Na een weekje nagenieten en bijkomen van een zinderende Grand Prix van de Verenigde Staten, start met de Grand Prix van Mexico de finale van het Formule 1 seizoen. Na de race in Mexico staan er nog slechts twee races op het programma. De wereldtitels zijn al vergeven, maar dat betekent niet dat er nergens meer om geracet wordt.
Max Verstappen kan in Mexico een nieuw record aan zijn toch al uitpuilende recordboek toevoegen. Winst brengt de tweevoudig wereldkampioen op veertien zeges in één seizoen en daarmee zou hij Sebastian Vettel en Michael Schumacher, beiden momenteel met Verstappen recordhouder, uit de boeken rijden.
Onmogelijk is dat zeker niet. De Grand Prix van Mexico werd al drie keer eerder door Verstappen gewonnen. De Limburger zal dus met het nodige vertrouwen naar Autodromo Hermanos Rodriguez, dat met haar ligging op 2.286 meter boven zeeniveau het dak van het Formule 1 kampioenschap genoemd mag worden, afreizen.
Op zondag 27 oktober 2024 om 21:00 rijd Sergio Perez zijn thuisrace! Mexico staat dan op de agenda, het zal weer veel in petto hebben voor ons.
Sessie | Wanneer | Hoelaat | Zender |
1e vrije training | 25 oktober | vanaf 20.30 | Viaplay |
2e vrije training | 25 oktober | vanaf 00.00 | Viaplay |
3e vrije training | 26 oktober | vanaf 19.30 | Viaplay |
Kwalificatie | 26 oktober | vanaf 23.00 | Viaplay |
Race | 27 oktober | vanaf 21.00 | Viaplay |
De wedmogelijkheden voor de Grand Prix van Mexico variëren per bookmaker, maar over het algemeen kun je inzetten op de winnaar van de race en de coureur die op zaterdag de pole position pakt. Ook een long term bet op wie het wereldkampioenschap wint is bij de meeste gerenommeerde wedkantoren beschikbaar.
Het Autódromo Hermanos Rodríguez is een uniek circuit door zijn hoogte. Door de dunnere lucht in Mexico-Stad zijn de auto’s minder efficiënt, wat het racen extra uitdagend maakt. Dit kan voor onverwachte wendingen zorgen tijdens de race, vooral in de bochtige secties en op het lange rechte stuk. Daarnaast zorgt de smalle baan ervoor dat inhalen riskanter is, wat de kans op crashes verhoogt. Bij een incident is de kans op een Safety Car groot, wat het veld weer dichter bij elkaar brengt en voor extra spanning zorgt.
Met deze factoren in het achterhoofd belooft het wedden op de Formule 1 tijdens de Grand Prix van Mexico opnieuw boeiend en onvoorspelbaar te worden!
In 2023 was de Grand Prix van Mexico een relatief soepele race voor Max Verstappen. Hij domineerde vanaf de start en hoefde weinig weerstand te bieden, hoewel Lewis Hamilton in de eerste ronden kortstondig in de buurt kwam. Voor Sergio Perez, de lokale held, verliep de race minder voorspoedig. Hij viel al in de eerste ronde uit na een botsing met Charles Leclerc, wat een grote teleurstelling was voor de Mexicaanse fans.
Max Verstappen wist voor de vijfde keer de Grand Prix van Mexico te winnen, wat zijn record op het circuit verder versterkte. Na hem kwamen Lewis Hamilton en Charles Leclerc over de finish, waarmee het podium compleet was.
Max Verstappen heeft de Grand Prix van Mexico al meerdere keren op zijn naam geschreven, en ook dit jaar lijkt hij de favoriet te zijn. Het zal voor hem geen gemakkelijke race worden, maar als alles meezit, kan hij opnieuw de overwinning pakken op het Autódromo Hermanos Rodríguez.
Zoals eerder vermeld, ligt het circuit in Mexico-Stad op grote hoogte, wat invloed heeft op de prestaties van de auto's. Door de dunne lucht hebben de motoren minder vermogen en is de downforce lager, wat de grip in de bochten vermindert. Dit maakt het voor de teams een uitdagende baan om op te presteren. Het wordt interessant om te zien hoe de andere Formule 1-teams omgaan met deze unieke omstandigheden en of ze Verstappen het moeilijk kunnen maken.
