Als ik denk aan betalen, dan denk ik aan mijn bankpas of creditcard, iDeal of een Tikkie (betaalverzoek). De pas gebruikte ik in winkels (eigenlijk overal waar ik fysiek moest betalen), iDeal voor webshops en betaalverzoeken als ik met iemand een bedrag moet delen.
Sinds een jaar ongeveer gebruik ik Apple Pay en natuurlijk heb ik ook wel gehoord van andere betaaldiensten. Maar toen ik in een televisiereclame van supermarkt Spar voorbij zag komen dat je daar kunt betalen met Payconiq werd ik nieuwsgierig.
Dat ik hopeloos achterloop blijkt wel als ik via Wikipedia leer dat Payconiq al sinds januari 2018 operationeel is in Nederland. Maar het feit dat ik het niet kende, betekent dat dan ook dat het nog niet echt aangeslagen is?
Payconiq is in ieder geval een digitaal betaalsysteem dat gebruikt kan worden in de Nederland, België en Luxemburg en dat getest wordt in Duitsland. Het is dus grensoverschrijdend, wat op zich wel makkelijk is.
Het systeem is bedacht door ING maar inmiddels zijn ook andere Belgische en Nederlandse banken ingestapt. In Nederland kun je inmiddels via elke bank betalen met Payconiq. En in België werden er in augustus 11 miljoen transacties afgehandeld via Payconiq.
Dit laatste komt wellicht mede doordat Apple Pay nog niet beschikbaar is in België en door de coronacrisis contactloos betalen wel wenselijk is. Het Belgische Bancontact is in juli 2019 gefuseerd met Payconiq België, waardoor het daar inmiddels door 20 banken én 290.000 winkels wordt ondersteund.
Ook het Luxemburgse Digicash Payments is aan boord.
Payconiq heeft twee taglines: ‘pay fast, pay easy, Payconiq' en ‘betalen met je smartphone'. Dat eerste lijkt op een blockchain, veel cryptocurrencies hebben ook dat doel, dat laatste is letterlijk wat het doet. De app combineert eigenlijk de drie betaalmanieren waarmee ik dit artikel begon: betalen in winkels (zonder pas), betalen in webshops (dag iDeal) én betalen onderling (geen Tikkie of betaalverzoeken meer). Hoe doe je dat?
Betalen in winkels werkt niet, zoals je misschien zou verwachten, met NFC. Nee, aangesloten winkels kunnen op het kassascherm óf pinautomaat een QR code laten zien. Als je deze scant met de Payconiq app, kun je de transactie vervolgens bevestigen en heb je betaald. Ook CCV, dat het betaalverkeer in winkels regelt met bijvoorbeeld pinautomaten, is namelijk al partner van Payconiq.
Voor het betalen in webshops geldt eigenlijk hetzelfde, in plaats van een iDeal betaling (wat ik vanaf mijn mobiel in ieder geval weinig moeite vind), kun je nu ook een QR code scannen en betalen met de app. Het grote voordeel is dat dit ook werkt als je op een laptop ofzo aan het winkelen bent, waarbij je dus als je wil betalen vaak je token van de bank (Raboscanner, e.dentifier etc) nodig hebt. Het enige wat je nu nog nodig hebt is je mobiel, je scant de QR code en betaalt mobiel via de Payconiq app.
Maar dit laatste is inmiddels door verschillende banken ingehaald, die eenzelfde oplossing aanbieden: het scannen van een QR code met je mobiel waarna je via de app van je bank kunt betalen.
Met onderling betalen kun je je contacten betalen via de app, als ze in je contactenlijst staan. Er hoeven dus geen betaalverzoeken of Tikkie's meer worden aangemaakt, en ook hoef je het bankrekeningnummer niet te weten. Ook kun je betaalverzoeken maken om te versturen als jij geld van een ander krijgt.
Om Payconiq te kunnen gebruiken moet je een app op je smartphone downloaden. Deze vind je in de App Store of Google Play. Downloaden is dus een eitje, en vervolgens kun je je gaan registreren. Je vult je naam, e-mail, adres en telefoonnummer waarna je een sms krijgt om te bevestigen. Deze code vul je in in de app en vervolgens kun je je bankrekening koppelen. Zodra je het land en de bank geselecteerd hebt, word je naar de Mobiel Bankieren App geleid.
Wat me meteen opvalt is dat er gebruik gemaakt wordt van PSD2, waar ik de laatste tijd ook reclame over hoor. PSD2 regelt, kort gezegd, dat jouw bankgegevens met jouw toestemming door derde (gelicenseerde) partijen gebruikt kan worden voor inzichten en analyses of voor het doen van betalingen (waarbij je elke betaling altijd nog wel zelf moet goedkeuren!).
Je moet in de Bankieren app even een paar stappen doorlopen waarna je bevestigt dat je Payconiq toegang verleent. Vervolgens kom je terug in de Payconiq app waarna je je mailadres moet bevestigen middels een link die verstuurd is. Het duurt bij mij even voordat die binnen is. Als dat na 10 minuten nog niet zo is, vraag ik de mail nog eens aan. Ook dan komt er niets binnen.
