Jeangu Macrooy gooide niet heel erg veel hoge ogen met zijn songfestivalnummer Birth of a New Age, maar voor wat betreft het Formule 1-seizoen 2022 waren zijn woorden profetisch. In Bahrein start op 20 maart 2022 een nieuw hoofdstuk in het grote boek van de Formule 1.
Vanaf het F1 2022 seizoen wordt er gebruikgemaakt van een nieuwe generatie Formule 1-auto's. De aerodynamica ging op de schop, de banden zijn groter. Onder de auto wordt een luchtstroom gecreëerd om een ground effect, waardoor de auto's beter op de weg ‘plakken', mogelijk te maken zodat auto's dichter op elkaar kunnen rijden en er meer inhaalacties plaats gaan vinden.
Het is de meest gehoorde klacht van de laatste jaren: toffe wagens, snelle wagens, maar onmogelijk om in te halen. Races met enkel inhaalacties in de DRS-zones of zelfs in de pitstraat zijn geen incidenten geweest. De saaiste Formule 1-race aller tijden werd verreden in Rusland in 2017. Daar noteerden we tijdens de hele race maar acht inhaalacties.
Dat moet anders, dacht men bij de FIA. Er werd een nieuw technisch reglement geschreven dat eigenlijk per 2021 ingevoerd had moeten worden. Door de coronapandemie werd besloten om de invoering van de nieuwe generatie Formule 1-auto's een jaar uit te stellen. Dit seizoen moeten alle auto's van de tien teams voldoen aan een nieuw technisch reglement.
Wat is er allemaal veranderd? Laten we dit artikel niet te technisch maken. Experts spreken van de grootste regelveranderingen sinds 2009. Toen werd het hele veld op zijn kop gezet door nieuwe technische regels en de interpretatie er van.
De auto's zijn qua uiterlijk anders dan de voorgaande jaren en dat heeft te maken met de nieuwe regels voor wat betreft de aerodynamica. Voor de voorkant van de auto is wat een voorvleugel is en hoe deze gebruikt moet worden, veel strakker in de reglementen vastgelegd.
De endplates op de voorvleugel zijn niet langer bedoeld om allerhande vleugeltjes en geleiders te plaatsen om de luchtstroom van de auto te perfectioneren.
Het grootste gedeelte van de geleiding gaat nu onder de auto door waar luchtkanalen aan de onderkant van de vloer zijn aangebracht. Daarmee ontstaat een soort ground effect. De wielen hebben vleugels gekregen en in het midden van de auto kiezen alle teams een andere oplossing om de lucht over de vloer en in de sidepods te geleiden.
De oplossing van het team van Mercedes tijdens de tweede testweek voorafgaand aan het seizoen is wel heel extreem. Zij hebben de sidepods nagenoeg geschrapt.
De enorme bargeboard configuraties die we de laatste jaren gezien hebben, behoren bij deze auto's tot het verleden. Aan de achterkant van de auto valt op dat er ook een veel simpelere achtervleugel aanwezig is dan de voorgaande jaren. Het gebruik van de diffuser, de plek waar de onder de auto door geleide lucht uitkomt, is ook beperkt in de nieuwe regels.
Of het allemaal gaat werken zoals de technische afdeling van de FIA bedacht heeft valt nog te bezien. Zoals altijd zijn de mensen die met nieuwe regels moeten werken creatiever in het vinden van mazen in de regels dan de mensen die de regels opgesteld hebben.
Het seizoen 2022 belooft een spannend Formule 1-seizoen te worden. Tien teams van elk twee coureurs bestrijden elkaar gedurende maar liefst 23 Grand Prix weekenden om de wereldtitel bij de coureurs en de wereldtitel bij de constructeurs. Het regelboek is door ieder team anders geïnterpreteerd.
Dat zorgt niet alleen voor tien in uiterlijk verschillende auto's (hoera!), maar ook voor verschillende technieken. Het ene team heeft raak geschoten, het andere team de boot gemist. Dat maakt het aankomende seizoen heel interessant. Mede omdat er door het budgetlimiet van 140 miljoen dollar niet verschrikkelijk veel middelen tot de beschikking staan om ten halve te keren in plaats van ten hele te dwalen.
