Liefhebbers van Europees clubvoetbal moeten dit seizoen nog regelmatig zappen tussen verschillende televisiezenders. De uitzendrechten van de Champions League liggen bij andere partijen dan de zender die de wedstrijden uit de Europa League en Conference League uitzendt.
Vanaf het seizoen 2024/25 komt daar een eind aan. Ziggo heeft van alle Europese clubtoernooien de uitzendrechten gekocht.
Op het eerste gezicht is daar weinig mis mee. Het staat een commercieel bedrijf als Ziggo vrij om meer geld te bieden op de uitzendrechten dan andere partijen. Het staat de UEFA, de verkopende partij, vrij om alle rechten aan één uitzendgemachtigde toe te kennen. Dat is immers gewoon marktwerking.
Het zorgt wel voor een monopolie op Europees voetbal. De situatie waar we met de opening van de online kansspelmarkt op 1 oktober 2021 en het inwerking treden van de Wet Kansspelen op Afstand juist afscheid van hebben genomen, komt nu weer terug.
Niet bij het wedden op voetbal, maar bij het kijken naar voetbal.
Tot 1 oktober 2021 was het immers niet mogelijk om legaal op een voetbalwedstrijd te wedden, anders dan bij de TOTO. Dat zorgde ervoor dat de bookmaker van De Nederlandse Loterij zo ongeveer aan kosten in rekening kon brengen wat het wilde.
De odds waren daardoor verre van optimaal, maar als Nederlandse sportsbettor had je het maar te accepteren.
Sinds de TOTO concurrentie heeft gekregen van onder andere BetCity en Bet365, zijn de odds veel competitiever geworden. Bovendien schrijven bookmakers meer en betere acties uit voor de spelers. Concurrentie zorgt dus voor gunstigere voorwaarden.
Op het gebied van televisie werkt dat iets anders. Het feit blijft dat wij, de voetbalsupporter, zo ongeveer gedwongen worden om een Ziggo-abonnement af te sluiten, willen we op dinsdag- en woensdagavond kunnen genieten van het beste dat de Champions League te bieden heeft, en op donderdagavond de Nederlandse clubs kunnen volgen in de andere Europese toernooien.
Het geval Ziggo staat niet op zichzelf. Vorig jaar viste Ziggo zelf achter het net toen de destijds onbekende streamingdienst Viaplay er met de rechten van de Formule 1 vandoor ging. Nederlandse consumenten die naar de prestaties van Max Verstappen c.s. wilden kijken, moesten een nieuw, prijzig maandelijks abonnement afnemen bij een volgende streamingdienst.
Doordat sportcontent zo wijd verspreid wordt, wordt het voor ons als consumenten een kwestie van keuzes maken. Welke sport gaan we wel volgen en welke sport niet?
Het wordt immers een duur grapje om bij alle aanbieders van premium abonnementen af te sluiten. Zeker in deze dure tijden. Het voordeel van de huidige situatie is dat voetbal door de diverse zendgemachtigden op het open net wordt aangeboden. Dat gaat dus in de nabije toekomst, ook voor het Europese topvoetbal, veranderen.