Worldwide Hoofdfoto 752X504

Worldwide casino advertising

Nooit eerder zijn we in Nederland op een zódanige wijze geattendeerd op de aanwezigheid van casino’s als sinds de start van legale online casino’s op 1 oktober 2021.

De door Nederland in het leven geroepen Kansspelautoriteit (Ksa) heeft zijn werk prima gedaan, er zijn stapsgewijs een aantal vergunningen verleend en de ingebouwde restricties functioneren naar behoren.

Hoewel een nieuwe minister tracht goedkoop te scoren door te gaan roepen over de meer dan opvallende reclames voor met name online casino’s – en ook een Kamerlid pogingen waagt in die richting – worden doelstellingen van ‘zorgvuldig ouderschap’ ruim gehaald.

Enige voorbeelden:

André avatar geplaatst in Landbased casino door André Jansen
op 21 augustus 2022
Worldwide Hoofdfoto 752X504
Worldwide Poster
Worldwide poster
Worldwide Ban On Players
Worldwide ban on players

Wetten voor gokadvertenties

Advertenties voor kansspelen zijn – net als gokken zelf – in elk land anders geregeld. Er is ook aparte wet- en regelgeving voor gokorganisaties die in hun eigen land willen adverteren in plaats van in een ander land.

Alleen operators waarvan de apparatuur zich in het VK bevindt, kunnen bijvoorbeeld binnen de landsgrenzen adverteren. Elke operator die buiten het grondgebied is gevestigd en hier toch wil adverteren, moet een speciale licentie verkrijgen van de Gambling Commission.

Advertenties voor kansspelen werden in 2007 enigszins gedereguleerd in het VK, waardoor een enorme toename van advertenties overdag op tv werd gezien (lees hieronder meer), terwijl ze voorheen niet vóór 21.00 uur getoond mochten worden. De Advertising Standards Authority speelt een grote rol bij het reguleren van deze commercials en verbiedt af en toe advertenties die hun normen schenden.

In Australië wordt het adverteren voor zowel online als landcasino's gereguleerd door elke staat/territorium. Veel daarvan hebben strikte parameters voor het opnemen van berichten over verantwoord gokken en het verbieden van elke zin die de kans op winnen verkeerd voorstelt (zoals “Winnen is gemakkelijk bij …”).

In Victoria is onlangs een maatregel aangenomen die gokadvertenties verbiedt in treinen, bussen, taxi's, op treinstations en in de buurt van scholen.

In 2005 stemde een moeder in Utah ermee in om het logo van GoldenPalace.com op haar voorhoofd te laten tatoeëren in ruil voor $10.000. Het online casino heeft in de loop der jaren vooral bekendheid gekregen door soortgelijke stunts, waaronder het plaatsen van een tijdelijke tatoeage van hun logo op een streaker die ze betaalden om te “optreden” bij een Super Bowl en UEFA Cup-finale.

Billboard In Hollywood
Billboard in Hollywood
Worldwide China
Worldwide China
Worldwide Italia
Worldwide Italia
Worldwide³³³
Worldwide

Nederland kan veel leren van deze voorbeelden

Maar laten we nu niet weer het slimste jongetje van de klas proberen te zijn, of het wiel uitvinden! Wereldwijd is er ruim ervaring met betrekking tot de materie, je hoeft alleen maar even te googelen.

Bezorgdheid en regulering

Laten we eerst eens kijken naar de Russische wetgeving. De Russische Federatie heeft een gedeeltelijk verbod ingesteld op gokreclame – de reclame is alleen toegestaan ​​op televisie en radio van 22.00 uur tot 07.00 uur, evenals op de locaties waar het gokken wordt gehouden (artikel 27 van de federale wet op reclame).

In Oekraïne is het gedeeltelijke verbod op reclame ingesteld – dat wil zeggen, de reclame is alleen toegestaan ​​​​binnen het kader dat door de wet wordt bepaald.  

Worldwide Macau
Worldwide Macau
Worldwide Casino Macau
Worldwide Macau

Casino advertising door de jaren heen

Veel onderzoeken, zoals een onderzoek dat concludeerde dat “reclame voor kansspelen bijdraagt ​​aan problematisch gokken, maar dat de impact ervan kleiner is dan die van andere invloedrijke factoren.”

