“Forza Ferrari!” De Grand Prix van Emilia-Romagna staat weer in de agenda, deze baan is doordrenkt met Formule 1 historie. Zondag 19 mei kleurt heel Italië Ferrari rood en worden de coureurs weer getoetst op hun vaardigheden op het circuit van Imola!
De Grand Prix van Emilia-Romagna wordt gereden op zondag 19 mei 2024 om 15:00 uur 's ochtends. Voor ons betekent dat een ontbijtje achter de tv. Het belooft ongetwijfeld een spannende race te worden!
Op zondag 19 mei 2024 om 15:00 brullen de motoren van onder andere de Ferrari bolides weer. Dan is het Autodromo Enzo e Dino Ferrari weer het officiële strijdveld van de Formule 1. 15:00 in de middag is gelukkig wat handiger voor ons Nederlanders dan de voorgaande races zo vroeg in de ochtend. Maak je klaar voor het prachtige raceweekend in Emilia-Romagna!
Sessie | Wanneer | Hoelaat | Zender |
1e vrije training | 17 mei | vanaf 13.30 | Viaplay |
2e vrije training | 17 mei | vanaf 17.00 | Viaplay |
3e vrije training | 18 mei | vanaf 12.30 | Viaplay |
Kwalificatie | 18 mei | vanaf 16.00 | Viaplay |
Race | 19 mei | vanaf 15.00 | Viaplay |
Eigenlijk was de Formule 1 helemaal niet van plan om ooit nog op beroemde en beruchte circuit in Italië te rijden. Te oud, te versleten; dat was het oordeel jarenlang. Tot de Formule 1 in 2020 met de handen in het haar zat doordat de ene na de andere overzeese race gecanceld werd vanwege Covid. Toen werd er snel een deal gemaakt met het circuit in Imola.
De race verscheen op de kalender als de Grand Prix van Emilia-Romagna, naar de streek waarin het circuit ligt. Het was een succesvol raceweekend. De Formule 1 organisatie maakte al snel bekend dat de Grand Prix van Emilia-Romagna een vaste plek op de F1-kalender zou krijgen.
In Imola gaan op zondag 19 mei de lichten om iets over 15.00u uit voor de eerste echte Europese race van het seizoen. Het is ook de eerste race van het seizoen die op een permanent circuit en bij daglicht verreden wordt. Formule 1 zoals Formule 1 bedoeld is, zouden de puristen kunnen zeggen.
Imola is voor altijd verbonden aan zondag 1 mei 1994. Die dag crashte de misschien wel beste Formule 1-coureur aller tijden, de Braziliaan Ayrton Senna, met zijn Williams in de Tamburello bocht. Medische hulp mocht niet baten. De Formule 1 verloor een icoon, Brazilië een held.
In de jaren daarna werd het circuit door middel van het aanbrengen van chicanes veiliger en langzamer gemaakt. Anno 2023 is de laatste chicane verdwenen waardoor de coureurs vanuit bocht 18 volgas richting start-finish kunnen rijden om voor bocht 2 met een mooie uitrem-actie een plaats kunnen winnen.
Wedden op de Grand Prix van Emilia-Romagna kan bij diverse, internationale bookmakers. Het type weddenschap dat je af kunt sluiten verschilt van bookmaker tot bookmaker.
Een outright bet op de winnaar van de wedstrijd en de coureur die er op zaterdag met de pole position van door gaat, is bij de meeste bookmakers wel te vinden. Ook een long term bet op de nieuwe wereldkampioen kun je bij de gerenommeerde online wedkantoren wel zetten.
Ook een long term bet op de nieuwe wereldkampioen kun je bij de gerenommeerde online wedkantoren wel zetten. Het palet aan Formule 1-weddenschappen is bij de Nederlandse bookmakers best uitgebreid.
Je kunt wedden op iedere sessie van het Grand Prix weekend. Dat begint natuurlijk met voorspellen welke coureur het snelst is in de eerste vrije training. De eerste training van een Grand Prix weekend is het altijd nog een beetje koffiedik kijken.
Naast de winnaar van de eerste training kun je ook inzetten op de coureur of het team dat pole position behaalt en de race wint. Wanneer je inzet op ‘snelste auto' speel je feitelijk op beide coureurs van een team. Hiermee verdubbel je de kans dat je de weddenschap wint.
In 2023 is de Grand Prix van Emilia-Romagna geannuleerd vanwege de slechte weersomstandigheden. Het lokale dorp had veel last van overstromingen en wateroverlast. Uiteindelijk heeft Stefano Domenicali CEO van de Formule 1 besloten om het geliefde evenement af te lassen.
