Voor velen dé race van het jaar, Monaco! Dit klein maar rijk landje is doordrenkt met de historie van de Formule 1. Denk je aan Formule 1 dan denk je aan Monaco, tevens de thuisbasis van onder andere Max Verstappen.
Lees in dit artikel alles over deze Grand Prix en hoe je kunt wedden op de Grand Prix van Monaco.
Op zondag 16 mei 2024 om 15:00 gaan de lampen uit en rijden de coureurs door het piepkleine Monaco, met uitzicht op de haven met de duurste boten ter wereld en de meest luxe winkels die je kan bedenken belooft de Grand Prix van Monaco een heus spektakel te worden!
Sessie | Wanneer | Hoelaat | Zender |
1e vrije training | 24 mei | vanaf 13.30 | Viaplay |
2e vrije training | 24 mei | vanaf 17.00 | Viaplay |
3e vrije training | 25 mei | vanaf 12.30 | Viaplay |
Kwalificatie | 25 mei | vanaf 16.00 | Viaplay |
Race | 26 mei | vanaf 15.00 | Viaplay |
De entourage rondom de race is in Monaco wel echt anders. Popsterren, filmsterren en leden van de high society laten zich op de luxe jachten in de haven van Monte Carlo nu eenmaal wat vaker zien dan op een regenachtig Silverstone.
Teams grijpen in het moderne tijdperk de Grand Prix van Monaco aan om bijzondere marketingacties te lanceren in de setting van de glitter en glamour van weleer.
Zo reed het Jaguar Formule 1 team in 2004 met een echte diamant in de neus van de auto. De diamant had een waarde van $300.000. Bij een ongeluk in de hairpin in de eerste ronde, crashte coureur Christian Klien met de auto en de diamant verdween spoorloos.
De opvolger van het team, Red Bull Racing, gebruikte de Monaco Grand Prix vaak voor de promotie van nieuwe bioscoopfilms. Zo stond coureur David Coulthard ooit eens in een Superman-pak op het podium omdat RBR dat weekend promotie maakte voor de Superman Returns film.
De glitter and glamour is echter niet het enige aspect dat de Grand Prix van Monaco anders maakt. Het feit dat de race als sinds de eerste editie van het WK der Formule 1 jaarlijks op de kalender staat en er al sinds 1950 op nagenoeg hetzelfde stratencircuit gereden wordt, maakt de race eveneens een icoon op de jaarlijkse Formule 1 kalender.
De wedmogelijkheden voor de Grand Prix van Monaco variëren van bookmaker tot bookmaker. Over het algemeen bieden de meeste bookmakers echter de mogelijkheid tot een outright bet op de winnaar van de wedstrijd en de coureur die op zaterdag de pole position veroverd. Ook een long term bet op de nieuwe wereldkampioen is beschikbaar bij gerenommeerde online wedkantoren.
Monaco staat er om bekend dat het een intensieve en krappe baan is. Dit beïnvloedt natuurlijk de inhaalmogelijkheden enorm! Dit zorgt ervoor dat de kwalificatie in Monaco het allerbelangrijkste is. Als je achteraan start is het inhalen van de 21 auto's voor je een enorme klus en heb je dus minder kans om te winnen dan op andere circuits. Ook staat Monaco er om bekend dat het een lastige track is waar coureurs constant op millimeters van de muren afrijden. Dit zorgt vaak voor spectaculaire crashes, wat natuurlijk ook invloed heeft op de uitkomst van de race!
Al met al is Monaco een van de meest onvoorspelbare races van het seizoen en daarom voor de meeste mensen ook de leukste! Echter is er een groep mensen die Monaco van de planning zou willen halen omdat het té weinig inhaalmogelijkheden biedt. Wedden op de kwalificatie van de Grand Prix van Monaco is het spannendste van het raceweekend!
In 2023 was de Grand Prix van Monaco een spannende race voor Max Verstappen, hij wist nog maar net iets sneller te zijn dan Fernando Alonso in de kwalificatie van de race. Hierdoor pakte hij pole position en reed de race uit op de eerste plek. Fernando Alonso kwam als tweede over de streep, waarna Esteban Ocon volgde.