De belangrijkste vraag is: gaat het veld op zijn kop? Mercedes werd in 2021 voor de achtste opeenvolgende keer wereldkampioen bij de constructeurs, maar Lewis Hamilton moest de wereldtitel bij de coureurs aan Red Bull-rijder Max Verstappen laten.
Er is weinig reden om aan te aannemen dat Hamilton en Verstappen in 2022 niet opnieuw aan de voorkant van het veld te vinden zullen zijn. Voor de sport zou het goed zijn als ook Ferrari zich weer aan de top weet te melden. Een three horse race is een schitterend perspectief voor het eerste seizoen met nieuwe auto's.
Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso keerde in 2021 terug in de Formule 1 met het oog op de regelveranderingen van 2022. Alonso hoopt van Alpine een auto te krijgen waarmee hij 17 jaar na zijn tweede titel alsnog voor zijn derde wereldtitel kan gaan. Sluit McLaren met de nieuwe regels weer wat meer aan bij de topteams? Wat gaat Aston Martin doen?
Ook Sebastian Vettel aast negen seizoenen na zijn laatste wereldkampioenschap op een nieuwe titel. Achterin het veld is het vooral de vraag welk team met de nieuwe regels uit de achterhoede kan ontsnappen. Haas F1 heeft na een puntloos jaar vanwege geopolitieke ontwikkelingen afscheid genomen van de Rus Nikita Mazepin en zijn sponsor Uralkali. Dat scheelt Haas flink wat roebels.
Op het gebied van teams en coureurs heeft er geen aardverschuiving plaatsgevonden deze winter. Met Red Bull Racing, Ferrari, McLaren, Alpha Tauri, Aston Martin en Alpine zijn er maar liefst zes teams die met dezelfde rijders aan de start verschijnen als het afgelopen seizoen.
Bij Mercedes werd trouwe secondant Valtteri Bottas bedankt voor bewezen diensten en vervangen door de ambitieuze Brit George Russell, die na drie jaar Williams eindelijk zijn kans krijgt in een topteam.
Bottas vond onderdak bij Alfa Romeo, waar hij zijn landgenoot Kimi Raikkonen opvolgt. The Iceman heeft zijn helm definitief aan de wilgen gehangen. Teamgenoot van Bottas bij het Zwitsers/Italiaanse team is Guanyu Zhou, de eerste Chinees in de Formule 1. Ferrari-kroonprins Antonio Giovinazzi werd bedankt.
Daarmee is Alfa Romeo het enige team op de grid dat met twee andere coureurs aan de start gaat verschijnen. Het plekje dat Russell achterlaat bij Williams wordt opgevuld door de Britse Thai Alex Albon, die na een jaartje op de Red Bull-reservebank weer kan gaan racen.
Het laatste team, Haas, ontsloeg dus Mazepin. Hij wordt vervangen door de Deen Kevin Magnussen die tussen 2017 en 2020 al vier seizoenen voor Haas uitkwam.
Mercedes AMG Petronas F1 Team | 44. Lewis Hamilton (GBR) |
Mercedes AMG Petronas F1 Team | 63. George Russell (GBR) |
Oracle Red Bull Racing | 1. Max Verstappen (Ned) |
Oracle Red Bull Racing | 11. Sergio Perez (Mex) |
Scuderia Ferrari | 16. Charles Leclerc (Mon) |
Scuderia Ferrari | 55. Carlos Sainz (Spa) |
McLaren Formula 1 Team | 3. Daniel Ricciardo (Aus) |
McLaren Formula 1 Team | 4. Lando Norris (GBR) |
Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | 5. Sebastian Vettel (Dui) |
Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | 18. Lance Stroll (Can) |
BWT Alpine F1 Team | 14. Fernando Alonso (Spa) |
BWT Alpine F1 Team | 31. Esteban Ocon (Fra) |
Scuderia Alpha Tauri | 10. Pierre Gasly (Fra) |
Scuderia Alpha Tauri | 22. Yuki Tsunoda (Jap) |
Williams Racing | 6. Nicolas Latifi (Can) |
Williams Racing | 23. Alexander Albon (Tha) |
Alfa Romeo F1 Team Orlen | 24. Guanyu Zhou (Chn) |
Alfa Romeo F1 Team Orlen | 77. Valtteri Bottas (Fin) |
Haas F1 Team | 20. Kevin Magnussen (Den) |
Haas F1 Team | 47. Mick Schumacher (Dui) |
Het Formule 1-seizoen 2022 wordt het langste seizoen in de geschiedenis van de Formule 1. Er staan maar liefst 23 Grand Prix weekenden op de kalender. Dat is er eentje meer dan in 2021 toen het seizoen over 22 races ging.