Nu we dit seizoen hebben gezien dat de auto van Lando Norris in uitstekende vorm verkeert, lijkt hij de voornaamste kanshebber om de Grand Prix van Mexico te winnen. Hoewel Max Verstappen altijd gevaarlijk blijft, is het dit keer Norris die het momentum heeft. Maar niets is zeker in de Formule 1, waar een crash, Safety Car, een slechte pitstop of pure pech zomaar het verloop van de race kan bepalen.
Lando Norris heeft laten zien dat hij en zijn McLaren zeer competitief zijn en hij zal er alles aan doen om zijn sterke seizoen voort te zetten. Al met al staat ons een spannende en mogelijk verrassende race te wachten in Mexico!
De historie van de Formule 1 in Mexico is er vooral eentje uit een ver verleden. De allereerste Formule 1-race die in Mexico georganiseerd werd, was een niet voor het wereldkampioenschap meetellende Grand Prix in 1962.
Deze race werd gehouden op hetzelfde circuit als waar tegenwoordig op geracet wordt alleen heette het toen nog niet het Autodromo Hermanos Rodriguez. Het circuit kreeg die naam pas nadat beide racende broers Rodriguez, Pedro en Ricardo, waren verongelukt.
Tussen 1963 en 1970 werd de Mexicaanse Grand Prix verreden. Na dood van de tweede broer Rodriguez werd de stekker uit de race getrokken.
In 1986 keerde de Formule 1, na enkele eerdere pogingen om de race opnieuw te organiseren, terug naar Mexico. Gerhard Berger won de race in 1986 nadat het merendeel van het deelnemersveld te kampen kreeg met ernstige bandenproblemen. Vanaf 1988 werd de race eind mei verreden in tegenstelling tot midden oktober. Dit verhoogde de kans op regenraces.
De races die eind jaren ‘80 en begin jaren ‘90 verreden werden kenmerkten zich door zware crashes en veel uitvalbeurten. Dat was grotendeels toe te schrijven aan de staat waarin het circuit verkeerde. De FIA eiste in 1991 dat er verbeteringen aangebracht werden.
Na de race in 1992 maakte het management van de Formule 1 bekend om niet terug te keren naar Mexico. Als redenen werden de achterstallige staat van het circuit genoemd, maar ook het verval van Mexico-stad zelf en het toenemende geweld onder inwoners.
23 jaar lang zouden de Mexicanen verstookt blijven van een Formule 1-Grand Prix. In 2015 stond de race voor het eerst in de 21ste eeuw op de kalender. De man die daarvoor verantwoordelijk was, is dezelfde man die Sergio Perez en Esteban Gutierrez de laatste jaren met sponsoring in de Formule 1 geholpen heeft: Carlos Slim.
Deze Mexicaanse zakenman, eigenaar van Telmex, is één van de rijkste personen ter wereld. Het circuit werd enorm gemoderniseerd en de lobby bij toenmalig commercieel rechtenhouder Bernie Ecclestone was succesvol.
De eerste editie van de vernieuwde Mexicaanse Grand Prix werd gewonnen door de Duitser Nico Rosberg. Een jaar later was Lewis Hamilton de snelste man op het Mexicaanse asfalt.
De edities van 2017 en 2018 werden gewonnen door Max Verstappen. Het was de eerste keer dat Verstappen dezelfde Grand Prix meer dan eens won. Verstappen kon in Mexico winnen omdat de grote hoogte waarop het circuit ligt, het motorvoordeel van Mercedes minimaliseerde. In 2019 won Lewis Hamilton ook voor de tweede keer.
In 2020 werd de Grand Prix van Mexico in verband met de Covid19-pandemie niet verreden. In 2021 stond de race wel weer op de kalender. Max Verstappen won en vergrootte met zijn overwinning de voorsprong op zijn toenmalige WK rivaal Lewis Hamilton.