De geruchtenmachine draait al weken, maanden, jaren overuren als het gaat om de Formule 1. En dan vooral of de race der races ook weer naar Nederland gehaald kan worden. Assen deed ook een poging om de autorace naar het circuit aldaar te halen, maar geeft zelf inmiddels ook toe dat het circuit in Zandvoort hiervoor toch meer geschikt is. En als we de media mogen geloven is de kogel nu, medio april 2019, toch echt door de kerk. Anderen roepen dat het nog niet definitief is. Maar waar rook is, is vuur dus wij geloven er wel in dat de het hele Formule 1 circus weer eens op Nederlandse bodem gaat landen. En dat is mooi nieuws, vooral omdat onze Max het natuurlijk nu zo goed doet. Maar wat kost dat nou, zo'n weekendje racen op Zandvoort?
Formule 1 is altijd wel een populaire sport geweest. Het kan heel spectaculair zijn om naar te kijken, en dat doen velen van ons dan ook. Vooral sinds Max Verstappen enkele jaren geleden succesvol zijn debuut maakte in de Champions League van het autoracen, is Nederland weer helemaal gek op racen. Dat komt misschien ook wel deels doordat ons nationale voetbalelftal al jaren geen deuk in een pakje boter meer schopt; we moeten wel op zoek naar een andere nationale trots.
Hoe dan ook, we volgen de verrichtingen van Max in zijn bolide op de voet, en als er een Formule 1 race in de buurt gereden wordt, reizen we massaal af (bijvoorbeeld naar Spa Francorchamps). En sinds we weer een Nederlander in de races hebben rijden, wordt er ook gespeculeerd over wanneer de Formule 1 weer terugkomt naar Nederland. De laatste Formule 1 race op Zandvoort dateert inmiddels al weer van 1985, toen Niki Lauda deze won. Dit is na een periode vanaf 1952, toen er vrijwel jaarlijks een race gereden werd op Zandvoort.
In 2015 werd er begonnen met lobbyen voor opnieuw een race in de koningsklasse op Zandvoort. Prins Bernhard van Oranje, sinds 2016 mede-eigenaar van het circuit, is ook te porren voor het plan. Het circuit is sinds 1985 al onder handen genomen en vernieuwd, met oog voor de historie waardoor het nieuwe deel past bij het oude. Ook de organisaties achter de Formule 1, zowel de FOM als Liberty Media, zijn enthousiast over het historische circuit in de duinen van Nederland.
Zoals het er nu uitziet, komt er binnenkort nieuws naar buiten dat per 2020 de Dutch GP weer op de racekalender staat. De contracten zijn altijd voor 5 jaar, dus dan kunnen we weer minimaal 5 jaar genieten van een race op eigen bodem. Volgens verschillende media is het al een beklonken zaak en is het een gegeven dat dit gebeurt, maar zolang de Formule 1 zelf niets naar buiten brengt, is niets 100% zeker.
In de plannen van prins Bernhard en co. wordt uitgegaan van een jaarlijks evenement met 125.000 bezoekers per dag (250.000 per weekend). Iedereen die wel eens op een mooie zonnige zomerdag naar Zandvoort heeft willen gaan, met de auto, in het weekend, weet dat dit zo'n beetje onbegonnen werk is. De toegangswegen stromen vol en files naar het strand domineren de fileberichten op de radio. Ook de Jumbo Racedagen die op het circuit georganiseerd worden laten zien dat het een ware crime is om daar te komen. En die weekenden trekken zo'n 100.000 bezoekers...
De provincie, verantwoordelijk voor de N-wegen van en naar Zandvoort, is nog niet bij voorbaat bereid om hier iets aan te doen. Pas als het concreet is, zullen zij gaan kijken naar mogelijke oplossingen, maar we hoeven er niet te veel op te rekenen dat zij dan ook de kosten voor zich nemen. Verder is de vraag of dit allemaal op tijd gaat gebeuren, overheden staan nu eenmaal niet direct bekend om snelheid, en 2020 is dan wel heel dichtbij. Wel komt in maart 2019 naar buiten dat de gemeente een bijdrage van 4 miljoen euro doet om de bereikbaarheid te vergroten.
Het probleem wordt, door insiders, getackeld door een goede treinverbinding van en naar Zandvoort en het feit dat de badplaats voldoende hotelkamers biedt. In hoeverre toeschouwers met het OV gaan komen, of willen blijven slapen in Zandvoort tegen waarschijnlijk onnoemelijk hoge tarieven, is wat mij betreft maar de vraag.
De Formule 1 organisatie geeft ook aan dat het circuit nog niet aan (alle) eisen voldoet. Prins Bernhard zal er dus nog wel wat geld in moeten stoppen om dit op orde te krijgen, al wordt er gezegd dat de aanpassingen geen onoverkomelijk probleem vormen. Met andere woorden, dat 'doen we wel ff'. Wat moet er zoal gedaan worden? Veiligheidsvoorzieningen, tribunes, uitloopstroken, grindbakken etc, dat is het 'kleine' werk. De huidige pits voldoet niet en moet dus met de grond gelijk gemaakt worden. Daarvoor komt dan een compleet nieuwe, grote pitsstraat met pitsboxen voor in de plaats. Klein detail: hiervoor moet de eigenaar van de naastgelegen camping worden uitgekocht, extra grond aangekocht en moeten natuurorganisaties tevreden gehouden worden. Geschatte kosten? 10 miljoen euro.
Het lijkt een beetje de omgekeerde wereld: om een race te mogen organiseren moet een circuit de Formule 1 organisatie een fee betalen. Je zou denken dat de organisatie juist een circuit moet betalen, maar blijkbaar gaat dat in autoracen niet op. Waarschijnlijk omdat iedereen het een eer vindt om het te mogen organiseren, en er meer gegadigden zijn dan races.
