Iedere autobezitter kent het wel: wanneer je na vier rondjes binnenstad eindelijk een plekje hebt gevonden om te parkeren wordt je ook nog eens onaangenaam verrast door torenhoge parkeertarieven. Was het hier vorig jaar niet een stuk goedkoper? Is die parkeergarage nu alweer duurder geworden? Veertig euro voor een dagje parkeren, zijn ze gek geworden?
Het moge duidelijk zijn dat autorijden al een behoorlijke maandelijkse kostenpost an sich is. Wie buitenaf of in een klein stadje of dorp woont zal doorgaans zijn auto gemakkelijk en veelal gratis kwijt kunnen. Maar parkeren in een middelgrote of grote stad is vaak een ander verhaal. Overvolle parkeergarages, forse parkeertarieven en op sommige plekken zit er een strakke tijdslimiet aan het parkeren verbonden. Om over de kosten van een parkeervergunning nog maar te zwijgen.
Maar wie denkt dat dit een probleem is van de laatste decennia heeft het toch een beetje mis. Al in het jaar 1608 zag de gemeente van Amsterdam de parkeerdruk in het centrum van de stad zienderogen toenemen. Daarom besloot het stadsbestuur toen al dat grote karren en koetsen de stad niet meer in mochten rijden, enkele uitzonderingen daargelaten.
Onder andere het Leidscheplein en het Haarlemmerplein kregen toen al een speciale inrichting die moest leiden tot een afname van de parkeerdruk. Al met al kampt Amsterdam dus al dik 400 jaar met parkeerproblemen en is men alsmaar opzoek naar antwoorden op dergelijke verkeersvraagstukken.
Zo rond het einde van de 19e eeuw verschenen de eerste auto's in Nederland. Van parkeerproblematiek en files was toen nog geen sprake; auto's waren er amper. Tot aan de jaren 70 van de vorige eeuw werd er in Nederland een zogenaamd volgend parkeerbeleid gevolgd. Dit hield in dat er gewoon zoveel mogelijk werd voorzien in de behoefte aan parkeergelegenheid.
Parkeerplaatsen schoten als paddenstoelen uit de grond om aan de alsmaar groeiende vraag naar parkeerplekken te voldoen. Toch bleef het aantal auto's in Nederland continu stijgen en dat vroeg om een ander beleid. De bereikbaarheid van de binnensteden werd hierdoor bedreigd en dat leidde tot ingrijpen van de overheid.
werden regels bedacht voor parkeren en er kwam een prijskaartje aan parkeren te hangen. Het aanleggen en onderhouden van parkeerplaatsen kost flink wat geld en dat ging de overheid natuurlijk niet helemaal zelf ophoesten. Parkeerboetes werden gefiscaliseerd en daardoor kregen gemeenten een financieel belang bij het handhaven van een parkeerbeleid. Dit leidde tot een toename van het aantal gereguleerde parkeerplaatsen en dientengevolge gingen ook de parkeertarieven omhoog.
Nederlandse infrastructuur flink wat te verwerken krijgt. Deze enorme hoeveelheid aan voertuigen oefent ook steeds meer druk uit op de Nederlandse parkeervoorzieningen en dat zie je vaak direct terug in de parkeertarieven in de middelgrote en grote steden. De afgelopen vijf jaar is de prijs van parkeren in dergelijke steden dan ook behoorlijk gestegen. We hebben het dan over een toename van de tarieven van zo'n 13 procent in de grote steden en een algemene stijging door heel Nederland van ongeveer 6 procent.
Voordat we naar Nederland gaan kijken is het natuurlijk interessant om even de tarieven in de grote steden van ons kikkerlandje te vergelijken met die in het buitenland, want het aantal voertuigen blijft ook wereldwijd stijgen. In de wereldwijde top van duurste steden om enkele uren of een hele dag te parkeren staan onder andere London, Parijs, New York, Sidney en je raadt het natuurlijk al: Amsterdam!
Voor een dagje parkeren staat Amsterdam op nummer zes wereldwijd qua hoogste tarieven. Iedereen die weleens in hartje Amsterdam op straat heeft geparkeerd zal dit wel kunnen onderschrijven. Voor het parkeren op straat in het centrum kan het uurtarief oplopen tot wel vijf euro. In de ring rond het centrum, zoals de Jordaan en Oud Zuid lopen de tarieven op tot zo'n €4,- per uur. In de gebieden buiten het centrum liggen de tarieven tussen de €2,40 en €3,- per uur. Parkeren in garages in het centrum van Amsterdam is per uur een stukje goedkoper, maar per etmaal juist duurder. Zo kost een etmaal parkeren in een parkeergarage in het centrum van Amsterdam tussen de 40 en 80 euro.
