Formule 1 Autos By Morio Own Work GFDL Http Www.Gnu .Orgcopyleftfdl.Html Or CC BY SA 3.0 Http Creativecommons.Orglicensesby Sa3.0 Via Wikimedia Commons

Hoeveel geld kost een Formule 1 auto?

Afgelopen seizoen, 2018, had Ferrari een budget van ruim 400 miljoen dollar voor de Formule 1. Ook Mercedes tikte de $400 miljoen nog aan, en het team van Max Verstappen, Red Bull Racing, had $310 miljoen te besteden. Een deel daarvan gaat naar de salarissen van de coureurs. Een heel groot deel, bij Ferrari en Mercedes bijvoorbeeld ongeveer $300 miljoen, gaat op aan salarissen van medewerkers en het ontwikkelen van de auto's.

De snelle bolides in de Formule 1 zijn namelijk het belangrijkste materiaal voor de coureurs. Naast hun stuurmanskunsten bepaalt de auto grotendeels het succes, of juist niet, op het circuit. Toen Max nog voor Toro Rosso reed, klaagde iedereen steen en been over de slechte wagen waardoor hij steeds uitviel. En ook nu zijn velen van mening dat hij beter zou presteren in een Ferrari of Mercedes. Maar wat kost een gemiddelde Formule 1 auto nu eigenlijk?

OneLuckyLady Avatar geplaatst in Sport , Over knaken door OneLuckyLady
op 10 februari 2023
Formule 1 Autos By Morio Own Work GFDL Http Www.Gnu .Orgcopyleftfdl.Html Or CC BY SA 3.0 Http Creativecommons.Orglicensesby Sa3.0 Via Wikimedia Commons
Ferrari 490617 960 720 1
Ferrari is het team dat elk jaar meestal het meeste verdient én het meeste uitgeeft. Ook aan de auto

De regels veranderen steeds

Formule 1 is nu niet direct een sport die heel milieuvriendelijk is. Toch zijn er de laatste jaren wel behoorlijk wat veranderingen doorgevoerd door de FIA (de bond voor autosport, waaronder de Formule 1, voluit Fédération Internationale de l'Automobile) die onder andere te maken hebben met het milieu. Zo is er een maximum aantal kilo's brandstof vastgesteld die een auto mag verbruiken in één race, namelijk 105 kilo. Dit staat gelijk aan 140 liter, oftewel 45 liter op 100 kilometer. Voor de snelle rekenaar: dit is iets meer dan 1 op 2 inderdaad. Toch is een Formule 1 wagen met 50% warmte-efficiency een stuk efficiënter dan een gewone auto, die maximaal 20 tot 30% eruit weten te persen.

In 2017, 2018 en 2019 zijn er aardig wat regels gewijzigd als het gaat om de auto's. Dit is onder andere van invloed op de kosten van de auto. Zo is voor seizoen 2018 bepaald dat er nog maar 3 motoren per seizoen gebruikt mogen worden in een auto (dit waren er eerder nog 4) en dat een motor maximaal €12 miljoen mag kosten. In 2017 ging de maximale prijs ook al met €1.000.0000 naar beneden. Aan de andere kant is een halo ter bescherming van de coureur vorig jaar verplicht gesteld en zijn er ook nieuwe regels aangaande de vleugels etc. Dus aan de ene kant wordt er, door sommige teams, bespaard op de motor, aan de andere kant moeten er steeds nieuwe onderdelen ontwikkeld worden of onderdelen aangepast worden.

Het is niet ondenkbaar dat de komende jaren de eisen nog verder aangepast gaan worden. Dat Formule 1 het milieu belast zal altijd zo blijven, alleen zal er, onder druk van bepaalde partijen, wel geprobeerd worden om deze lasten zoveel mogelijk te drukken. Zo zie je dat er al een Formule E is opgericht. Aan de andere kant is er zoveel wat je kunt sleutelen aan motoren en auto's, maar is het ook goed om te bedenken dat het hele Formule 1 circus ook gebruik maakt van vliegtuigen om zich te verplaatsen. En we hoeven niet te vertellen wat dat voor invloed heeft op het milieu…

Racing 4374237 1280
De wagen van Red Bull Racing behoort tot de subtop

Wat kost een Formule 1 auto?

Niet ieder team heeft evenveel te besteden. En ook niet ieder team ontwikkelt zelf motoren. Daarom zie je dat een groot deel van het budget van teams als Ferrari en Mercedes, die wél zelf motoren ontwikkelen, opgaat aan ontwikkeling en verbetering van bijvoorbeeld motoren. Deze kosten zitten ook grotendeels in de personeelskosten, het zijn tenslotte mensen die dit soort dingen bedenken en uitwerken. De twee grootste teams hebben dan ook elk 950 man personeel in dienst.

