Over Sebastian Vettel zijn de meningen verdeeld. Een coureur die er in slaagt om vier keer op rij wereldkampioen te worden, moet wel een bijzondere en getalenteerde coureur zijn. Critici wijzen echter op het feit dat Vettel alleen kampioen kon worden in een superieure Red Bull-bolide. Vettel is in ieder geval een coureur waar je iets van vindt. De coureur heeft miljoenen fans en minstens zoveel critici. De negatieve reacties komen vooral voort uit het feit dat Vettel op enkele cruciale momenten in zijn carrière zijn woord niet hield en/of zijn emoties niet onder controle had. Lees in dit artikel alles over Vettel en hoe je kunt wedden op Sebastian Vettel.
Wedden op de race prestaties van Sebastian Vettel doe je bij een bookmaker. Deze van oudsher uit de paardensport afkomstige gokkantoren schrijven voor iedere Formule 1 Grand Prix weddenschappen uit.
Een beetje afhankelijk van bij welke bookmaker je speelt, kun je inzetten op welke coureur de race gaat winnen, welke coureur vanaf pole position start en welke coureur aan het eind van het seizoen tot wereldkampioen gekroond wordt. Dit noemen we outright bets.
Sommige bookmakers gaan nog een stapje verder dan deze outright bets en bieden je ook head to head weddenschappen waarbij er door de bookmaker twee coureurs gepaard zijn en het aan jou is om te voorspellen welke van deze coureurs hoger eindigt in een bepaalde race.
Andere bookmakers laten het hele veld gezamenlijk strijden tegen de topfavoriet. Die topfavoriet is meestal Lewis Hamilton. Hierbij win je de weddenschap op het moment dat er een andere coureur dan Hamilton de race wint. Wil je dus inzetten op Sebastian Vettel, maar vind je dat eigenlijk een te grote gok, dan kun je op deze manier wedden op Vettel, maar win je de weddenschap ook als de race gewonnen wordt door Valtteri Bottas, Max Verstappen of een andere coureur.
Als er één sport uitermate geschikt is om live op te wedden is het de Formule 1 wel. Zeker nu het seizoen 2022 ook weer enorm spannend is. Dan maken de kleinste details het verschil en gok je liever niet vooraf op de uitkomst van een race, maar baseer je je weddenschap liever op actuele informatie.
Via de Nederlandse vergunde bookmakers is het mogelijk om live te wedden op de Formule 1. Het zou zomaar kunnen dat er door de nieuwe auto's in 2022 diverse volstrekt onvoorspelbare races verreden gaan worden. Sebastian Vettel zou met al zijn ervaring dan zo maar eens de coureur kunnen zijn die er van profiteert.
Veel mensen denken dat Sebastian Vettel een product van het Red Bull opleidingsprogramma is, maar niets is minder waar. Vettel maakte deel uit van opleidingsteam van BMW en debuteerde in die hoedanigheid bij de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2007 voor het team van BMW Sauber als vervanger van de Pool Robert Kubica die een week eerder tijdens de Grand Prix van Canada zwaar gecrasht was en heel blij mocht zijn dat hij er slechts met een paar milde verwondingen vanaf was gekomen.
Racen op het circuit van Indianapolis zat er echter niet in, waardoor de 19-jarige reservecoureur Sebastian Vettel kon debuteren. Dat deed de jonge Duitser verdienstelijk. Hij finishte de race als achtste en scoorde daarmee bij zijn debuut in de Formule 1 direct een punt voor het wereldkampioenschap.
Twee weken later bij de Grand Prix van Frankrijk was Kubica fit genoeg om zijn plek achter het stuurt weer in te nemen en restte voor Vettel niets anders dan een terugkeer naar de reservebank. Daar zat de Duitser echter niet lang. Scuderia Toro Rosso, het zusterteam van Red Bull Racing, was vanaf de Grand Prix van Hongarije op zoek naar een nieuwe coureur. Het team heeft als enige doelstelling coureurs te ontwikkelen die op een dag de overstap naar het A-team zouden kunnen maken. Van Scott Speed (what’s in a name?) hadden de hoge motorsportbazen van Red Bull die verwachting niet meer. De Amerikaan werd bedankt voor bewezen diensten en Vettel werd bij BMW losgeweekt.
Vettel’s debuutraces voor Toro Rosso waren net zo anoniem als de races van Speed waren geweest. Bij de Grand Prix van Japan wist de jonge Duitser echter alle ogen op zich gericht. Op een zeiknatte baan in Fuji voltrok zich een regentombola van heb ik jou daar. Vettel rukte op naar een sensationele derde plaats.
