Naast de Nederlandse Loterij is er nog een grote speler op de Nederlandse loterijmarkt en dat is Novamedia. Ik hoor je al bijna denken: 'Novamedia? Wat is dat?'
Als ik zeg dat het het moederbedrijf achter onder andere de Postcode Loterij is, dan zegt dat waarschijnlijk al meer. Welke loterijen er nog meer bij horen en hoe het nu zit met de goede doelen, lees je uiteraard weer bij je vrienden van Onetime!
Novamedia is in 1983 opgericht als marketingbureau voor goede doelen. In 1989 hebben zij de Postcode Loterij bedacht en gelanceerd, met als doel om goede doelen te steunen die zich inzetten voor een betere en groenere wereld. Inmiddels is het een internationaal bedrijf met goede doelen loterijen en verschillende landen en een uitgeverij-tak.
Novamedia is in 1983 opgericht als marketingbureau voor goede doelen. In 1989 hebben zij de Postcode Loterij bedacht en gelanceerd, met als doel om goede doelen te steunen die zich inzetten voor een betere en groenere wereld. Inmiddels is het een internationaal bedrijf met goede doelen loterijen en verschillende landen en een uitgeverij-tak.
De Nationale Postcode Loterij is de bekendste naam uit de Novamedia stal en bestaat sinds 1989. Het belangrijkste speerpunt is, naast winnen, dat 50% van de opbrengsten van de loterij naar goede doelen gaat.
In 2022 deden gemiddeld 3 miljoen huishoudens per trekking mee aan de loterij, dit deden zij met totaal zo'n 4 miljoen loten. Een standaard lot kost €15. Daarnaast kun je kiezen voor een Pluslot (+€2,50 per keer extra) of een Premiumlot (+€5 per trekking) voor extra prijzen.
Er is sowieso elke maand een trekking, maar er zijn regelmatig extra trekkingen. Zo valt wekelijks de straatprijs, waarbij een hele straat een bepaald bedrag te verdelen heeft. Maar er zijn ook periodes met dagtrekkingen waar je €1000 per dag kunt winnen, en op 1 januari valt de klapper van het jaar met een miljoenenjackpot.
Met het Pluslot maak je daarnaast kans op extra prijzen zoals 10 jaar lang elk jaar €25.000, en met een Premiumlot kun je bijvoorbeeld een Tesla Model X winnen bij de trekking.
Daarnaast staat de Postcode Loterij bekend om de kleine prijzen, zo kun je Ben & Jerry's ijs winnen, of Rituals producten. Ook een fiets of koffer (volledig branded voor de Postcode Loterij dus hartstikke herkenbaar voor alle Nederlanders) horen ook tot de prijzenpot.
De loterij heeft verschillende ambassadeurs, zoals Quinty Trustfull en Nicolette van Dam, maar het meest bekend is misschien wel Gaston, die de winnaars met zijn bulderende stem Goedemorgen/middag/avond wenst en vervolgens met gouden enveloppen strooit.
O ja, overbodig om te zeggen misschien, maar je postcode is je lotnummer. Je kunt meespelen met een andere postcode dan je woonadres, dus je kunt je kansen eventueel spreiden.
Het doel van de Postcode Loterij is om goede doelen te steunen. Hiervoor is de loterij ooit opgezet en 50% van de inleg gaat naar goede doelen. In 2022 ging er een totaal van 500 miljoen euro naar goede doelen.
De goede doelen zijn heel divers, er zijn doelen die tot de vaste ontvangers behoren en dus jaarlijks een bijdrage krijgen, maar ook worden losse projecten of bepaalde doelen eenmalig gesponsord. Op de website van Novamedia wordt elk jaar duidelijk vermeld welke goede doelen een bedrag ontvangen.
Eerlijk is eerlijk, ik speel al jaren mee met de Postcode Loterij. Hoewel in voor eenzelfde bedrag ook met de Staatsloterij mee zou kunnen doen (voor een hogere Jackpot) is het feit dat de Postcode Loterij zo openlijk zoveel goede doelen steunt, de belangrijkste reden om hieraan mee te blijven doen.
Natuurlijk is het leuk om kans te maken op een leuk bedrag, en ik maak altijd dankbaar gebruik van de kleine prijzen. Ik weet ook wel dat ik die uiteindelijk zelf betaal maar dat negeer ik dan maar ;-)
De tweede loterij uit de Novamedia stal bestaat sinds 1998, al was het tot 2011 bekend onder de naam Sponsor Bingo Loterij. Later werd dit de Vriendenloterij en nog later is deze samengegaan met de BankGiro Loterij.
Ook van deze loterij gaat de helft van de omzet naar goede doelen, in dit geval gericht op sport en gezondheid. Een lot kost €15 en je lotnummer bestaat uit de laatste vijf cijfers van je bankrekeningnummer.
Je krijgt als deelnemer een VIP-kaart waarmee je gratis 135 musea in Nederland kunt bezoeken en korting krijgt op diverse andere culturele uitjes. Deze kreeg je voorheen bij de BankGiro Loterij ook.
In 2021 deden 3,5 miljoen deelnemers mee en ging er 565 miljoen euro naar de goede doelen. Goede doelen die onder andere een bedrag krijgen zijn bijvoorbeeld CliniClowns, De Zonnebloem, het Longfonds, Fonds Gehandicaptensport en nog veel meer. Op de website wordt jaarlijks bekendgemaakt welke goede doelen gesteund worden.