Hier hebben we het nu puur over de kosten van de aanschaf van de verschillende onderdelen van een Formule 1 auto gaan hebben. De auto's van Mercedes, Ferrari of Red Bull zijn duurder dan die van  bijvoorbeeld Sauber of Williams, simpelweg omdat de teams ook meer te besteden hebben. Toch zijn er wel gemiddelde prijzen te noemen.

 

We zagen al dat een motor van een Formule 1 auto tegenwoordig maximaal €12 miljoen euro mag kosten. In seizoen 2018 kostte een gemiddelde motor van een Formule 1 wagen $10.500.000, minder dan het maximum dus. Enkele jaren geleden was dit overigens nog wel wat miljoenen minder: toen kostte een gemiddelde motor zo'n 7 tot 7,5 miljoen. Waarom het maximum dan verlaagd is? Omdat destijds de verschillen tussen de teams zo groot was, dat de FIA dit eerlijker wilde maken door een maximaal bedrag te hangen aan de motoren. Zo hebben kleinere teams iets meer kans, als de coureur tenminste een goede dag heeft. Dat zag je bijvoorbeeld toen Max Verstappen bij Toro Rosso zijn eerste race wist te winnen, dit was pak ‘m beet 10 jaar geleden, ondanks zijn rijkunsten, een stuk lastiger geweest.

Andere onderdelen van de auto

Naast de motor zijn bestaat de auto uiteraard uit nog een heleboel onderdelen. En dit zijn speciaal gemaakte onderdelen voor Formule 1 auto's, welke soms behoorlijk prijzig kunnen zijn. Zomaar wat voorbeelden van gemiddelde prijzen:

  • Carrosserie: $650.000
  • Achtervleugel: $150.000
  • Versnellingsbak: $450.000 tot $600.000
  • Stuur: $70.000
  • Voorvleugel en neus: $300.000
  • Brandstoftank (inclusief installatie): $160.000
  • Koelsysteem: $220.000
  • Setje banden: $1.750
  • Hydraulisch systeem: $200.000
  • Transmissie: $250.000

Niet alle auto's zijn zoals gezegd even duur. Voor de carrasserie geldt dat deze meestal van carbon gemaakt is. Dit is een lichtgewicht materiaal, belangrijk aangezien een racewagen maximaal 740 kilo mag wegen (en dat is inclusief coureur). Sommige teams maken gebruik van goedkopere materialen, wat gunstig is voor de prijs. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de vleugels. Deze kunnen ook een stuk duurder uitpakken dan aangegeven, door gebruik van andere materialen of ontwikkelingen. Ook het stuur kan maar zo een ton of meer kosten, afhankelijk van de wensen van het team. Al met al kan een Formule 1 auto dus zo gek gemaakt worden als een team wil, mits ze er maar voor willen en kunnen betalen!

Uitgaande van deze prijzen, kost een Formule 1 auto gemiddeld tussen 10 en 15 miljoen dollar aan onderdelen. En dan hebben we het nog niet over de kosten voor reparatie na een race: hiervoor wordt gemiddeld $500.000 uitgegeven.

Ontwikkelingskosten in de Formule 1

Een team in de Formule 1 dat zelf motoren en auto's ontwikkelt, heeft nog veel meer kosten dan enkel de productiekosten van een auto. Bovendien veranderen zoals we zagen de regels en eisen eigenlijk elk jaar, er wordt verwacht dat er steeds meer vermogen uit een auto geperst wordt, terwijl  het allemaal wel milieuvriendelijker moet. Bovendien staat veiligheid ook bovenaan het lijstje. Een auto gaat dus in zijn hoedanigheid maar één seizoen mee, en moet dan weer vernieuwd en/of veranderd worden.

Exacte bedragen voor het ontwikkelen van een auto zijn niet te noemen, maar er zijn wel schattingen te maken. Een groot team is zo per jaar kwijt:

  • Motor en hybride systemen: 30 miljoen euro
  • Versnellingsbak en hydraulica: 5 miljoen euro
  • Brandstof en smeermiddelen: 2 miljoen euro
  • Banden: 2 miljoen euro
  • Elektronica: 2 miljoen euro
  • IT: 3 miljoen euro
  • Chassis productie en testen: 40 miljoen euro

Dit is dus onderdeel van die honderden miljoenen die de renstallen kwijt zijn aan een seizoen Formule 1. De bedragen zijn astronomisch hoog, dat mag duidelijk zijn.

Formula1 1190808 1280
Je naam op een Formule 1 auto? Daar betaal je miljoenen per jaar voor!