Toen het hele veld echter tijdens een van de vele safetycar periodes ineen schoof, verremde de junior zich. Hij crashte zijn Toro Rosso nota bene in de achterkant van de Red Bull van Mark Webber, wat einde race voor hen beiden betekende. Een race later reed Vettel subliem en scoorde met een vierde plaats zijn eerste punten voor Toro Rosso.
Fast forward naar bijna een jaar later. De Grand Prix van Italië op het circuit van Monza. Bijna dezelfde condities als op Fuji. Vettel verrast vriend en vijand door zijn Toro Rosso op pole position te kwalificeren voor de race. Geluk, goede timing, meent een groot deel van de paddock.
De verbazing is dan ook groot als Vettel op zondag vanaf de start wegrijdt bij de Ferrari’s, McLaren’s en Red Bull’s. Op een kletsnatte baan zet Vettel geen wiel fout en zorgt voor een daverende verrassing door in de Toro Rosso de race te winnen. Het is de kers op de taart in een toch al goed seizoen voor de Duitser. Dr. Helmut Marko, de motorsportchef van Red Bull, heeft genoeg gezien. Vettel promoveert naar Red Bull Racing.
In 2009 is Red Bull Racing met Vettel als rising young star direct vooraan in het veld te vinden. Het team is één van de renstallen die het seizoen beginnen met een dubbele diffuser en daardoor een voorsprong op de traditionele topteams hebben. Vettel wint vier races en spreekt een stevig woordje mee in de strijd om de wereldtitel, maar moet uiteindelijk genoegen nemen met de zilveren medaille.
Het is de opmaat voor een periode van absolute dominantie. Die komt nog niet zo tot uiting in 2010, maar Vettel is uiteindelijk de coureur die zich na de seizoensfinale in Abu Dhabi tot wereldkampioen mag laten kronen. De Duitser was voorafgaand aan de race de nummer drie in de strijd om de titel, maar doordat concurrenten Fernando Alonso (Ferrari) en teamgenoot Mark Webber zich het kaas van het brood laten eten door twee Renault’s is de zege in de Verenigde Arabische Emiraten genoeg voor de titel. Vettel werd daarmee de jongste wereldkampioen in de geschiedenis van de Formule 1.
Tussen Vettel en Webber komt het op dat moment al niet meer goed. De teamgenoten crashten met elkaar tijdens de Grand Prix van Turkije en omdat Red Bull Racing weigert teamorders uit te vorderen, pikken de coureurs waardevolle punten van elkaar in de strijd om de titel. Later in hun gezamenlijke tijd zou Vettel willens en wetens teamafspraken overtreden om een race te kunnen winnen.
In 2011, 2012 en 2013 verdedigt Vettel op superieure wijze zijn wereldtitel. De Vettel Era bestond uit 58 races waarvan de Duitser er maar liefst 29 won, 9 keer tweede werd en 5x derde. In 2013 won de Red Bull-coureur 9 races op rij.
Aan alles komt een eind. Ook aan de hegemonie van Sebastian Vettel. In 2014 werd de nieuwe hybride motorformule in de Formule 1 in gebruik genomen. Mercedes bleek veruit de beste motor van het veld gemaakt te hebben en dat veroordeelde Red Bull Racing tot een bijrol.
Pijnlijk voor Vettel was dat vanuit de bijrol zijn nieuwe teamgenoot Daniel Ricciardo, de opvolger van de gestopte Mark Webber, er wel in slaagde om drie races te winnen en Vettel er niet een won. Het was een teken dat de tijd van de Duitser een beetje voorbij was. Dat gevoel had Vettel zelf ook en hij besloot het RBR-team te gaan verlaten.
Vettel vertrok met veel ambitie naar het team van Ferrari om Fernando Alonso op te volgen. De Spanjaard had zich vijf jaar lang stuk gebeten op de erfenis en Michael Schumacher en vertrok zonder wereldtitel bij de Scuderia. Vettel moest voor een nieuw elan bij Ferrari zorgen.
In zijn eerste jaar bij Ferrari wist Vettel terug races te winnen. Zijn drie overwinningen waren een geschenk uit de hemel voor de Scuderia na een zegeloos 2014. Meedoen om de wereldtitel zat er tegen een superieur Mercedes echter niet in.