Die fee is onder andere afhankelijk van de historie van een circuit. Zo betaalt Monaco veel minder voor het houden van een GP dan bijvoorbeeld een gloedjenieuw circuit als Bahrein. Zandvoort is een historisch circuit. De fees in Europa (wat allemaal oudere circuits zijn) liggen gemiddeld op 20 miljoen euro. We mogen er dus vanuit gaan dat Zandvoort ook zoiets moet gaan betalen. Overigens gaan die fees elk jaar met minimaal 5% omhoog. Dat betekent dus dat, als Zandvoort de GP mag gaan organiseren, de fee er als volgt uitziet:
Jaar | Fee |
2020 | € 20.000.000 |
2021 | € 21.000.000 |
2022 | € 22.050.000 |
2023 | € 23.152.500 |
2024 | € 24.310.125 |
In 2024 is de fee dus meer dan 24 miljoen! En met de genoemde bezoekersaantallen is dat nog niet zo'n probleem (daarover zo meteen meer) maar wat als Max uitvalt en niet meer rijdt? Of als het gigantisch regent? Spa zag bezoekersaantallen ook ooit teruglopen van 125.000 naar 75.000 en kwam daarmee kostentechnisch in de problemen.
Ten tweede betaalt een circuit ook kosten voor een licentie. Die wordt afgegeven als het circuit aan alle eisen en regels voldoet, en kost €40.000. Dat is natuurlijk op het grote geheel niet veel.
Zo, de eerste tientallen miljoenen zijn een feit en dan heeft er nog geen auto gereden op het vernieuwde, aangepaste en gelicenseerde circuit. Zo'n race, met zulke bezoekersaantallen, dat regelt prins Bernhard, en ook sportief directeur Jan Lammers, niet in zijn eentje. En die twee gaan ook niet zelf het verkeer staan regelen, de beveiliging doen of biertjes tappen.
Een andere (grote) kostenpost is dan ook het personeel. Voor zo'n weekend worden de kosten daarvoor geschat op 2,5 tot 5 miljoen euro. Ik gok dan eerder op het laatste, want laten we wel wezen, begrotingen houden vaak geen stand. Hiervoor wordt dus personeel ingehuurd, maar ook een bijdrage gedaan aan de inzet van politie en ambulance (want die extra capaciteit wordt niet volledig uit de staatskas meer betaald) én worden tribunes gehuurd bijvoorbeeld.
De totale kosten voor het binnenhalen van de Dutch GP zijn dus tussen de 30 en 40 miljoen. Dit is voor het eerste jaar, hier zitten ook de verbouwingskosten én licentiekosten in (ruim 10 miljoen). De jaren erna vallen die kosten weg maar gaat de fee wel wel steeds met minimaal een miljoen omhoog, plus is het natuurlijk niet bekend wat de personeelskosten etc doen.
Kosten voor het aanpassen van de infrastructuur rondom het circuit zijn hierin niet meegenomen. Als de 4 miljoen van de gemeente niet voldoende zijn, zal het circuit hier zelf ook nog een bijdrage voor moeten doen. Misschien dat de provincie, als de kogel daadwerkelijk door de kerk is, hier nog wel een bijdrage in gaat doen (het oplossen van het fileprobleem rondom Zandvoort helpt natuurlijk niet alleen de GP maar ook andere evenementen én de badplaats an sich bij mooi weer).
Premier Rutte heeft heel stellig gezegd dat er geen cent geïnvesteerd wordt door de landelijke overheid. Desondanks ziet hij het wel als een mooie kans voor Nederland. Maar Circuit Zandvoort mag dit zelf regelen. Er gaat tenslotte meer dan 1,5 miljard dollar per jaar om in de Formule 1. De 5 miljoen die gevraagd was aan jaarlijkse bijdrage aan het kabinet, is door minister Bruins afgewezen. Die investeert liever in sport en bewegen voor kinderen.
Buiten dat het circuit een fee betaalt om een race te mogen organiseren, zijn alle inkomsten uit promotie, reclame, sponsoring én de horeca-opbrengsten voor de organisatie van de F1. Dus circuit Zandvoort houdt geen cent over aan elk getapt biertje.
De inkomsten om het hele festijn te financieren, moeten dus uit de kaartverkoop komen. Met 125.000 bezoekers per dag wordt er in het raceweekend zo'n 23 miljoen euro verdiend. Dat is niet kostendekkend, al kom je hiermee een heel eind.
Hoewel ook het bedrijfsleven blij wordt als de Formule 1 weer in Nederland wordt gereden, staan die ook niet direct met de portemonnee klaar. Sponsoren Jumbo en Exact zetten in op Max, niet op een circuit. En die vlieger lijkt op te gaan voor veel bedrijven. Zelfs de middenstand, die toch profiteert van zo'n weekend, lijkt niet direct genegen om een deel van die extra omzet in het circuit te stoppen.
Verwacht wordt dat de middenstand aan een raceweekend in Zandvoort tussen de 3,5 en 4,5 miljoen euro overhoudt. Extra. De Gemeente Zandvoort houdt er waarschijnlijk 32 miljoen aan over (belastingen, parkeerkosten etc), de regio 53 miljoen en landelijk verdient Nederland met de GP naar verwacht 57 miljoen.
Grote evenementen leveren nu eenmaal veel geld op. Maar helaas blijft er weinig hangen aan de strijkstok van het circuit. Volgens onze berekeningen moeten die er geld op toeleggen, elk jaar, om het te mogen organiseren. Maar blijkbaar is dat het waard, anders waren ze niet zover gegaan. Nog even wachten, maar wij verwachten binnenkort het verlossende woord van de FOM: de Formule 1 keert terug naar Nederland!