Met Max Verstappen stevig aan de leiding van het wereldkampioenschap, strijden de Formule 1-teams het aankomend weekend in de Azerbeidzjaanse hoofdstad Bakoe om een nieuwe Grand Prix-overwinning. Kunnen Ferrari, Aston Martin en Mercedes Red Bull Racing van de vierde opeenvolgende zege afhouden?
Alles wat je wil weten over deze race en hoe je kunt wedden op de Grand Prix van Azerbeidzjan, lees je in dit artikel.
De Grand Prix van Azerbeidzjan wordt gereden op zondag 15 september 2024 om 13:00 uur 's middags. Voor ons dé perfecte tijd om van deze top-race te gaan genieten! Dit stratencircuit bied ons een super spannende race!
Sessie | Wanneer | Hoelaat | Zender |
1e vrije training | 13 september | vanaf 11.30 | Viaplay |
2e vrije training | 13 september | vanaf 15.00 | Viaplay |
3e vrije training | 14 september | vanaf 10.30 | Viaplay |
Kwalificatie | 14 september | vanaf 14.00 | Viaplay |
Race | 15 september | vanaf 13.00 | Viaplay |
Deze week racen we op het uitdagende stratencircuit van Bakoe, waar de Grand Prix van Azerbeidzjan wordt gehouden. Dit circuit staat bekend om zijn smalle straten en lange rechte stukken, wat het een van de spannendste races op de Formule 1-kalender maakt. De combinatie van hoge snelheden en nauwe bochten verhoogt het risico op crashes aanzienlijk, wat voor ons als kijkers zorgt voor extra spektakel.
In Azerbeidzjan krijgen coureurs op de lange rechte stukken uitstekende mogelijkheden om in te halen. Het Drag Reduction System (DRS) speelt hier ook een cruciale rol. Wanneer een coureur DRS activeert, opent een deel van de achtervleugel, waardoor de luchtweerstand vermindert en de snelheid toeneemt. Dit zal vooral tijdens de kwalificatie een grote impact hebben.
Met DRS kan een minder sterke auto plotseling concurreren met de topteams, wat de strijd om de pole position onvoorspelbaar maakt en de spanning verhoogt. Wedden op de Formule 1 tijdens de kwalificatie wordt hierdoor extra interessant, mede dankzij de rol van DRS.
Het Baku City Circuit in 2023 bood fans in Azerbeidzjan een geweldige race! Bij de start haalde Charles Leclerc Max Verstappen in dankzij een uitstekende start. Helaas wist Max uiteindelijk Charles Leclerc weer te passeren. Vervolgens vocht Sergio Pérez met Leclerc om de tweede plaats. Het spectaculaire gevecht tussen deze twee coureurs eindigde met Leclerc als tweede over de finishlijn. Max Verstappen ging er uiteindelijk met de overwinning vandoor
Nu we weten dat Lando Norris en Max Verstappen erg dicht bij elkaar zitten qua snelheid, zou het zomaar eens kunnen zijn dat Norris de race in Azerbeidzjan weet te winnen. Echter laat Max niet zo snel over zich heen lopen en zal ook alles op alles zetten om de race te winnen. Ook Sergio Pérez en Lewis Hamilton willen natuurlijk zo goed mogelijk presteren, maar ze zien waarschijnlijk liever een andere rijder winnen dan Max Verstappen. Ze zullen dus Norris misschien wel een beetje gaan helpen.
Na de vorige race kunnen we niet meer zo makkelijk stellen dat Max Verstappen de Grand Prix van Azerbeidzjan zomaar wint. Lando Norris en Oscar Piastri zitten namelijk ook heel dichtbij in hun McLaren-auto’s.
Al met al kunnen we een geweldige race op dit historische circuit verwachten. Wie de race gaat winnen? Dat moeten we zondag maar gaan zien!
De Grand Prix van Azerbeidzjan is een relatief nieuwe race op de Formule 1-kalender. In 2016 werd de eerste editie van deze Grand Prix verreden en die was dodelijk saai. Deze race werd verreden onder de naam Grand Prix van Europa.
Sinds de editie van 2017 heet de race officieel de Grand Prix van Azerbeidzjan en sindsdien wordt er altijd wel een spectaculaire race verreden in Azerbeidzjan met een verrassende uitslag. Zo stond in 2017 Red Bull Racing-coureur Daniel Ricciardo op het hoogste trapje van het podium na een enerverende race.