Een jaar later zou Ferrari wel een serieuze gooi naar de titel gaan doen, maar dat viel in de praktijk enorm tegen. Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Nico Rosberg maakten onderling uit wie van hen tweeën er met de wereldtitel vandoor ging en tot overmaat van ramp moest Vettel ook ex-Red Bull-teamgenoot Daniel Ricciardo door laten gaan in het WK. Vettel won geen enkele Grand Prix.
In 2017 en 2018 was Sebastian Vettel wel een serieuze uitdager van Lewis Hamilton. Echter, ver voor het einde van het seizoen in zicht was, was de wereldtitel alweer vergeven. Vettel kon de echte strijd niet aan. De Duitser viel vooral op door rare acties. In 2017 was hij zoveel aan het zeuren over de rijstijl van andere coureurs dat hij de bijnaam crybaby verwierf.
In Azerbeidzjan 2018 ontsnapte Vettel op miraculeuze wijze aan een zware straf nadat alle stoppen bij de Ferrari-coureur een moment waren doorgeslagen. Achter de safetycar reed Vettel als tweede achter Hamilton. Toen de Britse Mercedes-coureur plots remde omdat de safetycar minder snel ging rijden, zat Vettel niet goed op te letten en moest heel hard in de ankers. Uit woede gooide hij zijn Ferrari naast de Mercedes van Hamilton en beukte tweemaal op diens wielen. Grote gevolgen bleven uit, maar voor zijn critici was het wederom een teken dat er onder de helm van Sebastian Vettel een gefrustreerd mannetje schuil gaat.
Langzaam maar zeker is ook in de hoofden van het management van Ferrari de gedachte ontstaan dat ze met Vettel de wereldtitel niet meer zouden gaan winnen. Na het seizoen 2018 werd Vettel’s secondant Kimi Raikkonen bedankt voor bewezen diensten en werd de jonge Monegask Charles Leclerc gepromoveerd van Sauber, dat al jaren met Ferrari-motoren rijdt, naar Ferrari.
Tussen Vettel en Leclerc ging het in 2019 geregeld mis, zowel op de baan als er naast. Toen Ferrari na de zomerstop ineens veel aan motorvermogen gewonnen had, was het Leclerc en niet Vettel die daar in eerste instantie optimaal van profiteerde door de Grand Prix van België op Spa en de Grand Prix van Italië op Monza te winnen.
In Singapore dacht Leclerc recht te hebben op een derde overwinning, maar Vettel sloeg teamorders in de wind en won de race. Later in het jaar reden beide Ferrari’s elkaar van de baan in Brazilië. Voor Vettel was toen al min of meer duidelijk dat zijn toekomst niet bij Ferrari zou liggen. Teamgenoot Leclerc kreeg een verbeterd contract bij de Scuderia tot 2024, de langste verbintenis die ooit door Ferrari is gegeven aan een coureur.
In 2020 was Ferrari geen schim van het topteam dat het in 2017, 2018 en 2019 was. Vooral Vettel worstelde met auto en eindigde op een Ferrari-onwaardige dertiende plaats in het wereldkampioenschap.
In mei volgde de verwachte mededeling dat Ferrari en Vettel eind 2020 uit elkaar zouden gaan. Carlos Sainz van het McLaren-team werd nog diezelfde week bevestigd als de opvolger van Vettel. Vettel’s eigen toekomst bleef lange tijd ongewis. De coureur, die alles in het werk stelt om zijn privéleven buiten de spotlights te houden, opperde zelf dat het misschien wel eens tijd werd om iets anders te gaan doen.
In september 2020 werd Vettel desalniettemin hevig in verband gebracht met het team van Racing Point, dat in 2021 onder de naam Aston Martin zou gaan rijden. Teameigenaar Lawrence Stroll, de vader van coureur Lance, zou graag een grote naam aan het nieuwe imago van zijn team willen verbinden. Toen bleek dat Lewis Hamilton echt niet haalbaar was, verschoof Stroll Senior zijn aandacht naar Vettel. De Heppenheimer hapte wel en plakt zo alsnog minimaal twee seizoenen aan zijn Formule 1 carrière vast.
2021 viel qua resultaten tegen. Het enige hoogtepunt voor de Duitser was een tweede plaats in de Grand Prix van Azerbeidzjan. Vettel eindigde het seizoen als twaalfde in het kampioenschap. 2022 begon ook niet al te best voor de Duitser. Hij moest de eerste twee races van het seizoen missen na een positieve coronatest.