De Grand Prix van Frankrijk stond jaren op de Formule-1 kalender maar was de laatste jaren de race waar niemand echt zin in had. Daarom komt deze seizoen 2023 niet terug. Mocht de race in de toekomst wel weer verreden worden, dan zullen we dit hier uiteraard vermelden en vind je hier een voorbeschouwing op de GP van Frankrijk.
De race in Frankrijk mag dan niet doorgaan, dat betekent niet dat er in 2023 niet genoeg mooie races verreden worden:
De race in Frankrijk mag dan niet doorgaan, dat betekent niet dat er in 2023 niet genoeg mooie races verreden worden:
De Franse Grand Prix en de Formule 1 hebben een soort van haat-liefdeverhouding met elkaar. De race is al diverse keren van circuit verhuisd en is ook meerdere keren voor langere tijd niet verreden.
Frankrijk was na Engeland het tweede land dat auto- en motorraces organiseerde. Eerst gebeurde dat op afgezette wegen of in de vorm van langeafstandraces zoals de bekende race Parijs-Madrid.
Nog voor de Tweede Wereldoorlog bouwde Frankrijk een eerste permanent circuit. Deze baan werd gerealiseerd zo’n twintig kilometer ten zuiden van Parijs.
Toen in 1950 het wereldkampioenschap Formule 1 voor de eerste keer werd georganiseerd stond de Franse Grand Prix op de kalender. De race werd verreden op het circuit van Reims en gewonnen door Juan Manuel Fangio.
In 1951 werd de race niet georganiseerd en in 1952 werd de race gehouden op het circuit van Rouen alvorens het in 1953 terugkeerde naar Reims waar op een driehoek circuit gereden werd. De baan bestond uit drie vrijwel identieke rechte stukken slechts onderbroken door drie bochten naar rechts.
In 1965 werd er een race georganiseerd op het stratencircuit van Charade. Dit is een semi-permanent circuit dat om een niet meer actieve vulkaan gesitueerd was. Het was hier dat Helmut Marko, nu bekend als de grote motorsportbaas van Red Bull Racing, zijn race carrière moest beëindigen. Dit omdat hij in het oog geraakt werd door een op het circuit liggend stuk vulkaansteen dat werd opgeworpen door de auto van de voor hem rijdende Emerson Fittipaldi.
In de jaren ‘70 werd in de buurt van Marseille het circuit Paul Ricard gebouwd en niet lang na completering van de baan, werd de Franse Grand Prix daar naartoe verhuisd. De race werd vanaf halverwege de jaren ‘70 om en om verreden op Paul Ricard en het circuit van Dijon. In de laatste jaren dat er op Paul Ricard geracet werd, werd het 3,3 kilometer lange korte circuit gebruikt.
In het midden van Frankrijk werd eind jaren ‘80 een hypermodern nieuw circuit gebouwd: Magny Cours. Een technisch uitdagend circuit met rechte stukken, snelle en langzame bochten. Het enige probleem was dat het circuit gerealiseerd was in wat F1-commentator elk jaar omschreef als Bumblefuck, Nowhere.
Het maakte de ambiance van de circuit er niet beter op, al zijn er enkele spectaculaire races verreden. Heinz-Harald Frentzen won in 1999 onder wisselende weersomstandigheden voor het team van Jordan.
Vanuit Nederlands oogpunt is Magny Cours vooral bekend van de race in 2007 waar Spyker-coureur Christijan Albers te vroeg wegrijdt na een pitstop en de halve benzine-installatie mee neemt. In die tijd was het nog toegestaan om tijdens de race bij te tanken. Het zou Albers zijn een na laatste Grand Prix zijn. Na de Grand Prix van Engeland verloor hij zijn stoeltje bij het team.
De laatste coureur die won op Magny Cours was Felipe Massa. Hij won de race in 2008 voor het team van Ferrari. Na 2008 verdween de Franse Grand Prix vanwege financiële problemen voor jaren van de kalender.
Pas in 2018 keerde de race, ditmaal als vanouds verreden op het circuit van Paul Ricard, terug op de Formule 1-kalender. Lewis Hamilton won de Grand Prix in zowel 2018 als 2019 in races die verder bijzonder weinig spanningselementen in zich kenden. In 2020 werd de race vanwege de coronapandemie niet verreden. Een jaar later doorbrak Max Verstappen de Mercedes-hegemonie op het Franse asfalt.
Na de overwinning van Charles Leclerc in Oostenrijk was het in Frankrijk aan Red Bull Racing om terug te slaan. Dat moest gebeuren bij een race die te boek als saai. Het circuit is te universeel om ergens op de baan een verschil te maken en als TV-kijker word je bijkans scheel van de blauwe lijnen op de uitloopstroken.
De races in 2018 en 2019 behoorden tot de saaiste van het seizoen en niemand verwachtte niet dat er dit weekend wel een spektakelstuk verreden zou worden. Uiteindelijk crashte Leclerc en kreeg Verstappen zijn revenge, hij won de race.
Toch was het voor de Formule 1 bazen duidelijk: het contract met de Grand Prix van Frankrijk werd niet verlengd en zo verdween de race en daarmee de wedmogelijkheden bij de bookmakers van de kalender.