Bijna iedereen in Nederland heeft er een: een auto. In Nederland ook wel de melkkoe genoemd. Iedereen klaagt altijd dat de auto zo duur is, maar hoeveel kost een auto nu eigenlijk als je deze nieuw koopt. En 15 jaar lang rijdt, tot er ongeveer 250.000 tot 300.000 kilometer op de teller staat – er van uit gaande dat de economische levensduur dan wel verstreken is. Soms zie je dat je ook in een casino een auto kunt winnen!
In dit voorbeeld maken we gebruik van de volgende gegevens. Fred is 25 jaar oud, heeft 6 jaar zijn rijbewijs en heeft 6 schadevrije jaren en hij woont in Zuid-Holland. Hij koopt een Volkswagen Golf 1.2 TSI trendline met 85 paardjes onder de motorkap. Uiteraard neemt hij metallic lak en 5 deuren, daarnaast nog een paar kleine opties, waardoor de aanschafwaarde van dit voertuig neer komt op €25.000,- exact.
We gaan eerst de vaste lasten berekenen, deze bestaan uit de verzekering en wegenbelasting. De eerste 4 jaar verzekeren we de auto all-risk, dit kost €44 per maand. De jaren daarna verzekeren we de auto WA+ beperkt casco, dit kost €15 per maand. Het verschil is groot, omdat ook het aantal schadevrije jaren toeneemt.
De wegenbelasting is uiteraard lastig berekenen, je weet maar nooit wat de regering over twee jaar gaat doen. En hoeveel geld ze ergens te kort komen. Tekorten kunnen natuurlijk door de regering altijd worden aangevuld door mensen die een oer-Hollandse melkkoe hebben.
We gaan er echter van uit dat de kosten de gehele leeftijd hetzelfde zijn. Dit betekent €43,50 euro per maand.
De kosten voor verzekering over 15 jaar bedragen dus:
44 x 12 x 4 = €2.112
15 x 12 x 11 = €1.980
Totaal: €4.092
De wegenbelasting over 15 jaar bedraagt:
43,50 x 12 x 15 = €7830
Het totaal voor de auto, zonder er mee te rijden, bedraagt op dit moment dus al €32.830. U leest het goed, dit kost het alleen al om een auto in bezit te hebben zonder er mee te rijden.
Fred wil er echter natuurlijk ook mee rijden, we gaan uit van 17.500 kilometer per jaar. Hierbij komen natuurlijk nog wat variabelen zoals benzine, onderhoud en eventuele schades. We gaan dit proberen in te schatten, omdat de praktijk altijd verschillend is.
We gaan met de auto altijd naar een officiële Volkswagen dealer en laten het reguliere onderhoud volgens alle onderhoudsschema’s van de dealer verlopen.
De auto verbruikt volgens de papieren 1 liter benzine elke 20 kilometer. Fred rijdt niet zo zuinig en zodoende slechts 17 kilometer met dezelfde liter benzine. De benzineprijs is helaas net zo onvoorspelbaar als het weer. We gaan daarom uit van een gemiddelde prijs van €1,60 per liter. Voor de benzine over de gehele looptijd betalen we 17.500:17= 1.029 liter benzine.
1.029 x € 1.60 = €1646 per jaar
€ 1.646 x 15 jaar = € 24.696 totaal
De onderhoudsbeurten zijn bij deze golf gekoppeld aan de rijstijl. Volkswagen adviseert om in elk geval minimaal elke 30.000 km een grote beurt te doen. Ik schat het iets minder ruim in en laat elke 20.000 km een grote beurt doen, dat is iets minder dan elk jaar.
Daarnaast moet de auto natuurlijk elk jaar APK gekeurd worden. De eerste 4 jaar hoeft dit niet, daarna tweemaal na 2 jaar en daarna elk jaar. Totaal dus 9 keer, want wanneer de auto is afgeschreven, laat je hem niet meer keuren natuurlijk.
De grote beurt (zonder vervanging van slijtage onderdelen) kost €300
De APK is ieder jaar €45
Slijtage onderdelen per jaar (banden, etc.) €250
Het onderhoud is als volgt:
9 x APK = €405
Slijtage = €3.750
Beurten = €3.900
Totaal = €8.055
Op dit moment ben je aan variabele kosten dus €32.751,- kwijt. Maar als je rijdt, dan kan het zomaar zijn dat iemand tegen jouw auto aan rijdt of dat jij een paaltje raakt. Kosten voor reparatie na een ongelukje zijn uiteraard nog niet mee gerekend. A
ls we hier een kleine €2.500 voor reserveren, dan kun je een klein paaltje raken of een kleine aanrijding hebben en een aantal onderdelen vervangen of repareren.
De kosten van een auto zijn hoog, heb je een goede spaarrekening of ben je aan het beleggen? Haal maar leeg de rekening want zie hieronder de totale kosten.
Hiermee komt het totaal van alle kosten voor dit voertuig uit op:
Aanschaf: €25.000
Vaste kosten: €7.830
Variabelen kosten: €32.751
Schades: €2.500
Totaal: €68.081
Uiteraard zijn dit kosten op basis van de prijzen op dit moment, per jaar betaal je dus €4.538 en per maand is dit €378. We kunnen dus met recht zeggen dat het reizen in Nederland met een eigen auto best duur is. Uiteraard heeft de auto nog wat restwaarde over en zijn er heel veel onverwachte variabelen.
Maar dat een auto duur is om te rijden, dat blijkt wel uit dit voorbeeld. Een bedrag van €378 is voor veel mensen toch al snel 15% van het netto maandloon.