Armijn In Laughlin 1024X576

De opkomst en ondergang van World Online

In de sprankelende wereld van de Nieuwe Economie in de late jaren '90, waar iedereen leek te floreren door te handelen in internetaandelen, bevond ik me op het punt om een buitengewone stap te zetten. Met een ongeëvenaarde passie en vastberadenheid om mijn wereldreis te bekostigen, besloot ik een gewaagde zet te maken met World Online, de spraakmakende beursgang van Nina Brink.

Mijn plan was helder: ik wilde een grandioze "Onetimer" realiseren door een groot aantal aandelen van World Online te bemachtigen en op vrijdag 17 maart 2000 als een ware winnaar binnen te lopen.

Armijn geplaatst in Over knaken door Armijn Meijer
op 22 juni 2023
laatste update: 22 juni 2023
Armijn In Laughlin 1024X576
Internet 1181586 960 720

De opkomst en euforie van World Online

World Online was een Nederlandse internetdienstverlener die actief was in de periode van 1996 tot 2000. Het bedrijf werd opgericht door Nina Brink en speelde een belangrijke rol in de opkomst van internet tijdens de zogenaamde "dotcom-bubble" in de late jaren '90.

World Online bood internettoegang en andere online diensten aan particulieren en bedrijven. Het was destijds een van de meest bekende en snelgroeiende internetbedrijven in Nederland en Europa. Het bedrijf groeide snel en werd gezien als een veelbelovende speler in de opkomende internetindustrie.

Een IPO, oftewel een Initial Public Offering, is een beursgang waarbij een bedrijf voor het eerst aandelen aan het publiek aanbiedt. Het is een belangrijk moment in de levenscyclus van een bedrijf, omdat het de mogelijkheid biedt om kapitaal op te halen en investeerders de kans geeft om aandelen in het bedrijf te kopen.

Bij de IPO van World Online in maart 2000 werd het bedrijf genoteerd aan de Amsterdamse effectenbeurs. Het was destijds een van de grootste en meest spraakmakende beursgangen in Nederland. De verwachtingen waren hooggespannen en veel mensen zagen het als een kans om snel geld te verdienen door te investeren in de aandelen van World Online.

Een les in massahysterie en beleggingsgekte

In die turbulente tijd van de late jaren '90 bevond ik me te midden van een ongekende vorm van massahysterie. Een technologische revolutie raasde door de samenleving en bracht veranderingen met zich mee die voor velen onbegrijpelijk waren. Het internet, een fenomeen dat nu zo vanzelfsprekend is, raasde destijds als een tsunami van mogelijkheden over de wereld.

De razendsnelle veranderingen en de ongekende groei van de technologie zorgden ervoor dat mensen op een irrationele manier begonnen te denken. Men sprak zelfs van "de Nieuwe Economie", een digitale wereld waarin schaarste een achterhaald begrip leek te zijn. In deze digitale economie konden digitale goederen praktisch kosteloos worden gekopieerd, waardoor de traditionele kosten van productie en distributie werden geminimaliseerd. Een nieuwe wereld vol mogelijkheden diende zich aan.

Precies in die tijd kwam er ook een overvloed aan particulier geld beschikbaar. De opening van nieuwe markten in Oost-Europa zorgde voor een bloeiende export en economie. Het vredesdividend na de val van de Muur was voelbaar en mensen werden verleid om hun geld naar de beurs te brengen. Ondanks de krach van '87, die voornamelijk door professionele beleggers werd ervaren, zorgde de toestroom van geld voor een zelfversterkend effect. De koersen stegen explosief, wat weer meer geld aantrok.

Nina Brink en de bubbel die barst

In deze mix van opwindende technologie en exploderende beurskoersen was het moeilijk om de irrationele euforie in te tomen. Aan de ene kant las men in de kranten over de ene na de andere beursmiljonair, terwijl aan de andere kant Nina Brink met een grootschalige reclamecampagne iedereen vertelde dat ze dit absoluut niet mochten missen.