Aan parkeren in Utrecht hangt ook een aardig prijskaartje, vooral wanneer je je auto kwijt wil in het centrum van de stad. In het centrum van Utrecht is namelijk maar weinig parkeerruimte. Hierdoor kost parkeren binnen Zone A1 je € 4,63 per uur. In de schilgebieden van Utrecht is het iets goedkoper: parkeren in Zone A2 kost je €3,50 per uur en parkeren in Zone B1 kost €2,47 per uur.
De tarieven voor parkeergarages lopen in Utrecht ook behoorlijk uiteen: parkeren in een garage in het centrum kost €4,28 per uur en in de garages iets buiten het centrum lopen de tarieven uiteen van €2,05 tot zo'n €3,33 per uur.
Op de derde plaats van duurste steden om in Nederland te parkeren staat Haarlem. In de binnenstad van Haarlem (Zone B) is maar weinig plek om te parkeren en daar zijn de tarieven dan ook naar. Een uurtje parkeren kost je in het centrum op maandag tot en met zaterdag tussen negen uur 's ochtends en elf uur 's avonds €4,20 per uur. Wel kun je overal in Haarlem gratis parkeren op zondagen. In de zones rondom het centrum (Zone C) tik voor je een uurtje parkeren €2,80 af. Wie zijn auto nog verder van het centrum af parkeert (Zone S) is in Haarlem voor de eerste drie uren €0,50 per uur kwijt. Voor elk daaropvolgend uur wordt €1 in rekening gebracht.
Ook in Rotterdam mag je aardig in de buidel tasten om je auto kwijt te kunnen op een parkeerplaats op straat in het centrum, want daar kost een uurtje parkeren vier euro. Parkeer je net iets buiten het centrum op straat dan kost dat je €3,20 per uur. Wanneer je je auto buiten het centrumgebied wil parkeren dan ben je aanzienlijk goedkoper uit met een tarief van maar €1,67 per uur.
In de lichtstad van Nederland is het parkeren ook niet goedkoop. Op maandag tot en met zondag tussen 09:00 en 21:00 uur kost parkeren op straat in het Centrum van Eindhoven je €2,30 per uur. Let op, het tarief voor parkeren aan de Keizersgracht en het Stationsplein ligt hoger met €3,30 per uur. Parkeren op straat in de schil rondom het centrum van Eindhoven kost €1,40 per uur. Hierbij is het maximale dagtarief €4,80. En nog een klein addertje onder het gras: voor elke parkeertransactie wordt een eenmalige mobiliteitstoeslag van €0,20 in rekening gebracht.
Het wagenpark in Nederland laat vooralsnog alleen maar tekenen van groei zien en dat brengt natuurlijk nieuwe uitdagingen met zich mee op het gebied van parkeren. Veel gezinnen bezitten twee auto's en dat voert de druk op parkeerruimte in woonwijken natuurlijk ook op. Uit onderzoek blijkt dat de parkeerproblemen in woonwijken en kantoorgebieden steeds groter worden, bijna zelfs groter dan de parkeerproblematiek in stadscentra.
Wat is hiervoor een oplossing? Groenvoorzieningen en openbare speelplaatsen inruilen voor parkeerplekken? Of juist inzetten op slimme parkeeroplossingen, zoals gebruik maken van het zogenaamd mechanisch parkeren waarbij een lift ervoor zorgt dat auto's in de hoogte geparkeerd kunnen worden. Of nemen we een voorbeeld aan een stad als Tokio, waar je als inwoner pas een auto mag kopen wanneer je in het bezit ben van een (particuliere) parkeerplek? Er liggen genoeg uitdagende vraagstukken, maar het lijkt er vooralsnog op dat parkeren niet goedkoper zal gaan worden.
Wil je echt spotgoedkoop parkeren? Dan moet in in Jakarta zijn, want uit een onderzoek naar parkeertarieven in 159 landen kwam de hoofdstad van Indonesië als goedkoopst uit de bus met een dagtarief van slechts 63 cent.