Sinds de start van het nieuwe kabinet zijn er verschillende initiatieven geweest om te proberen de publiciteit, op met name TV, van de aanbieders van online gokken te beperken.
Franc Weerwind, Minister voor Rechtsbescherming, werkt aan een wettelijk verbod op zogenoemde ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen, iets waar de Tweede Kamer op aandringt.
De publiciteit die dit aanzwengelde door verschillende kamerleden leidde tot dit initiatief.
Nieuwsgierig als ik ben eens gaan turven hoe vaak het onderwerp ‘online gokken’ ter sprake kwam in de media sinds de Minister startte met z’n missie.
Aantal spelersaccounts
Begin februari zijn er afgerond 634.000 geverifieerde spelersaccounts. Een speler kan bij verschillende aanbieders een account aanmaken. Dit cijfer wil dus niet zeggen dat er 634.000 spelers in Nederland zijn, omdat een onbekend aantal spelers dubbel wordt geteld.
Circa 17 procent van de accounts is aangemaakt door spelers in de leeftijdscategorie 18- tot 24-jarigen. Demografisch gezien maakt deze groep 11 procent van de bevolking uit. Jongvolwassenen zijn dus oververtegenwoordigd in de populatie Nederlanders met een spelersaccount.
Lees hier meer over de cijfers uit het jaarverslag
Ook jellinek maakte een overzicht van ‘ons gokgedrag’
Het antwoord van Minister Weerwind op kamervragen:
Zelfregulering sector
“Ik ben tevens in gesprek gegaan met de sector over mogelijkheden om de kansspelreclames verder te beperken. Zelfregulering werkt immers het snelst. Brancheverenigingen VNLOK en NOGA komen in reactie op mijn oproep tot een aantal vergaande aanvullende beperkingen.
De sector voor online kansspelen heeft zich daarbij niet alleen gericht op het beperken van reclame voor online kansspelen. Zij heeft ook gekeken naar andere mogelijkheden om – in lijn met de (kanalisatie)doelstellingen van de wet Kansspelen op afstand – de bescherming van kwetsbare groepen tegen de risico’s van kansspelen aan te scherpen.
In de bijlage treft u deze maatregelen aan. Dit betreft in het bijzonder:
1. Het stoppen met reclame op de radio;
2. Het stoppen met reclame in de buitenruimte;
3. Het stoppen met reclame in de geprinte media;
4. Het inkorten van het tijdsvenster voor tv-reclames naar 22.00 uur – 6.00 uur.
De sector heeft zich in dit kader tevens gecommitteerd aan een pakket van aanvullende maatregelen, met als voornaamste doel om kwetsbare groepen verder te beschermen. Dit pakket komt bovenop de bestaande wet- en regelgeving. Het betreft het nader invulling geven aan de open norm voor limieten in overeenstemming met de geest van de wet en het beperken van de communicatie over bonussen.
De brancheorganisaties hebben mij toegezegd deze maatregelen zo snel mogelijk vorm te geven en te implementeren, waarbij het streven is om de afspraken op 1 april of zo spoedig mogelijk daarna te effectueren. Daarnaast streven zij ernaar deze afspraken in de reclamecode voor online kansspelen vast te leggen, waarmee deze inperkingen algemeen verbindend worden.
Bron: Rijksoverheid
Ik twijfel wel over de haalbaarheid….
Gokverslaving is niet nieuw. De geschiedenis kent een aantal vooraanstaande personen die aan gokken verslaafd waren. Zo is van de Russische schrijver Dostojevski (1821-1881) bekend dat hij zijn hele vermogen achter de roulettetafel verspeeld heeft.
In ons land was het de schrijver Multaltuli (1820-1887) die zich intensief heeft bezig gehouden met de theorie en praktijk van het roulettespel. Van hem is bekend dat hij tot tweemaal toe zijn geld verspeelde met roulette.
Sommige onderzoekers stellen dat gokverslaving geen nieuw probleem is, maar dat het de laatste jaren steeds meer in de openbaarheid wordt gebracht dan vroeger.
Bij het herkennen van gokverslaving moet rekening gehouden worden met de aanzienlijke periode die kan liggen tussen het beginnen met spelen en het tijdstip waarop de eerste problemen ontstaan. Er wordt gesproken van een periode van één tot twintig jaar, bij een gemiddelde ‘incubatietijd’ van vijf jaar.
Veel mensen in Nederland wagen af en toe een gokje. Zo’n 800.000 mensen spelen wel eens op een fruitautomaat, bijna de helft doet dit regelmatig. 5,3 miljoen Nederlanders doen mee aan de loterij of lotto. Verder bezoeken 400.000 mensen wel eens een casino en spelen 200.000 mensen wel eens bingo of kienen. 600.000 Nederlanders kopen wel eens een kraslot.
En nu is er dan de mogelijkheid om online een casino te bezoeken, gestart in een periode dat velen door de pandemie aan huis waren gebonden. Volgens kenner bij uitstek, OneTime preses Armijn Meijer die contact heeft met alle providers in de branche: “Een onverwacht resultaat, een enorme markt is geopend!”
De kansspelwereld mag zich verheugen in een enorme boost, dankzij de publiciteit die voortkwam uit Tweede Kamer, de Minister en de enorme aandacht die het online gokken krijgt. Moeilijk te meten, maar zéker een aanjager voor mensen die twijfelden. Mensen die ‘iets hebben’ tegen gokken, tegen casino’s, tegen spelen om geld (maar al járen meespelen in Lotto, Toto, Vriendenloterij, Postcodeloterij, Krasloten, pooltjes enz….)
Ik telde het aantal keren dat ‘online gokken’ op TV, radio, socials en kranten onderwerp was op één dag. Het resultaat? Meer dan 100! Het aantal TV reclames, advertenties en socials bleef bij mij steken op een 20-tal.
Continuandum...