De Australiër had zich als tiende gekwalificeerd, maar profiteerde optimaal van een rode vlag situatie. Valtteri Bottas finishte als tweede voor het team van Mercedes nadat hij in de eerste ronde van de race een lekke band had opgelopen na een aanvaring met landgenoot Kimi Raikkonen.
De derde plaats op het podium was voor de Canadees Lance Stroll van het Williams team die de een na jongste coureur aller tijden werd die op een Formule 1 podium stond. Wie de jongste dan is kun je waarschijnlijk zelf wel raden.
Het meest opvallende moment uit die race had toen echter al plaatsgevonden. Na een crash van Toro Rosso-coureur Daniil Kvyat moest de safety car op de baan komen. Raceleider Lewis Hamilton klaagde diverse keren op de boordradio dat de safety car te langzaam reed. Sebastian Vettel reed achter Hamilton en raakte in de negentiende ronde de achterkant van de Mercedes.
Vettel dacht dat Hamilton expres geremd had en slingerde zijn Ferrari woest naast de Mercedes om een paar welgemikte wheel bangs uit de delen. Televisiebeelden en data toonden aan dat Hamilton niet geremd had.
Vettel ontsnapte met een stop-and-go-penalty aan een schorsing voor één of meerdere races. Diverse volgers van de sport toonden zich na afloop verbaasd dat Vettel niet zwaarder was gestraft.
In 2018 eiste Daniel Ricciardo om een heel andere reden een hoofdrol op. De Australische coureur reed dicht achter teamgenoot Max Verstappen op het rechte stuk en toen Verstappen eerder remde dan dat Ricciardo verwacht had, klapten de twee Red Bull’s vol op elkaar. Einde race voor beiden en een paar grijze haren meer voor teambaas Christian Horner.
Ook in deze editie van de Grand Prix stond er een verrassende coureur op het podium. De Mexicaan Sergio Perez stuurde zijn Force India door alle chaos van de race heen naar een mooie derde plaats. Perez rijdt inmiddels als teamgenoot van Max Verstappen voor Red Bull Racing.
Ook in de editie van 2021 van de Grand Prix van Azerbeidzjan was het een actievolle race. Bottas won de race voor Hamilton en Vettel. Verstappen finishte als vierde.
In 2020 werd de race in Baku niet verreden vanwege de coronapandemie. Omdat het een stratencircuit betreft moet het opbouwwerk weken voor de daadwerkelijke race al beginnen. De organisatie wilde twee jaar geleden niet het risico nemen om met het opbouwwerk te beginnen en uiteindelijk de race af te moeten gelasten.
In 2021 keerde de race in Baku terug op de kalender. Max Verstappen arriveerde voor het eerst in zijn loopbaan als WK-leider bij een Grand Prix en leek in de race lang onderweg om zijn positie te verstevigen totdat een flinke crash na een klapband roet in het eten gooide.
Toenmalig concurrent Lewis Hamilton leek optimaal te profiteren totdat hij een grote rijdersfout maakte na een safetycar-fase en de overwinning weggooide.
Met een lengte van 6,003 kilometer en een gemiddelde rondetijd van ongeveer 1 minuut en 40 seconden belooft de Grand Prix van Azerbeidzjan 51 spannende rondes. Dit circuit biedt de teams ingewikkeld strategische mogelijkheden, omdat de pitstop hier slechts ongeveer 21 seconden duurt. Hierdoor kunnen de teams een tweestop-strategie overwegen, waarbij ze twee keer door de pits komen en twee keer banden kunnen wisselen. Dit maakt de race een stuk spannender, omdat auto’s later in de race, met nieuwe banden, sneller kunnen rijden dan hun concurrenten. En er tijdens pitstops natuurlijk meer fout kan gaan!
Het Baku City Circuit staat ook bekend om zijn snelle en uitdagende bochten, zoals de krappe bochten in de oude stad en de lange rechte stukken waar hoge snelheden worden bereikt. Het weer speelt vaak een onvoorspelbare rol in de race, wat de strategische keuzes van de teams verder kan beïnvloeden. Dit alles maakt de Grand Prix van Azerbeidzjan een van de meest leuke races van het seizoen.