Op 23 april werd in de Staatscourant aangekondigd dat er op 6 april een vergunning verleend is door de Ksa aan een nieuwe loterij. Deze nieuwe loterij heet SnapChance, is gevestigd in Amsterdam en is een zogenoemde goededoelenloterij. Verder komen we uit het bericht op de Staatscourant niet zoveel te weten en ook snapchance.nl is nog niet bereikbaar. Toch hebben we met wat graven wat informatie voor je weten te bemachtigen! Lees dus snel verder over de nieuwste aanwinst op de loterijmarkt in Nederland.
De naam doet wellicht denken aan SnapChat, het social media platform waarop vooral jongeren actief zijn en foto's delen die tijdelijk te zien zijn (vergelijkbaar met Instagram Stories).
En die overeenkomst lijkt niet geheel toevallig te zijn. Zo is SnapChance een uniek concept waarbij je meespeelt met je favoriete foto! Je mag alles uploaden, van selfie tot een prachtig uitzicht, mits het voldoet aan de regelgeving.
Wij kunnen hierbij wel bedenken dat het dus niet de bedoeling is dat je een foto van een ander gebruikt, maar dat je foto uniek (en van jou) moet zijn. Dat lijkt ons in ieder geval logisch. En natuurlijk kies je een kiekje waarvan jij denkt dat deze geluk brengt.
In de Staatscourant staat vermeld dat SnapChance een goededoelenloterij is. In de voorwaarden voor de vergunning lezen we dat SnapChance jaarlijks minimaal 40% van de waarde van de verkochte loten uitkeert aan goede doelen.
Daarvan moet 80% afgedragen worden aan goede doelen met een ANBI status, dat zijn instellingen die door de Belastingdienst zijn aangewezen als een Algemeen Nut Beogende Instellling. De overige 20% mag vrij besteed worden aan andere goede doelen.
Van de totale omzet mag maximaal 10% besteed worden aan provisie voor (weder)verkopers. En maximaal 20% mag besteed worden aan begunstigden die prijzen beschikbaar stellen.
Deze kosten vallen onder de noodzakelijke kosten, net zoals het onder de aandacht brengen van de loterij (marketing en reclame), welke wel beperkt moeten worden tot normale bedrijfskosten. Het is dus niet de bedoeling dat SnapChance buitensporige kosten opvoert voor bijvoorbeeld reclame.
Één van de partners die naar verluid al heeft toegezegd samen te werken met SnapChance is het Antoni van Leeuwenhoek. Dit is het meest toonaangevende kankerinstituut van Nederland, en zal wellicht dus één van de begunstigden van de opbrengst gaan worden.
De vergunning is door de Ksa verleend op 6 april en is 5 jaar geldig. Aan de vergunning hangen uiteraard allerlei voorwaarden die vrij logisch zijn, zoals dat men openheid van zaken moet geven over afgedragen bedragen, er een preventiebeleid voor verslaving gevoerd moet worden etc.
Er mogen maximaal 69 trekkingen per jaar plaatsvinden. Dit zou kunnen betekenen dat er een wekelijkse trekking zal zijn, met wellicht enkele extra trekkingen. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat er veel minder trekkingen gaan plaatsvinden. De loten mogen maximaal €30 per stuk kosten en kunnen zowel als abonnement als in de losse verkoop verkregen worden.
Naar verluid kunnen we nog dit jaar loten gaan kopen van SnapChance. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar deze nieuwe loterij! Zodra er meer bekend is, lees je dat uiteraard weer hier op Onetime!