Tenminste… Ze zijn in de spamfolder beland! Eenmaal bevestigd kun je verder in de app. Zo kun je notificaties aanzetten en een pincode ingeven voor het bevestigen van transacties. Ook verleen je toegang tot je camera (anders kun je geen QR codes scannen) en vervolgens kun je aan de slag.
Het beginscherm is meteen de camera, je kunt direct een QR code scannen. Wat ik daarvan vind weet ik niet zo goed, daarvoor zou ik het denk ik meer moeten gaan gebruiken.
De toegevoegde waarde van Payconiq was een jaar geleden wellicht nog behoorlijk, voor het betalen met je mobiele telefoon in winkels bijvoorbeeld. Maar inmiddels is Apple Pay behoorlijk ingeburgerd en kun je dit bij alle grote banken gebruiken.
Ook de hierboven aangehaalde optie om te betalen in webwinkels met je mobiel is inmiddels ingehaald doordat deze functie tegenwoordig ook door de meeste banken al in de eigen app wordt aangeboden. Bovendien kun je online ook met één druk op de knop betalen met Apple Pay of bijvoorbeeld PayPal, dus een aparte app is hiervoor ook niet nodig.
Waar het voorheen vooral grote, landelijke ketens waren waar je kon betalen, is dat aanbod inmiddels wel uitgebreid. Maar toch is het in veel winkels ook (nog) niet beschikbaar. Dus om je bankpas thuis te kunnen laten, is er nog niet voldoende dekking. En dat is er met Apple Pay dus wel.
Ook onderling betalen is niet zo moeilijk. Een betaalverzoek via mobiel bankieren of Tikkie is zo gemaakt, je hoeft elkaars bankrekening niet te weten en je kunt de link op verschillende manieren delen, zodat je niet eens je telefoonnummer hoeft te delen. Daarvoor heb je Payconiq dus ook niet echt nodig.
Al met al vult Payconiq weinig echte behoeftes op het gebied van betalen op in Nederland.
In de app kun je, als je eenmaal bent ingelogd en geverifieerd, via het menu een aantal zaken aanpassen. Via instellingen kun je je gegevens aanpassen, je pincode wijzigen, betalen met Face-ID of vingerafdruk activeren of je account verwijderen. Je kunt je aan- of afmelden voor de nieuwsbrief en alerts in- of uitschakelen. Ook staat er ‘bestedingslimiet' maar dit kun je niet aanpassen, dit is het limiet dat de bank bepaalt en je daar ook op kunt vragen. Beetje vreemd dat die hierbij staat…
Verder kun je klantenkaarten toevoegen, maar alleen in Luxemburg. Ook betaalverzoeken doe je via het menu, je vindt hier ook de voorwaarden en aanvullende informatie en de winkelzoeker.
Via Veelgestelde vragen word je naar de website gelinkt waar, naar mijn idee, slechts weinig vragen beantwoord worden. De rest zul je dan toch via support moeten vragen. En daar struikel ik over: je kunt Payconiq, tenminste volgens de app, niet bellen. Wat nu als er iets misgaat? Dan wil ik in de telefoon kunnen klimmen en direct iemand kunnen spreken!
Via de app krijg je de mogelijkheid om te mailen ([email protected]) of via Twitter of Facebook contact te leggen. Gelukkig, op de website staat wel een telefoonnummer en een optie om via WhatsApp contact op te nemen. Die zou ik graag in de app zien, want daar begin je normaal gesproken met zoeken als je iemand nodig hebt! Ook een jaar later is dit nog niet aangepast overigens.
Ik hoorde medio 2019 pas voor het eerst van Payconiq, en ik leef echt niet onder een steen! Dat het toen dus al ruim een jaar operationeel was had ik niet verwacht. Inmiddels zijn er wel meer winkels aangesloten, maar toch staat het nog steeds niet op mijn netvlies. Ik heb nog nergens gezien dat je er kunt betalen met Payconiq. Dus dan moet je het echt opzoeken of vragen.
Ik verwachtte vorig jaar dat als grote ketens als AH, Jumbo, Kruidvat etc zich aan zouden sluiten, het wel een vlucht zou kunnen nemen. Dat was vooral vanuit de gedachte dat het nog wel eens even zou kunnen duren voordat Apple Pay uitgerold zou worden. Maar dat kwam er alsnog vrij snel, waardoor Payconiq naar mijn idee weinig toevoegt aan het betaallandschap in Nederland.
In België komt het wel echt van de grond. Het aanmelden via de app is overigens appeltje eitje, de drempel is niet zo hoog. En mocht je bang zijn voor misbruik van je bankgegevens, via PSD2 is dit allemaal keurig geregeld. En de toestemming kun je via internet bankieren van je bank altijd weer intrekken.