Het seizoen start in Bahrein in het weekend van 18-20 maart 2022 en eindigt op 20 november in Abu Dhabi. Daar tussenin staan races gepland op vijf continenten. Het enige vraagteken op de kalender is nog het weekend van 23-25 september. Daar stond de Grand Prix van Rusland gepland, maar daar is een streep doorheen gegaan door vanwege de Oekraïne-oorlog.
Nieuw dit jaar is de Grand Prix van Miami die op 8 mei voor het eerst verreden wordt. Op een semi-permanent circuit rondom het Hard Rock Stadium in Miami Gardens vindt de tweede race op Amerikaans grondgebied plaats.
Terug op de kalender zijn de Grand Prix van Australië, de Grand Prix van Canada, de Grand Prix van Singapore en de Grand Prix van Japan. Deze vier races werden de afgelopen twee seizoenen niet verreden vanwege de internationale Covid-19 problematiek. Om die reden ontbreekt de Grand Prix van China nog altijd op de kalender.
In tegenstelling tot vorig jaar ontbreken op de kalender van 2022 de races in Portugal, Stiermarken, Turkije, Rusland en Qatar. Rusland keert nooit meer terug op de Formule 1-kalender. Qatar keert in 2023 op zeker terug, maar is net als Portugal, Duitsland en Turkije kandidaat om dit seizoen de plek van de afgelaste Russische GP in te nemen.
De tweede editie van de Grand Prix van Nederland staat gepland in het weekend van 2-4 september en zal daarmee opnieuw als middelste race in een zogenaamde triple header, drie wedstrijden in drie weken, fungeren.
18 – 20 maart | Grand Prix van Bahrein |
25 – 27 maart | Grand Prix van Saoedi-Arabië |
8 – 10 april | Grand Prix van Australië |
22 – 24 april | Grand Prix van Emilia-Romagna |
6 – 8 mei | Grand Prix van Miami |
20 – 22 mei | Grand Prix van Spanje |
27 – 29 mei | Grand Prix van Monaco |
10 – 12 juni | Grand Prix van Azerbeidzjan |
17 – 19 juni | Grand Prix van Canada |
1 – 3 juli | Grand Prix van Groot-Brittannië |
8 – 10 juli | Grand Prix van Oostenrijk |
22 – 24 juli | Grand Prix van Frankrijk |
29 – 31 juli | Grand Prix van Hongarije |
26 – 28 augustus | Grand Prix van België |
2 – 4 september | Grand Prix van Nederland |
9 – 11 september | Grand Prix van Italië |
23 – 25 september | Nog niet bekend |
30 september – 2 oktober | Grand Prix van Singapore |
7 – 9 oktober | Grand Prix van Japan |
21 – 23 oktober | Grand Prix van de Verenigde Staten |
28 – 30 oktober | Grand Prix van Mexico |
11 – 13 november | Grand Prix van Sao Paulo |
18 – 20 november | Grand Prix van Abu Dhabi |
Net als in 2021 zijn er dit seizoen drie super weekenden gepland waar de normale kwalificatiesessie wordt vervangen door een sprintrace. Daarin zijn drie, twee en één punt voor het wereldkampioenschap te verdienen. Deze sprintraces zijn dit jaar toegekend aan de Grand Prix weekenden van Emilia-Romagna, Oostenrijk en São Paulo.