Inkomsten voor raceteams

Deze kosten moeten ergens van betaald worden. De teams hebben geen onbeperkte pot geld om uit te putten. Binnen de Formule 1 is zo behoorlijk wat prijzengeld te verdienen, en dat gaat niet naar de coureurs maar naar de teams. In 2019 is er maar liefst ruim 1 miljard dollar aan prijzengeld te verdelen. Hiervan krijgt Ferrari op basis van de prestaties van voorgaande jaren $205 miljoen. Toro Rosso bungelt qua prijzengeld onderaan met ‘slechts' 52 miljoen dollar.

Maar ook voor de topteams is het prijzengeld sowieso niet voldoende om de uitgaven te compenseren. Het is hooguit goed voor ongeveer de helft van de uitgaven in het geval van Ferrari en Mercedes, maar Toro Rosso's uitgaven zijn drie keer meer dan de inkomsten uit prijzengeld. Er moet dus elders nog geld vandaan komen…

Zo is er in de afgelopen 15 jaar maar liefst 30 miljard dollar aan sponsorgeld binnengehaald binnen de Formule 1. Een deel daarvan is voor de organisatie, voorheen Bernie Ecclestone maar inmiddels is deze in handen van Liberty Media. Maar ook de teams sprokkelen aardig wat miljoenen per jaar bij elkaar aan sponsorgeld. Zo betaalde Petronas afgelopen jaar $75 miljoen aan Mercedes als titelsponsor. Ferrari haalde in 2018 een totaal van ruim 175 miljoen dollar op aan sponsorgeld. Zo betaalde Philip Morris $50 miljoen als titelsponsor.

Daarnaast verdienen de teams die zelf auto's ontwikkelen weer met de verkoop van hun producten en diensten aan andere teams. En dan is het kringetje weer bijna rond… Toch lijkt het erop dat de teams toch nog wat bij moeten leggen jaarlijks, of in ieder geval in 2018. Een snelle rekensom leert dat Ferrari bijvoorbeeld $205 miljoen aan prijzengeld plus $175 miljoen aan sponsorgeld verdiende. Dat is $380 miljoen, terwijl de uitgaven op $410 miljoen lagen. Dat is alsnog een gat van $30 miljoen. Hopelijk hebben ze een spaarpotje uit de vette jaren. In 2007 was het sponsorgeld naar verluid vele malen hoger dan nu… En onder Ecclestone was de verdeling van het prijzengeld een stuk minder eerlijk, vooral in het voordeel van de grote teams.

De discussie

Er is bijna geen sport die zo van commentaar wordt voorzien als Formule 1. Ja, voetballen misschien. Tenminste, als het gaat om geld. Velen vinden het belachelijk dat er zoveel geld om moet gaan in de sport. Of het nu een voetballer is die miljoenen verdient, of een Formule 1 auto die miljoenen moet kosten. En dan ook nog een paar keer per seizoen vrijwel helemaal vervangen wordt. Toch, zolang men in grote getalen blijft kijken naar de races, zal er niet heel snel iets aan veranderen.

En je moet het maar zo zien: de Formule 1 is ook een bedrijf waar vele mensen werken, die daarvoor al dan niet goed betaald worden. Alleen al bij de teams werken zo'n 6000 mensen. En de technieken die in de Formule 1 bedacht worden, vinden ook nog wel eens hun weg naar de gewone auto's, waardoor die ook efficiënter en sneller, beter, worden.

Is het allemaal even eerlijk verdeeld? Nee, zeker niet. Zowel niet in de wereld als binnen de Formule 1. Aan dat laatste probeert Liberty Media echter wel iets te doen, wat er in resulteert dat de lagere teams inmiddels meer verdienen dan voorheen. De nummer 10 kreeg onder Ecclestone zo'n 10 miljoen, dat is inmiddels al 50 miljoen. Het zou ook niet eerlijk zijn als de laatste evenveel zou krijgen als de eerste. En racen met allemaal dezelfde wagens betekent weliswaar dat alle teams dezelfde kansen hebben én het enkel nog afhangt van de stuurkunsten van de coureurs, maar of het daar nu leuker en spannender van wordt?

En kan het geld dat in de Formule 1 besteed wordt niet beter aan andere vraagstukken uitgegeven worden? Vast wel. Gaat dat ooit gebeuren? Ik zou mijn adem er niet op inhouden. Formule 1 is een commercieel bedrijf, net als de voetballerij en vele andere sporten als basketbalbaseball of american football. Die zijn er niet om de politieke belangen wereldwijd te financieren. En waar zouden we zijn zonder sport, zonder entertainment? Precies, we kijken allemaal maar al te graag. En daar betalen bedrijven nu eenmaal voor.

on air