Live Voetbal Bij Jacks In Eindhoven

Welke sportteams bonden hebben deals met een gokbedrijf?

Medio augustus 2019: PSV heeft zijn seizoenskaarthouders een brief gestuurd. De inhoud is de vraag wat de supporters vinden van het idee dat de voetbalclub in 2020, als de online gokmarkt in Nederland eindelijk open gaat, samen gaat werken met een gokbedrijf. Oftewel, ze willen een deal gaan sluiten met een online bookmaker.

Daarmee lijkt de club de eerste van Nederland te zijn die hiermee openlijk naar buiten komt. Of andere clubs gaan volgen en of die net zo transparant daarover gaan zijn, zullen we gaan zien. Maar het fenomeen dat sportclubs of sportbonden een deal hebben met (online) bookmakers is niet nieuw. Het gebeurt wereldwijd al meer, en het worden er steeds meer. Tijd om eens te kijken hoe dat precies zit en wat we van de deal van PSV mogen verwachten.

OneLuckyLady Avatar geplaatst in Sport door OneLuckyLady
op 9 februari 2023
Live Voetbal Bij Jacks In Eindhoven
Gdpr 3385166 1280
Ook PSV en partner gokbedrijven moeten zich houden aan de AVG/GDPR

PSV wil samenwerken met een gokbedrijf

PSV komt er dus openlijk voor uit: ze willen op termijn, als de online gokmarkt in Nederland opengaat, samenwerken met een gokbedrijf. Er is nog geen deal gesloten, tenminste, zo blijkt uit de gebruikte bewoordingen. Maar ze overwegen het wel te gaan doen. De voornaamste reden zal toch zijn dat de club er een leuk bedrag mee kan verdienen. Uit marktonderzoek blijkt dat het PSV zo'n 1 tot 1,5 miljoen euro per jaar op kan leveren. En daar kunnen ze dan weer een salaris van een topvoetballer van betalen. Uiteindelijk moet het dus de kwaliteit van het elftal en daarmee van het voetbal omhoog halen. De meeste supporters staan er dan ook positief tegenover.

Er is ook een enkele minder positieve reactie. Zo vindt een hoogleraar van de Erasmus Universiteit dat PSV een sjieke club is die niet op deze manier geld moet willen verdienen. Hij is ook bang dat supporters dadelijk bedolven worden onder mailings en dat de gegevens ‘verkocht' worden aan derde partijen zoals gokbedrijven. Gelukkig hebben we de AVG om daar mee om te gaan…

Supportersvereniging PSV

De Supportersvereniging PSV kijkt er ook kritisch tegen aan, maar is niet per definitie negatief. PSV kan het geld van een deal met een gokbedrijf goed gebruiken om de concurrentie met andere clubs aan te gaan, zowel binnen Nederland als in het buitenland. Dat het Nederlands elftal jarenlang aan de wereldtop meedeed, betekent niet dat de Nederlandse clubs op Europees niveau mee kunnen. Ajax wist in seizoen 2018-2019 te stunten in de Champions League maar over het algemeen domineren clubs uit SpanjeEngeland en Italië, simpelweg omdat de budgetten van die clubs vele malen hoger zijn dan bij ons in de Eredivisie. We worden niet voor niets de Mickey Mouse competitie genoemd…

Dus elk miljoen aan extra inkomen is welkom voor een Nederlandse club. Het betekent niet dat ineens grootheden als Messi, Neymar of Ronaldo binnen bereik liggen, maar er kunnen wel goede spelers binnengehaald of langer binnengehouden worden met wat extra geld. Als je het op die manier bekijkt, kan het dus een goede zaak zijn om een deal te sluiten met een gokbedrijf. De Supportersvereniging voert wel discussie over het onderwerp, het is voor hen een grijs gebied. Want het brengt dan wel geld in het laatje, maar hoever moet een club daarvoor gaan? En waar trek je dan wél de grens?

gokverslaving
Een gokverslaving treedt eerder op bij spellen waarbij direct resultaat te zien is. Bij sportweddenschappen is dat meestal niet het geval

Kans op verslaving minder groot

Waar velen zich ook zorgen om maken, is de kans op verslaving. Wat als je gokken gaat promoten, helemaal als grote club? Werkt dat geen problemen in de hand bij diegenen die daar gevoelig voor zijn? Novadic-Kentron, experts op het gebied van verslavingszorg in de breedste zin, ziet het nog niet zo'n vaart lopen met sportweddenschappen en verslaving. Verslaving ligt volgens hen meer op de loer op het moment dat het gokken direct resultaat op kan leveren. Dus een slotmachine, krasloten of casinospelen zijn gevaarlijker dan loterijen en sportweddenschappen.