Deze Grand Prix weekenden kennen een iets andere opzet. Na een vrije training op de vrijdag wordt er op vrijdag ook een kwalificatiesessie verreden. Op zaterdag volgt er een vrije training alvorens de sprintrace van start gaat. Op zondag vindt de hoofdrace plaats.
De andere Grand Prix weekenden kennen een opzet waarbij er op vrijdag twee vrije trainingen plaatsvinden. Op zaterdag worden een derde vrije training en een kwalificatietraining verreden. Ook hier vindt op zondag de race plaats.
Aan de puntentelling onder normale omstandigheden verandert er in F1 2022 niets. De winnaar van de race mag 25 punten bijschrijven op zijn conto, de nummer twee 18 punten en op de nummer 3 van de race liggen 15 punten te wachten. Ook de nummers 4 tot en met 10 scoren respectievelijk 12, 10, 8, 6, 4, 2 en 1 punt.
Aan de coureur die in de race de snelste ronde rijdt én in de top 10 finisht wordt één punt toegekend.
Vanwege de gebeurtenissen bij de Grand Prix van België in 2021 – waar er door zware regenval niet geracet kon worden en voor de vorm een ronde achter de safety car gereden moest worden om punten uit te kunnen delen – geldt voortaan dat er geen punten worden toegekend voor races met minder dan twee rondjes.
Wordt er meer dan twee rondjes, maar minder dan een kwart van de wedstrijd geracet, dan krijgt enkel de top-5 punten. De racewinnaar ontvangt 6 punten, de nummer twee 4 punten tot 1 punt voor de nummer vijf.
Als er meer dan een kwart maar minder dan de helft geracet wordt dan krijgt de top 9 de volgende punten toebedeeld: 13 – 10 – 8 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1.
Er is ook een nieuwe rekensom voor tussen de 50% en 75% van de race-afstand. Hier krijgt de hele top 10 punten, maar niet de reguliere punten. De winnaar krijgt 19 punten, de nummer twee 14 en dan gaat het via 12 – 9 – 8 – 6 – 5 – 3 en 2 naar 1 punt voor de nummer 10. Alles boven de 75% van de race-afstand krijgt volle punten.
Er zijn vele weddenschappen af te sluiten op de Formule 1. Zoals welke coureur een bepaalde race wint of een podiumplaats scoort. Van wie er met de pole position vandoor gaat tot welke coureur het beste binnen zijn eigen team is, en van wie er de snelste ronde rijdt tot of er in een bepaalde race een safety car op de baan komt.
De belangrijkste weddenschap kun je echter het beste plaatsen voor het seizoen begint: wie wordt er wereldkampioen. Wordt het voor de tweede keer Max of voor de achtste keer Lewis? Verrast Ferrari? Kan McLaren meedoen om de prijzen of tovert Alonso daadwerkelijk nog een konijn uit zijn hoge hoed? De odds voor de wereldtitel zijn gepubliceerd en worden niet aantrekkelijker dan ze nu zijn.
Op het moment dat het seizoen immers eenmaal begonnen is kunnen bookmakers odds bijstellen op basis van prestaties op de baan. Nu is het ook voor de bookmakers nog een beetje koffiedik kijken.
We zetten van een aantal bookmakers de odds voor belangrijkste kandidaten voor de wereldtitel en de interessante outsiders voor je op een rij (voor het begin van het seizoen):
Bet365 | Toto | Holland Casino | |
Lewis Hamilton | 2.25 | 2.28 | 2.37 |
Max Verstappen | 3.75 | 3.70 | 3.75 |
George Russell | 7.00 | 6.75 | 7.00 |
Charles Leclerc | 7.00 | 7.05 | 6.50 |
Lando Norris | 13.00 | 13.75 | 13.00 |
Het belooft een prachtig Formule 1-seizoen te worden. Op OneTime.nl gaan we elke Grand Prix voorbeschouwen en delen we onze betting tips met je. Op het forum vind je in Brunsie's Sports Bar met regelmaat Formule 1-nieuws, trivia en quizjes.