Een andere studie, Exploring the impact of gokadvertenties: een interviewstudie van probleemgokkers,  onthulde dat:

“geen van de probleemgokkers (die voor het onderzoek werden geïnterviewd) reclame als de belangrijkste oorzaak van hun gokproblemen beschouwde. De negatieve zelf-gepercipieerde impact was vooral dat reclame impulsen opwekte om te gokken. Reclame verhoogde dus de toch al hoge betrokkenheid bij kansspelen en/of maakte het moeilijker om vast te houden aan een beslissing om minder of helemaal niet te gokken.”  

Deze studie onderzocht kwalitatief de impact van gokadvertenties op kansspelen door 25 mensen te interviewen met huidige of vroegere gokproblemen. De interviews waren relatief lang en de deelnemers moesten talloze voorbeelden van gokadvertenties bekijken.

Een kwart van de deelnemers meldde dat reclame voor gokken geen invloed had op hun problemen, iets meer dan de helft van hen meldde dat reclame een marginale impact had en een vijfde rapporteerde een tastbare impact.

Worldwide Vintage French Posters French Vintage
Worldwide Isa Vintage Ads
Worldwide Weidenhof Casino Vintage German Advertising Poster Studio Grafiikka
Worldwide The Sands Hotel And Casino Las Vegas Vintage Ad With Dean Martin 1962
Worldwide Sticker Pretty Girl Online Casino Advertising Isolated White Background Can Be Used As Poster Banner Desktop 203324949
Worldwide Retro Vintage Illustration Graphic Of Casino Roulette Fit For Wood Poster Or Signage Vector

Geen van hen beschouwde reclame echter als een hoofdoorzaak van hun gokproblemen. De negatieve zelf-gepercipieerde impact was vooral dat reclame impulsen opwekte om te gokken. Reclame verhoogde dus de toch al hoge betrokkenheid bij kansspelen en/of maakte het moeilijker om vast te houden aan een beslissing om minder of helemaal niet te gokken.

Uittreksel: Er werden 25 personen gerekruteerd uit twee zelfhulporganisaties voor probleemgokkers en twee behandelcentra gespecialiseerd in probleemgokken. Twintig van de deelnemers waren mannen en vijf vrouwen, wat goed overeenkomt met de verhoudingen van mannen en vrouwen onder Zweedse probleemgokkers, respectievelijk 78,5% en 21,5% (Rönnberg et al. 1999).

Eenentwintig van de deelnemers was onlangs of in het verleden gestopt met gokken, terwijl vier nog steeds gokten. Zes personen hadden voornamelijk problemen met slotautomaten, vier met casinogokken, twee met internetpoker, twee met paardenweddenschappen, twee met bingo, twee met sportweddenschappen, één met internetcasino's, één met live poker en vijf met vele soorten gokactiviteiten.

De verhalen van de deelnemers over ernstig gokproblemen en een dwangmatig verlangen om te gokken, wat hen uiteindelijk dwong hulp te zoeken, maakt het zeer waarschijnlijk, hoewel er geen formele beoordeling is gemaakt, dat ze allemaal voldeden de DSM-IV-criteria voor pathologisch gokken (American Psychiatric Association 1994).

De interviews waren semi-gestructureerd en varieerden in lengte tussen 35 min en 75 min, met gemiddeld 58 minuten. Na een inleiding over de principes van geïnformeerde toestemming en anonimiteit leidend voor het onderzoek, bestond een interview uit vier delen.

Eerst was de deelnemer gevraagd om kort te beschrijven om welke activiteiten zijn of haar gokproblemen betrekking hadden, en hoe de problemen waren begonnen, gevorderd en leidden er uiteindelijk toe dat er hulp werd gezocht. Ten tweede, de persoon werd gevraagd om de zelfgepercipieerde impact van reclame op het gokken te beschrijven problemen. Er werd met name gevraagd naar concrete voorbeelden van een dergelijke eventuele impact. 

Extreme ‘ambush marketing’

Het bovenstaande als reactie op de uiterst intense roep om regulering, het vingertje verschijnt, Kamerleden die aansprekende issues zoeken slaan aan, een kersverse minister wil scoren. We kunnen concluderen dat de negatieve effecten van adverteren voor gokken veel minder impact heeft dan we na de start van het legale online gokken sinds 1 oktober 2021 meenden vast te stellen.

Ik hoop hiermee in ieder geval een evenwicht te creëren in deze discussie, die door de enorme publiciteit naar mijn mening ruim naar één kant helt. Ik ga de tuin sproeien.

on air