"Forza Ferrari!” Iedere Ferrari fan staat zondag 19 mei op zijn tenen als de start van de Grand Prix van Emilia-Romagna plaatsvindt. Zij hopen natuurlijk een volledig rood gekleurde auto als eerste over de streep te zien komen. De coureurs hebben deze race ondertussen al drie keer kunnen rijden sinds hij terug op de Formule 1 kalender kwam na het schrappen van de race in 2006.
Max Verstappen heeft de vorige twee edities van de Grand Prix van Emilia - Romagna gewonnen. Max zijn auto heeft zich ook in de vorige races van dit seizoen zeker bewezen. We hebben hem nog niet echt op het randje zien rijden. Max heeft dus hét recept in handen om deze race zijn eigen te maken!
Ondanks dat we wel wat data hebben met de voorgaande races in Emilia-Romagna blijft het toch lastig om een goede voorspelling te maken. In de top vijf van laatste winnaars staan nog namen als Michael Schumacher en Fernando Alonso. Fernando heeft ook in de Grand Prix van China zeker laten zien dat hij nog wat in petto heeft voor de topteams! Maar onze verwachting is dat Max Verstappen toch met de hoofd trofee naar huis zal vertrekken.
Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari blijft toch een lastig circuit om iemand in te halen. Des te belangrijker dat je als coureur de pole position bemachtigt op de zaterdag. Ondanks dat voor nu het nog lijkt dat Max Verstappen de grootste kans heeft om te winnen, blijft het nog altijd even spannend of het allemaal wel goed loopt!
De Formule 1 op Imola. Het is een combinatie die voor altijd een eerste associatie op zal roepen aan het Grand Prix weekend in 1994. In het weekend van 29, 30 april en 1 mei 1994 vond er een verschrikkelijk weekend plaats op het Italiaanse circuit, waarbij maar liefst twee coureurs de dood vonden.
In 1994 had de Formule 1 een gevaarlijk punt bereikt. Na een aantal jaren van relatieve veiligheid werden er door de teams auto’s geproduceerd die technisch innovatief waren.
De regels, en met name de veiligheidsvoorschriften, werden echter onvoldoende en verkeerd aangepast. Dat betekende dat de auto’s te snel en te ontwikkeld waren voor de circuits waar ze op reden. Er werden te hoge snelheden bereikt. Dat maakte de auto’s bijzonder gevaarlijk.
Tijdens de eerste race van 1994 in Brazilië was de Nederlandse debutant Jos Verstappen al spectaculair gecrasht. Drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna waarschuwde al in dat eerste Grand Prix weekend dat de bolides door nieuwe reglementen onbestuurbaar zouden worden.
“Om een Formule 1-weekend te overleven, moet je bang zijn,” had Senna gezegd in een Braziliaanse krant voordat hij naar de Grand Prix van San Marino afreisde. “Angst is een goede emotie om te hebben om je langer te laten leven. De wagens zijn dit seizoen erg snel geworden en ze zijn lastig te besturen. Ik verwacht dat we veel ongelukken gaan zien en ik waag het te zeggen dat we geluk hebben, als er niet iets heel ernstigs gebeurt.”
Op vrijdag 29 april 1994 ging het gruwelijk mis voor de jonge Braziliaan Rubens Barrichello. Hij crashte met zijn Jordan zwaar in de vrije training. Zijn wagen werd gelanceerd over een curbstone en eindigde letterlijk in de hekken om vervolgens een aantal keer over de kop te gaan.
De sessie werd stilgelegd en Barrichello werd naar het ziekenhuis gebracht. De klap van de crash had hem bewusteloos geslagen. Hij had uiteindelijk slechts een arm en zijn neus gebroken.
Roland Ratzenberger had een dag later minder geluk. De 33-jarige Oostenrijker, een debutant in de Formule 1, reed tijdens een kwalificatieronde te hard over een curbstone op het circuit. Daarbij beschadigde hij zijn voorvleugel. Een ronde later brak deze af op een van de snelste plekken op het circuit.
Ratzenberger miste de Villeneuve Curva en ging regelrecht op een betonnen muur af. Met 314 kilometer per uur crashte de Simtek in de muur. De sessie werd ogenblikkelijk stilgelegd en de medische teams van de FIA haasten zich naar de plek van de crash.
Ratzenberger werd lag met mijn hoofd tegen de rand van de cockpit aan en uit alles bleek dat er een zeer ernstig ongeluk had plaats gevonden. Ratzenberger werd naar het ziekenhuis gebracht en de kwalificatietraining werd hervat. Sommige teams hielden hun coureurs echter in de pitbox.