En dus stapten mensen in. Maar let op, niet iedereen was blind voor de werkelijkheid. Juist bij World Online werden er vraagtekens gezet, misschien wel voor het eerst bij een beursgang. Het bedrijf en de banken deden er alles aan om schadebeperking toe te passen en verzekerden iedereen dat het een groot succes zou worden.

Echter, op de eerste handelsdag na de beursgang stortte het kaartenhuis in elkaar. Grote aandeelhouders probeerden snel van hun pakket af te komen, maar er waren niet genoeg kleine beleggers die de aandelen wilden overnemen. Velen hadden al argwaan en het vertrouwen begon te wankelen. De koers kelderde.

Dit was het begin van het einde van de dotcom-hype in Nederland. Ik herinner me nog levendig hoe ik mij bij mijn bank, ABN AMRO, had ingeschreven om aandelen te krijgen voor de beursgang van World Online. Als klant van World Online (wat destijds bijna iedereen was) kreeg ik zelfs voorrang om nog meer aandelen in te kopen.

De vraag was ongekend hoog in vergelijking met het aanbod, en talloze Nederlanders wilden graag meeliften op de rijdende trein van de allereerste internet-IPO. De aandelen werden buitengewoon gehypet voor de beursgang, en iedereen leek klaar te zijn om er rijk mee te worden.

Helaas zou het anders uitpakken. De teleurstelling was voelbaar toen de koersen instortten en de realiteit van de situatie pijnlijk duidelijk werd. Het was een harde les, een herinnering aan de gevaren van massahysterie en ongecontroleerd enthousiasme. Maar het was ook een moment waarop we als samenleving moesten reflecteren en leren van onze fouten.

De opkomst en ondergang van World Online zal altijd een gedenkwaardig hoofdstuk blijven in de geschiedenis van de dotcom-bubble en een waarschuwing voor de gevaren van blind investeren in een snel veranderende wereld.

Leven In Thailand
Thailand

Mijn ervaring met de IPO van World Online

Bij de IPO van World Online had ik besloten een aanzienlijk bedrag van ruim 700.000 euro in te schrijven om aandelen te kopen. Uiteindelijk kreeg ik zo'n 10% van de toegewezen aandelen. Het was een spannend avontuur, maar gelukkig kwam ik er goed vanaf.

Dezelfde dag nog kon ik mijn aandelen verkopen via het overbelaste telefonische handelssysteem, net boven de introductiekoers van 43 euro. Ik ontsnapte aan de rampspoed en hoefde niet op de blaren te zitten, in tegenstelling tot veel van mijn collega's, vrienden en familie.

De koers van World Online dook naar beneden en in de daaropvolgende maanden hoopten veel investeerders tevergeefs op een herstel van de koers. Het werd een harde les, een herinnering aan de risico's van investeren in zaken die je niet begrijpt.

Het had heel anders kunnen aflopen en mijn plannen voor een aankomende wereldreis hadden volledig in het water kunnen vallen. Ik ben er niet rijk van geworden, maar met een paar duizend euro winst hebben we de eerste zes weken van onze reis door Thailand kunnen rondreizen, met dank aan Nina. We beseften echter dat we enorm veel geluk hadden gehad en dat het anders had kunnen uitdraaien.

De investering bij World Online bleek uiteindelijk een levensles, een reminder om voorzichtig te zijn en alleen te investeren in zaken die we daadwerkelijk begrijpen. Het was een waarschuwing dat zelfs de meest veelbelovende kansen kunnen misgaan.

Terwijl we onze reis voortzetten, koesteren we het geluk dat we hadden om aan deze episode te ontsnappen en beseffen we dat we onze investeringen met verstand en kennis moeten benaderen. Een les die we vandaag de dag nog wel eens door ons hoofd laten gaan, als de 'niet te missen kansen' met bijvoorbeeld crypto's voorbij vliegen.

Alles over de beurs

Wat is jouw beste of slechtste investering geweest op de beurs?

on air