“Monaco, de stad voor de rich and famous” Wij verwachten dit jaar ook weer een aantal bekende koppen voorbij te zien komen tijdens de Grand Prix van Monaco. De race in Monaco winnen is voor veel coureurs alsof ze een WK beker winnen. Als jij de trofee van Monaco in je handen weet te krijgen, heb je jezelf voor altijd op de kaart gezet in de wereld van Formule 1.
Max Verstappen heeft de vorige Grand Prix van Monaco gewonnen en blinkt ook dit seizoen weer uit in de Formule 1. Ondanks dat hij de snelste op de baan is, zou het tóch nog lastig kunnen worden voor Max. Als een andere coureur pole position weet te bemachtigen moet Max er eerst nog voorbij zien te komen. En op Monaco is dat geen makkelijke opgave!
Wat verwachten wij van de meest onvoorspelbare race van het seizoen? Nou sowieso een heus spektakel! Monaco stelt nooit teleur in crashes of bizarre hotlaps waar de coureurs op het randje rijden.
Toch blijft het lastig om in te halen op de track. Onze verwachting is dus dat de coureur die pole position weet te bemachtigen ook de race wint. Vorig jaar zagen we een trein van Formule 1 auto’s ontstaan achter Fernando Alonso. Zit je midden in die trein? Dan is het eigenlijk onmogelijk om naar voren te kruipen.
Racen door de straten van Monaco was een prestigieus project toen het idee in de jaren ‘20 gelanceerd werd.
De snelste bolides ter wereld die langs de voordeuren van vermaarde casino’s als het Monte Carlo Casino en luxe hotels zoals het Hotel Metropole scheuren: het was in de eerste versies van de Grand Prix ook nog wel te doen. Naarmate de Formule 1-bolides geavanceerder, breder en sneller werden kon het eigenlijk niet meer.
Inhalen is met een huidige Formule 1-auto op een normaal racecircuit al lastig. Laat staan op een niet zo’n brede straat, afgebakend met vangrails, in een te kleine stad. De Braziliaanse drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet vergeleek racen met een Formule 1-wagen in Monaco ooit eens met het vliegen in een helikopter in de woonkamer van je huis: niet te doen.
Toch zijn er in de moderne Formule 1-geschiedenis legendarische en spectaculaire Grand Prix' verreden in de straten van Monte Carlo. De koning van Monaco is ontegenzeggelijk Ayrton Senna. De Braziliaan won de race zes keer, waarvan vijf keer achter elkaar. Tussen 1989 en 1993 stond er geen andere coureur op de bovenste trede van het podium dan Senna.
De race waarin Senna echter met meeste indruk maakte, was de editie van 1984, die hij niet won. Senna reed in een Toleman, een wagen die anno 2021 te vergelijken zou zijn met een Alpha Tauri of Alpine. In de stromende regen haalde hij de ene na de andere coureur in en op het moment dat hij de aanval in had gezet op raceleider Alain Prost, werd de wedstrijd stilgelegd. De stewards vonden de omstandigheden te gevaarlijk om te rijden.
In 1996 vond waarschijnlijk de meest bizarre Grand Prix van Monaco ooit plaats. Voor de start van de race viel er een stevige regenbui op de straten van Monaco. Michael Schumacher startte op pole position in zijn Ferrari, maar werd direct in de eerste bocht ingehaald door Damon Hill in de Williams.
Jos Verstappen startte de race ondanks de natte baan op slicks en betaalde daar direct de prijs voor. De Footwork-Hart-bolide van de Nederlander belandde direct in de vangrail. Einde race voor Verstappen.
Hij was niet de enige uitvaller die middag. Nog in de eerste ronde was het exit voor beide Minardi-coureurs Giancarlo Fisichella en Pedro Lamy, die met elkaar in contact kwamen. Even verderop spinde Jordan-coureur Rubens Barrichello van de baan en belandde Michael Schumacher in de hairpin in de vangrail. Vijf coureurs na nog niet eens één ronde uitgeschakeld.
Maar er gebeurde meer….
Vijf ronden later reden er nog maar dertien auto’s door de straten van Monte Carlo. Tyrrell-coureur Ukyo Katayama, Verstappen’s teamgenoot Ricardo Rosset en Pedro Paulo Diniz van Ligier moesten hun wagen ook parkeren.
