Piloot worden, de ultieme jongensdroom van veel mannen (en vrouwen!). Want wat is er mooier dan de hele wereld over te vliegen, alle landen zien en dat als bestuurder van een dikke Boeing? Echter, de mogelijkheid deze droom te verwezenlijken is niet voor iedereen weggelegd.
Zou je al beschikken over de competenties en kwaliteiten om de opleiding tot piloot tot een goed einde te brengen, dan zal een grote zak geld om deze opleiding te bekostigen een eerste voorwaarde zijn. Deze opleiding is misschien wel de duurste opleiding die in Nederland bestaat. Wanneer je ouders een modaal inkomen hebben zal het lastig worden om alle (voor)opleidingen tot piloot af te ronden.
De tweejarige basisopleiding tot verkeersvlieger zelf kost anno 2023 €86.000. De verschillende luchtvaartmaatschappijen stellen vaak nog extra eisen, of het besturen van een bepaald type vliegtuig vereist nog extra cursussen waardoor je al snel richting de 125.000 euro gaat voor je daadwerkelijk kunt vliegen!
Wil je afstuderen aan de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij, de KLM dan begin je bij een startbedrag van €122.000. Gelukkig is de KLM ontzettend royaal in een tegemoetkoming voor deze opleiding, ze vergoeden hiervan ongeveer 15.000 euro, waardoor je nog 'maar' een kleine €110.000 zelf hoeft te betalen.
Voor deze kosten ben je bijna twee jaar ‘onder de pannen’, de opleiding duurt gemiddeld 20-24 maanden. We gaan er bij deze kosten en opleidingsduur wel vanuit dat je een ‘vliegbewijs’ voor beroepsvliegers wilt halen, zodat je van vliegen je beroep kunt maken.
Als we de cijfers vanaf 2009 tot nu moeten geloven, houdt een beginnend piloot er niet veel aan over. Althans, de gemiddelde piloot. Piloten die direct aan een baan zijn gekomen als piloot verdienen een prima salaris, hierover later meer. Echter, veel net afgestudeerde piloten vinden niet direct een baan als piloot. Deze piloten hebben dus geen inkomsten gerelateerd aan hun opleiding.
Van de piloten die in de periode van 2009 tot nu zijn afgestudeerd en een baan zochten/zoeken, slaagde slechts 30% er in om een baan als piloot te vinden. Slechts 30%!!!!
Dat betekent dat 70% hiervan zonder baan als piloot zit. Dit is natuurlijk abnormaal veel, zeker wanneer je je bedenkt dat er €125.000 is betaald voor een opleiding waarmee je eigenlijk enkel competenties als vliegenier hebt geleerd en nog veel te weinig ervaring hebt opgedaan om zelfstandig te kunnen vliegen.
Een co-piloot bij bijvoorbeeld Ryanair verdient slechts €32.000 bruto per jaar. Daar zit je dan met je opleiding van €125.000… Een co-piloot bij bijvoorbeeld KLM verdient beter met bijna €55.000 bruto per jaar. Dit betreft de salarissen van co-piloten, en dus veelal beginnende piloten.
Levert een kofferveiling bijna nog meer op.... En kost minder.
De inkomsten van een piloot zijn onder andere afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij waarvoor wordt gevlogen, in welk vliegtuig wordt gevlogen en de ervaring waarover deze beschikt.
Bij Ryanair verdien je gemiddeld genomen €90.000 bruto per jaar aan salaris, als je een ervaren, zelfstandige piloot bent.
Een piloot bij KLM op een kleiner vliegtuig daarentegen verdient bruto gemiddeld €120.000 per jaar aan salaris. Een ‘geslaagd' piloot bij KLM op een Boeing 747 verdient gemiddeld bruto iets meer dan €250.000 per jaar. Dit betreft uiteraard een van de betere salarissen.
Als je dit per jaar kunt verdienen, is de investering van de opleiding het zeker meer dan waard. Echter, hiervoor zul je ervaren moeten zijn, veel vlieguren hebben gemaakt en heb je hard moeten ‘vechten' voor je plek op de arbeidsmarkt.
Het uurloon van een piloot is lastig uit te rekenen, want de vraag is wat telt als werk en wat niet. Als je naar Las Vegas vliegt en je moet daar twee dagen blijven vanwege de rusttijdenwet, telt dit dan als werk of niet? Daarom zal ik geen uurloon uitrekenen.
Concluderend – waarbij vooral een nare bijsmaak wordt overgehouden aan het aanzienlijke aantal afgestudeerd piloten dat geen baan kan vinden na de opleiding – lijkt het mij de investering niet waard.
Maar, mocht je de opleiding met succes hebben afgerond en je hebt direct hierna een baan weten te bemachtigen bij KLM, tja… dan heb je natuurlijk wel een droombaan. Want naast het aantrekkelijke jaarsalaris brengt deze baan meer moois met zich mee. Je vliegt de hele wereld over, je bent ‘baas' over een Boeing en ontvangt daarnaast toeslagen om te overnachten, te eten en voor vertier. Maarja, als, als, als…