Van Manchester United in de Premier League tot de voetbalclub Bal op het dak 8 in de kelderklasse, elk team van elke club heeft wel een shirtsponsor. Hoe groter de club en hoe meer exposure er aan het team wordt gegeven, hoe meer geld er betaald zal worden om met je bedrijfsnaam op het shirt te staan.
Maar hoeveel geld wordt er nu eigenlijk betaald om met je bedrijfsnaam op een shirt van een voetbalclub te staan?
Een bedrijfsnaam op het shirt van teams in de Engelse competitie, de Premier League, is het meest gewild bij grote bedrijven. Door clubs in deze competitie worden hieraan astronomische bedragen verdiend. In totaal betalen diverse bedrijven hiervoor 265 miljoen euro per jaar. En dat om met hun naam op een shirt te staan!
In de Premier League spelen 20 clubs, gemiddeld levert een shirtsponsor hier dus 13.5 miljoen euro per seizoen op. Maar je kunt je voorstellen dat dit per club verschilt. Hieronder enkele voorbeelden:
De Duitse Bundesliga staat op nummer twee als het gaat om opbrengsten van shirtsponsoren. Deze competitie haalt per seizoen bijna 130 miljoen euro op aan shirtsponsoring.
Niet slecht uiteraard, maar minder dan de helft van de Premier League. Per club levert het in de Duitse competitie ongeveer 7 miljoen euro per seizoen op, omdat slechts 18 teams deelnemen aan de competitie.
De Spaanse Liga brengt iets meer dan 95 miljoen euro in het laatje voor alle teams per seizoen. Niet slecht uiteraard, maar het verschil met Engeland is natuurlijk gigantisch. Anders dan je wellicht zou denken is het niet Italië, maar Frankrijk dat op plek 4 staat.
In de Franse Liga betalen alle shirtsponsoren bij elkaar 82 miljoen euro en in de Italiaanse Seria A is dat ‘slechts' 71 miljoen euro.
Mooi is ook dat de clubs die spelen in de Champions League en Europa League extra exposure krijgen.
FC Barcelona, wellicht de voetbalclub met de meeste supporters, heeft Qatar Airways als sponsor. Zij zijn dit jaar een nieuwe sponsorovereenkomst aangegaan. Qatar Airways ondervond hierbij concurrentie van Amazon.
De verwachting is dat dit het laatste jaar is voor Qatar en dat vanaf het seizoen 2017-2018 Amazon op de shirts van Barcelona zal schitteren. Voor dit jaar betaalt Qatar nog even 35-40 miljoen euro.
Bij Real Madrid prijkt eveneens een naam van een luchtvaartmaatschappij op het shirt, namelijk die van Fly Emirates. Helaas voor Real betaalt Fly Emirates ietsje minder dan Qatar, wellicht ook doordat het contract met Fly Emirates al langer loopt.
Echter dit kan alsnog een slordige 30 miljoen euro per seizoen opleveren.
Fly Emirates is – denk ik – wellicht de grootste shirtsponsor in de gehele voetbalwereld. Fly Emirates sponsort namelijk ook nog:
- Paris Saint-Germain;
- S.L. Benfica;
- Arsenal FC en het Emirates Stadium;
- Olympiakos FC;
- Hamburger SV en
- AC Milan.
Zoals je ziet zijn ook dat niet de minste clubs die gesponsord worden. Daarnaast sponsort deze vlieggigant ook nog een aantal voetbalcompetities, bijvoorbeeld in Azië.
Manchester United heeft een automerk als shirtsponsor. Chevrolet staat voor op het shirt van Manchester. Ze zullen hier ontzettend veel extra auto's voor moeten verkopen, om alsnog winst te maken. Het kost Chevrolet namelijk een slordige 60 miljoen euro per seizoen.
Chelsea doet het een stukje minder qua shirtsponsor, Yokohama probeert via deze manier wat extra bekendheid te creëren. Ze betalen hiervoor ongeveer 44 miljoen euro per seizoen.
Bij Arsenal is, zoals eerder genoemd, Fly Emirates de grote inkomstenbron voor de shirts. Zij betalen aan Arsenal ongeveer hetzelfde als aan Real Madrid, ruim 30 miljoen euro.
In Duitsland is ook een aantal dure deals gesloten om met bedrijfsnaam op een shirt te staan. Zo ontvangen Bayern Munchen en Wolfsburg beiden 30 miljoen euro per seizoen. Bayern krijgt dit van Deutsche Telekom. Volkswagen, het merk dat bekend is van de ‘sjoemel-software' sponsort Wolfsburg.
Software AG is spekkoper en staat voor slechts 1,5 miljoen euro ook op het shirt van een voetbalclub uit de Bundesliga, namelijk bij Darmstadt 98.
Ajax heeft naast de Arena natuurlijk de Ziggo Dome staan. Het kon dan natuurlijk ook niet anders dan dat Ziggo de shirtsponsor van Ajax werd. Ziggo betaalt hiervoor jaarlijks ongeveer 8 miljoen euro, inclusief bonussen kan dit oplopen tot 10 miljoen euro. Hiermee verdient Ajax het meeste van alle eredivisieclubs aan shirtsponsoring.
Feyenoord haalt ongeveer de helft op, 5 miljoen euro per seizoen. Hiervoor rijden wel alle Feyenoord spelers in een Opel, dit is namelijk de sponsor van Feyenoord.
In het amateurvoetbal is het vaak goodwill van een bedrijf om met hun naam op een shirt bij de plaatselijke voetbalclub te staan. Ze verdienen hier uiteindelijk nagenoeg niets mee, maar goodwill is uiteraard altijd goed en aan sponsoring zitten bovendien financiële voordelen.
Zo kan er een gedeelte worden afgetrokken van de belasting. Hierdoor wordt het natuurlijk interessant en je helpt er een sportclub mee. De bedragen in deze context lopen sterk uiteen, maar vaak gaat het al snel om enkele duizenden euro's per seizoen. Nederlandse club moeten het vooral hebben van transfers.