Ook de VriendenLoterij heeft verschillende bekende namen als ambassadeur, zoals Chantal Janzen, Robert ten Brink en Irene Moors. Wolter Kroes zien we regelmatig op TV prijzen uit gaan reiken, als een soort Gaston.
In de VriendenLoterij worden dagelijks prijzen uitgedeeld, sterker nog, je maakt elk uur kans op €1000. Wekelijks vallen er geldprijzen van €25.000 en een ton, en maandelijks een miljoen. Daarnaast worden er tal van kleine prijzen (van chocolade tot keukenapparatuur) weggegeven.
De loterijen van Novamedia zijn mede bekend doordat ze televisieprogramma's sponsoren. Daarnaast worden de prijsuitreikingen (deels) uitgezonden (op RTL). De VriendenLoterij was onder andere verbonden aan Lingo en de real life soaps van de Frogers.
De Bankgiro Loterij (nu VriendenLoterij) was onder andere bekend van The Big Picture op RTL en The Wall op SBS. Nu heeft de VriendenLoterij zich verbonden aan ARIA, Maestro, Marble Mania en VriendenLoterij Miljonairs.
Maar de Postcode Loterij heeft de meeste bekende namen, op dit moment onder andere Koffietijd en Één tegen 100 (sinds corona 1 tegen 50). Het meest bekend zijn de gouden koffertjes van Miljoenenjacht, op zondagavond op SBS6 met Linda de Mol.
De twee loterijen houden jaarlijks een Goed Geld Gala waarbij de goede doelen hun bijdrage ontvangen. Vooral die van de Postcode Loterij is inmiddels wel redelijk bekend en ontvangt grote namen om te spreken (zoals George Clooney en Leonardo DiCaprio).
Door het succes van de Nederlandse goede doelen loterijen is Novamedia ook in het buitenland actief geworden. Inmiddels hebben zij loterijen in meerdere Europese landen.
Sinds 2010 is Novamedia actief in Groot Brittannië met de People's Postcode Lottery. In Engeland zijn er 10 trekkingen per maand, plus een straatprijs elk weekend. De hoofdprijs is maandelijks 310 miljoen Pond (fors meer dan in Nederland dus)!
Van de omzet gaat minimaal 31% naar goede doelen. In 2020 speelden 4 miljoen Britten mee en ging er 173 miljoen pond naar goede doelen. Sinds de oprichting is er in totaal al 800 miljoen Pond uitgekeerd aan goede doelen.
Sinds 2005 kent Zweden de Svenska PostkodLotteriet en dit is inmiddels uitgegroeid tot de grootste private loterij in Zweden. In 2021 deden 1 op de 5 Zweedse huishoudens mee en ging er 1,5 Miljard Zweedse Kronen naar het goede doel (ruim 42% van de inleg). Dat is ruim 13 miljoen euro.
In 2016 werd de Deutsche Postcode Lotterie gelanceerd, in Duitsland dus. Eind 2021 waren er bijna een miljoen deelnemers, samen goed voor meer dan 1,1 miljoen loten. Zij brachten samen 162,2 miljoen euro in, daarvan ging 116 miljoen euro naar de goede doelen die te maken hebben met mensen (educatie, mensenrechten, algemeen welbevinden, natuur).
Inmiddels is er nog een buitenlandse loterij bijgekomen: in Noorwegen heet de lokale versie de Norsk Postkodelotteri. Novamedia kreeg hiervoor in 2015 een vergunning maar die komt met strenge regels. Zo mogen er maar 125.000 deelnemers zijn en gelden er limieten voor winst en marketingkosten. In 2021 waren er bijna 100.000 Noorse spelers en ging er 8 miljoen naar goede doelen.
Naast loterijen zat Novamedia ook in de boeken. Zo was Uitgeefhuis Nieuw Amsterdam van Novamedia. Dit uitgeefhuis bestaat uit 4 Nederlandse uitgeverijen en is in 2021 verkocht aan Lannoo. Ook Bookspot - voorheen ECI - was jarenlang onderdeel van Novamedia maar is in 2020 verkocht aan Audax.
Helemaal uit de boeken is Novamedia nog niet: boekhandel Scheltema is een icoon in Amsterdam en is sinds 2014 in het bezit van Novamedia. Het pand op het Rokin heeft 3200 vierkante meter vloeroppervlak, genoeg voor 125.000 boeken.
De beste koffie van de stad vind je bij Vascobelo en op elke etage is ruimte om te werken of relaxen. De boekhandel richt zich vooral ook op kinderen, met een Kids Club die regelmatig events organiseert.
De Nederlandse loterijen van Novamedia zamelen jaarlijks honderden miljoenen in voor goede doelen. Daarnaast kunnen de deelnemers miljoenen winnen. Toch is het uitkeringspercentage bij de loterijen van Novamedia 'dramatisch' laag.
In 2022 lagen de winkansen als volgt:
Exacte percentages van uitbetalingen zijn lastig te vinden maar lagen voorheen vaak onder 50%. Dat is op zich logisch, als je nagaat dat de helft van de inleg naar goede doelen gaat, en de organisatie met zijn medewerkers ook betaald moeten worden...
Meedoen met een goededoelenloterij moet je dus dus niet doen voor de winkansen, maar voor het goede gevoel en de kans op een mooie klapper!