Hamilton, waarbij beide coureurs voor extra spanning zorgden in de laatste ronden. De Amerikaanse fans kregen een spectaculaire race voorgeschoteld, waarbij Verstappen’s dominantie opnieuw zichtbaar werd.
Nu de McLaren-auto's snel genoeg zijn om de Red Bulls bij te houden, belooft de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin een spannende strijd te worden. Met Lando Norris en Oscar Piastri als jonge, agressieve coureurs heeft McLaren een team dat Max Verstappen flink kan uitdagen.
Het Circuit of the Americas staat bekend om zijn lange rechte stukken en uitdagende bochtencombinaties, waarbij het bandenmanagement erg lastig is. Hoewel de kans op regen klein is in Austin, kunnen de hoge temperaturen en slijtage voor verrassingen zorgen. Verstappen heeft meer ervaring, maar Norris en Piastri zullen proberen hun podiumkansen te grijpen.
Gezien de indrukwekkende prestaties van Max Verstappen en zijn auto dit seizoen, lijkt het waarschijnlijk dat hij ook tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin hoge ogen zal gooien. Toch blijft de Formule 1 onvoorspelbaar. Factoren zoals een crash, een Safety Car, een mislukte pitstop of simpelweg pech kunnen de uiteindelijke uitkomst sterk beïnvloeden, waardoor het geen zekerheid is dat Verstappen als winnaar eindigt.
Daarnaast heeft Lando Norris laten zien dat hij en zijn McLaren zeer competitief zijn, vooral op circuits zoals Austin waar snelheid en precisie centraal staan. We kunnen ons dus verheugen op een spannende race, waarbij strategie en bandenmanagement, in plaats van weersomstandigheden, erg belangrijk zijn.
De historie van de Formule 1 in de VS is er eentje die in meerdere hoofdstukken te beschrijven is en geen van allen is eigenlijk heel succesvol te noemen. De F1 en de Amerikanen kennen jarenlang een haat-liefde-verhouding met elkaar.
In het verleden probeerde de Formule 1 voet op Amerikaanse grond te krijgen door Grand Prix’ te organiseren in Watkins Glen, Phoenix en Long Beach, maar de echte appreciatie, zoals de Amerikanen die wel kennen voor de IndyCar, bleef uit. In 1989 wordt de laatste Amerikaanse Grand Prix in Phoenix verreden.
Lange tijd willen beide partijen niets met elkaar te maken hebben, maar commerciële belangen lokken de Formule 1 wederom naar de Verenigde Staten. Op de iconische Indianapolis Motor Speedway, ook wel The Brickyard genoemd, wordt op het binnenterrein van de Oval waar de Indy 500 verreden wordt een Formule 1 circuit aangelegd.
De start is in 2000 veelbelovend, maar in 2005 gaat het helemaal mis. Michelin, destijds één van de twee bandenleveranciers in de sport, heeft de compounds voor de Amerikaanse Grand Prix niet op orde. De banden van de Franse firma zijn niet bestand tegen de krachten van het Oval-gedeelte van de baan. Toyota-coureur Ralf Schumacher crashte hard op vrijdag voor een bandenprobleem.
Michelin adviseerde al hun klanten af te zien van deelname aan de race. Hierdoor gingen er slechts zes auto’s van start. De twee Ferrari’s wonnen met kilometers voorsprong van achterhoede-teams Jordan en Minardi. De Nederlandse coureur Christijan Albers scoorde hier de enige twee WK-punten uit zijn carrière.
De Amerikanen waren not amused en Indianapolis verdween in 2007 van de Formule 1-kalender. Het leek het definitieve einde van de ambities van de Formule 1 om de harten van de Amerikanen te veroveren.
In 2012 kwam er echter opnieuw een Amerikaanse Grand Prix. Verreden in Texas op het nieuwe Circuit of the Americas. Deze keer was het raak. Een schot in de roos. De lay-out van de baan zorgt voor mooie races en het karakter van de Texanen op de tribunes past bij de koningsklasse van de autosport. Jaarlijks is het een van de hoogtepunten van de Grand Prix-kalender om naar Texas te gaan.
In 2020 werd Austin overgeslagen in verband met de Covid19-pandemie. Max Verstappen won in 2021 de spannende race vanaf pole position en breidde zijn voorsprong in het wereldkampioenschap op toenmalig titel rivaal Lewis Hamilton met zes punten uit.
Het Circuit of the Americas telt 56 rondes van 5,513 kilometer per stuk. Max Verstappen heeft al drie keer eerder gewonnen Met zijn technische uitdagingen en hoge snelheid is het een van de meest veeleisende circuits op de kalender, waar elke coureur op de limiet rijdt. We kijken uit naar de actie tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, waar spanning en strategie centraal staan!