Vervolgens vielen Benetton-coureur Gerhard Berger en Martin Brundle van Jordan uit. Daardoor reed nog maar de helft van het aantal coureurs dat de wedstrijd was gestart. De race was nog niet eens halverwege.
Vooraan reed Damon Hill. Hij werd achtervolgt door de Fransman Jean Alesi in de Benetton en de Ligier van Olivier Panis, die door al het gedoe was opgerukt van de zestiende plaats naar de derde.
De baan begon langzaam maar zeker op te drogen en Damon Hill was de eerste coureur die een pitstop maakte. Alesi nam de leiding over, maar Hill passeerde Alesi op zijn nieuwere droogweerbanden al snel. Vervolgens maakte Alesi een pitstop en had Hill een voorsprong van meer dan dertig seconden.
De Williams-coureur reed comfortabel de zege tegemoet. Totdat ook de pechduivel aan hem ten deel veel. Hill blies zijn motor op door een falende oliepomp.
Alesi erfde de leiding en leek de tweede Formule 1 Grand Prix uit zijn carrière te gaan winnen, maar ook voor hem ging het fout. De ophanging van zijn Benetton begaf het vijftien ronden voor de finish. Op hetzelfde moment crashte de Williams van Jacques Villeneuve op achterblijver Luca Badoer. Exit voor beiden.
Olivier Panis, nog nooit op een Formule 1-podium gestaan, leidde plotseling de race met McLaren-coureur David Coulthard vlak achter zich aan. Vijf ronden voor het einde spinde Eddie Irvine. Zijn Ferrari kon niet meer ontweken worden door Mika Salo in de Tyrrell. Hij werd dan weer geraakt door de McLaren van Mika Hakkinen zodat er vijf ronden voor het einde van de race nog drie uitvallers te noteren waren.
Ook daar bleef het niet bij. De Duitser Heinz-Harald Frentzen moest zijn Sauber twee ronden voor het einde in de pits parkeren. Frentzen was uitvaller nummer 19. Dat betekende dat er slechts drie coureurs rijdend over de finish kwamen. Racewinnaar Panis, nummer 2 Coulthard en de Britse Sauber-coureur Johnny Herbert.
Niet eerder – en ook niet meer daarna niet – zijn er in de moderne Formule 1 zo weinig auto’s gefinisht in een Grand Prix.
De laatste jaren is de Grand Prix van Monaco ietwat minder spectaculair. De hedendaagse auto’s zijn niet gemaakt voor het racen door de smalle straten van Monaco en inhalen is dan ook bijzonder lastig.
Waar Mercedes zeven jaar lang de Formule 1 domineerde, was Monaco meer het domein van Red Bull Racing. Omdat in Monaco het motorvermogen minder belangrijk is dan de aerodynamische grip van de auto, is Monte Carlo de plek waar Red Bull Racing het verschil met Mercedes teniet kon doen – getuige de zeges van Daniel Ricciardo (2018), Max Verstappen (2021) en Sergio Pérez (2022).
Het blijft dan ook interessant om de machtsverhoudingen tussen de verschillende teams te zien in het prinsdom. Het blijft een bijzondere race zo door de straten van Monaco.
Het Circuit de Monaco is het lastigste circuit van de Formule 1 kalender, aldus menig Formule 1 coureur. Het circuit is 3,3 kilometer lang en maar liefst 78 rondes! De “track” is in 1215 gemaakt, toen ontstond het centrum van Monaco namelijk.
De baan is “net alsof je op een fiets door de huiskamer rijd” zei Nelson Piquet ooit. Je rijdt over de straten van Monaco en er wordt dus ook een deel van het land afgezet voor de race. De inwoners van dit piepkleine maar zeer rijke land blijken er niet zoveel problemen mee te hebben. Vaak omdat ze zelf ook coureur zijn! Max Verstappen woont ook in een appartement met uitzicht op zee.
Het rondetijd record staat op naam van Lewis Hamilton. Hij wist in 2021 een rondje op Monaco te rijden binnen 1:12:900. Hiermee wist hij zijn dominantie te bevestigen en het baanrecord op Monaco binnen te slepen. Dat durft menig coureur in zijn stoutste dromen niet te bedenken!