Lottovate, aanbieder van online loterijen, komt naar Nederland. Met een nieuw concept zal Lottovate proberen een plek te verwerven tussen de huidige goede doelen loterijen zoals de Postcode Loterij en de Staatsloterij. Of het zal lukken valt te bezien want de bedragen die de bestaande loterijen aan marketing uitgeven zijn nagenoeg niet te evenaren.
In het buitenland heeft Lottovate reeds een mooie track record met het aanbieden van loterijen. Dit betreffen ook loterijen waar een groot deel van de inleg wordt gegeven aan goede doelen. Een belangrijke partner daarbij is Unicef en zij verlenen ook haar naam aan deze loterij.
Bijvoorbeeld in Noorwegen hebben ze een goede doelen loterij in samenwerking met Unicef. Het zou misschien een makkelijke stap zijn om ook de Lottovate Nederland Unicef loterij te krijgen.
Voor een lange tijd was het niet mogelijk om toe te treden tot de loterijen markt in Nederland. De huidige loterijen zaten prima en hadden een soort van monopolie in deze markt. Lottovate had gevraagd om een vergunning en deze werd Lottovate in eerste instantie geweigerd door de Nederlandse Kansspelautoriteit.
Lottovate liet het hier niet bij zitten en ging naar de rechter, die hen in het gelijk stelde waarna er nu de mogelijkheid is voor iedereen om een goede doelen loterij op te starten.
De kansspelautoriteit beroepte zich op de politiek, die niet voor 2017 nieuwe goede doelen loterijen wilde toestaan. De raad van State had echter in 2011 al aangegeven dat dit eerder zou moeten en de rechter is hier nu in mee gegaan.
Op dit moment zijn er vier vergunningen voor loterijen:
Drie van deze loterijen zijn in handen van 1 partij, Novamedia van Boudewijn Poelsma. Bij Novamedia zitten enkele oud politici in de raad van commissarissen waardoor er sprake kan zijn van oneerlijke concurrentie vanwege de contacten met de tweede kamer. Gerda Verbeet, Laetititia Griffith en Pieter van Geel zijn allemaal commissaris en daarmee is de schijn van belangenverstrengeling een feit. Dat zal overigens ook de reden zijn van de aanstelling van deze commissarissen.
Recent was er ook weer het Goed Geld Gala waarbij de Vriendenloterij bekend maakte aan welke goede doelen geld is gegeven. In totaal was er bijna 57 miljoen euro te verdelen onder de 48 goede doelen van deze loterij. Enkele voorbeelden waren:
We verwachten van Lottovate een echt uniek concept, misschien wel een vriendenloterij 2.0. Meedoen via je social media accounts brengt namelijk samen spelen teweeg. Een unieke game ervaring waarbij je gigantische prijzen kunt winnen, ik voorspel een mooie toekomst voor de Lottovate loterij in Nederland!
Social Gaming en Social media
Lottovate biedt geen lotto's aan zoals we deze gewend zijn in Nederland, waarbij je fysiek de loten in handen hebt of kunt kopen bij de sigarenboer of Primera. Alles gaat digitaal en online en op deze manier is de marketing maar via een kanaal het beste, ONLINE, net als een online casino!
Iedereen gebruikt de social media, zoals Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. Dat is dan voor Lottovate ook de manier om spelers te benaderen. We verwachten dat dit op een speelse manier met spelletjes zal gebeuren om er op die manier ook een leuke ervaring bij mee te geven. Daarnaast zal het natuurlijk gaan om de prijzen en ook dit is via social media relatief makkelijk.