Vooral bij sportsbetting moet je elke keer nadenken welke weddenschap je gaat plaatsen bij een bookmaker, hier gaat voorbereiding aan vooraf en het kost tijd. Bovendien is het resultaat vrijwel nooit meteen te behalen, je moet in ieder geval de wedstrijd afwachten, maar vaak plaats je de weddenschap (ruim) voor de wedstrijd. Uitzondering zijn de live bets natuurlijk, waarbij je wel vrij snel resultaat behaalt. Dit wil niet zeggen dat het niet voor kan komen, maar de kans is in ieder geval veel minder groot om verslaafd te raken aan sportsbetting.

Dus voor Novadic-Kentron lijkt het geen enkel probleem dat PSV zou gaan samenwerken met een gokbedrijf.

Round 585247 1280
Wielrennen is een sport waar het blijkbaar al gewoon is om de lotto als sponsor te hebben

Voorbeelden van samenwerkingen met gokbedrijven

De online gokmarkt gaat hier in Nederland pas medio 2020 open. Dit komt omdat in februari 2019 de wet Kansspelen op Afstand is aangenomen door de Eerste Kamer, en hier is veel tijd en discussie aan vooraf gegaan. Dat clubs als PSV zich dus nu pas gaan beraden op een eventuele samenwerking of deal met een gokbedrijf, is niet zo vreemd. Ze hoeven echter zelf het wiel niet helemaal uit te gaan vinden, er zijn wereldwijd al voorbeelden van sportteams en sportbonden die deals hebben met gokbedrijven.

Waar de grootste zorg vanuit bonden vaak naar uitgaat is de kans op fraude. Matchfixing ligt op de loer, en gebeurt regelmatig, ook hier in Nederland. De meeste zaken komen wel uit één bepaalde hoek, namelijk het Oosten. Aziaten zijn blijkbaar dol op gokken op (Westerse) wedstrijden en schuwen geen illegale praktijken om hun weddenschappen succesvol te laten zijn. Dus sportclubs die samenwerken met bookmakers worden soms met argusogen bekeken. Toch is dat niet geheel terecht, het feit dat ze samenwerken betekent niet dat ze voor matchfixing of enige andere vorm van omkopen zijn. Vaak zijn er ook overeenkomsten met spelers dat zij nooit mogen wedden op eigen wedstrijden, simpelweg om alle schijn tegen te gaan. Dit gaat echt niet veranderen van een partnerschap met gokbedrijven. Het is vooral belangrijk om open en transparant te communiceren, zoals PSV nu in aanloop naar een eventuele deal al doet.

Bovendien is het ook in Nederland niet helemaal nieuw dat gokbedrijven hun naam koppelen aan sportcompetities. Zo was Lotto jarenlang sponsor van zowel een schaats- als wielrenploeg, bekend onder de naam LottoNL-Jumbo. Hier zijn ze in 2018 mee gestopt, maar er is niemand geweest die daar echt over gevallen is. De Nederlandse Loterij is sponsor van TeamNL maar het meest in het oog springend in deze is misschien wel de sponsoring van de KNVB Beker door Toto. Een bookmaker, Nederlands enige legale op dit moment, en een sportcompetitie die samenwerken.

België: Nationale Loterij

In België sponsort Lotto Soudal al jaren een wielerploeg. Deze samenwerking is net voor de Tour de France van 2019 verlengd tot in ieder geval 2022. Lotto is onderdeel van de Nationale Loterij van België. En die sponsoren nog veel meer:

  • De nationale basketbalcompetitie heet de EuroMillions Basketball League
  • RSC Anderlecht voetbalt voortaan thuis is Lotto Park, de nieuwe naam van het stadion
  • EuroMillions sponsort ook de volleybalcompetitie
  • Club Brugge wordt gesponsord door de EuroMillions loterij
  • De Rode Duivels (de nationale voetbalclub) wordt gesponsord door Scooore!
  • De Lotto zet zich ook in voor lokale initiatieven, evenals andere merken van de Nationale Loterij
Premier League Logo Onetime
By EEIM (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons

Verenigd Koninkrijk: 50% van de voetbalclubs heeft een gokbedrijf als (shirt) sponsor

In de UK hebben steeds meer voetbalclubs in de eerste en eredivisie een shirtsponsor uit de gokbranche. Voor het seizoen 2019/2020 hebben 10 van de 20 clubs uit de Premier League een gokbedrijf als shirtsponsor:

  • Aston Villa – W88
  • Bournemouth – M88
  • Burnley – LoveBet
  • Crystal Palace – ManBetX
  • Everton – SportPesa
  • Newcastle United – Fun88
  • Norwich City – Dafabet
  • Watford – Sportsbet.io
  • West Ham United – Betway
  • Wolverhampton Wanderers – ManBetX

Afgelopen seizoen waren er nog 9 clubs die een shirtsponsor hadden uit de gokwereld. Het aantal groeit gestaag dus. In seizoen 2017-2018 was het voor het eerst toegestaan om ook een mouwsponsor te hebben in de Premier League. Niet elke club had dit direct, en ook komend seizoen zijn er nog clubs zonder mouwsponsor. Van de 17 clubs die wél een mouwsponsor hebben, zijn er 3 die een gokbedrijf op de mouw hebben staan:

  • Aston Villa – BR88
  • Bournemouth – Mansion
  • Burnley – LoveBet

De competitie zelf, de Premier League, heeft (nog) geen gokbedrijf als sponsor, maar gezien de populariteit van sportsbetting in de UK lijkt dit een kwestie van tijd.

Liverpool heeft zeer recent een deal gesloten met 1XBet, om het merk onder de aandacht te brengen bij de supporters van de club. Eerder sloot 1XBet ook al een deal met FC Barcelona, en aan dit soort deals moeten we waarschijnlijk denken als het om PSV gaat.

Binnen de Football League Championship competitie is het aantal gokbedrijven als shirtsponsor een stuk hoger. Maar liefst 17 van de 24 clubs heeft een shirtsponsor uit de gokindustrie!

Ice Hockey 1084197 1280
Ijshockey leent zich in de VS prima voor partnerschappen met gokbedrijven, zo blijkt

Verenigde Staten: NFL, NBA en vele anderen

De afgelopen jaren is er veel te doen geweest in Amerika over het openstellen van de gokmarkt. Waar het eerst slechts in een paar staten en indianenreservaten was toegestaan om te gokken, heeft een uitspraak van de rechter nieuwe kansen geboden. De overheidsbemoeienis aangaande gokken ging namelijk in tegen de grondwet, en sindsdien is het aan de staten zelf om hier iets van te vinden. Dit heeft ertoe geleid dat in steeds meer staten een vorm van gokken toegestaan is, en veelal ook online sportsbetting. Voor de gokbedrijven een enorme opsteker, ware het niet dat vooral de sportbonden een graantje mee proberen te pikken in de vorm van Integrity Fees.

Maar, de sportbonden en clubs zien, net als PSV, ook een potentieel financieel voordeel als ze in zee gaan met gokbedrijven. En dus zijn er al aardig wat deals gesloten:

  • MGM Resorts sloot al deals met onder andere de NBA (basketbalbond), NHL (ijshockeybond) en de New York Jets. De deal met de NBA zou naar verluid 25 miljoen dollar waard zijn
  • In het stadion van de New Jersey Devils (ijhockey) komen verschillende sportlounges die gesponsors zijn door gokbedrijven. De odds zullen hier getoond worden en via mobiele apps kunnen weddenschappen geplaatst worden
  • Caesars sloot een deal met de Oakland Raiders (American Football)

En ook hier mogen we verwachten dat er meer van dit soort partnerschappen gaan ontstaan.

Media en gokbedrijven

Fox Sports, onderdeel van één van de grootste mediabedrijven wereldwijd, durft het ook aan om in zee te gaan met een gokbedrijf. The Stars Group, een Canadees gokbedrijf, heeft een deal gesloten met Fox, waarbij het mediabedrijf voor $236 miljoen 4,9% aandelen kocht. Samen gaan ze een nieuw product op de markt brengen onder de naam Fox Bet. En dit moet al zeer binnenkort gelanceerd gaan worden: in de herfst moet het in de VS mogelijk gaan worden om via Fox Bet een sportweddenschap te gaan plaatsen. Naast sportsbetting gaan ze ook gratis voorspellingen aanbieden, waarmee je wel geldprijzen kunt winnen.

Fox is niet de eerste overigens, medio 2019 lanceerde theScore, een website met sportcontent, gevestigd in Ontario met maandelijks 4 miljoen bezoekers, al een eigen gokplatform. En het is niet ondenkbaar dat andere mediabedrijven gaan volgen. De gokmarkt gaat wereldwijd steeds verder open, en velen zullen een graantje willen meepikken.

Waar alleen voor gewaakt moet worden is belangenverstrengeling én fraude. Maar zolang er geld gestoken wordt in projecten tegen matchfixing, voorlichting en andere zaken, én in voorkomen van verslaving, kan het een mooie industrie gaan worden. Wij houden het uiteraard voor je in de gaten!

on air