Na afloop van de kwalificatietraining werd bekend gemaakt dat Roland Ratzenberger aan zijn verwondingen was overleden. Hij was de eerste coureur die tijdens een Formule 1-weekend overleed sinds Riccardo Paletti in het harnas stierf in 1982.
Ayrton Senna brak in tranen uit toen hij het nieuws van de dood van Ratzenberger hoorde. Hij ging kijken op de plek van het ongeluk. Op de suggestie om niet te racen antwoordde Senna dat hij op sommige dingen geen invloed had: “Het is voor mij niet mogelijk om niet te racen. Ik kan niet stoppen.”
Op zondag 1 mei ging het al bij de start helemaal mis. De Benetton van J.J. Lehto kwam niet van zijn plek en werd vol geramd door Pedro Lamy in een Lotus. De race werd geneutraliseerd en na de herstart behield Senna de leiding voor Michael Schumacher.
In de zevende ronde van de race kon Senna met een snelheid van bijna 290 kilometer per uur de Tamburellobocht niet houden. Zijn Williams ging hard van de baan en crashte tegen een betonnen muur om vervolgens half terug de baan op te spinnen.
Medici probeerden op de baan het leven van Senna te redden. Er werd een traumahelikopter ingezet om de Braziliaan naar het ziekenhuis te vervoeren. De race werd na een rode vlag opnieuw gestart.
Schumacher won. Later die avond werd bekend gemaakt dat Ayrton Senna da Silva, misschien wel de beste coureur die ooit geleefd heeft, was overleden. De Formule 1 huilde, Brazilië was in rouw.
Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, ook wel bekend als Imola, is een van de oudste en bekendste tracks die ooit op de Formule 1 agenda heeft gestaan. De Grand Prix van Imola is in 2020 omgetoverd tot Grand Prix van Emilia-Romagna.
Het circuit kent veel beroemde crashes en gebeurtenissen zoals de race van 1982. Toen gingen de teamgenoten Gilles Villeneuve en Didier Pironi met elkaar vechten in de laatste rondes van de race voor de eerste positie. Dit was in strijd met de teamorders om elkaar met rust te laten en de race uit te rijden. Pironi trok zich er niets van aan en haalde Villeneuve in en bemachtigde de overwinning. Na afloop van de race zei Villeneuve dat hij nooit meer zou praten tegen Pironi. Dat heeft hij ook echt waargemaakt, twee weken later kwam Villeneuve om in de Grand Prix van België.
De race telt maar liefst 63 rondes van 4,9 km per rondje. Max Verstappen is baanrecordhouder met een snelste ronde van 1:15.484. Ook is het een van de meest gevaarlijke tracks door de onoverzichtelijke bochten en snelle rechte stukken. Een coureur zit op deze baan echt constant tegen de limiet aan te schoppen. Wij bereiden ons voor op het spektakel genaamd de Grand Prix van Emilia-Romagna!
De dodelijke ongelukken van Ratzenberger en Senna zorgden ervoor dat de FIA direct ingreep. De snelheden moesten omlaag. Circuits moesten nieuwe chicanes aanleggen en andere snelheidsbeperkende maatregelen nemen.
Voor de auto’s werden nieuwe specificaties opgesteld waaraan deze moesten voldoen. Zo moest onder andere de rand van de cockpit verhoogd worden om de coureur beter te beschermen. Ook werd er een head and neck support systeem (HANS) ontwikkeld.
In 1995 keerde de Formule 1 ‘gewoon’ terug op Imola voor de Grand Prix van San Marino. De baan was grondig verbouwd en de hoge snelheidsbochten waren verwijderd en vervangen door langzamere chicanes.
Tot 2006 stond de Grand Prix van San Marino op de kalender. Daarna werd er tot 2020 niet meer door de koningsklasse van autosport op het Circuit Enzo e Dino Ferrari geracet.
Bij de terugkeer op Imola in 2020 is het Mercedes dat de lakens uitdeelt op het Italiaanse circuit. Tijdens het tweedaagse raceweekend, in tegenstelling tot een normale driedaagse Grand Prix, was Lewis Hamilton nipt sneller dan Max Verstappen.
In de kwalificatietraining was het Valtteri Bottas, de andere Mercedes-coureur, die er met de pole position van doorging. Hij was een fractie sneller dan Hamilton. Verstappen moest bijna een halve seconde toegeven.
In 2021 was de Grand Prix van Emilia Romagna de tweede race op de kalender. Nadat Max Verstappen de seizoensouverture aan Lewis Hamilton had moeten laten, won de Nederlander in Italië zijn eerste race van het seizoen en legde daarmee de basis die uiteindelijk tot de wereldtitel zou leiden.