Nederlandse Voetbal Aantrekkelijk Investeerders

Waarom zijn Nederlandse voetbalclubs interessant zijn voor buitenlandse investeerders?

Buitenlandse clubeigenaren. Het begon met een Russische oliemiljardair die met een Engelse club de Champions League wilde winnen. Het werd een trend die in verschillende competities bij meerdere clubs voor succes én hoofdpijn zorgde. Ook in Nederland worden er steeds meer clubs overgenomen door buitenlandse investeerders. 

Roman Abramovich is een sportliefhebber. Als multimiljardair in de olie wilde hij iets anders. Hij nam Chelsea over, investeerde honderden miljoenen en won in 2012 de Champions League, het ultieme doel. Anno 2021 staat de prijzenkast van Abramovich op twee keer de Champions League, twee keer de Europa League, vijf keer de Premier League, vijf keer de League Cup, drie keer de FA Cup en drie keer het Charity Shield. 

Abramovich toont zich een betrokken clubeigenaar. Hij investeert in Chelsea om prijzen te winnen. Hij is een clubeigenaar in de goede zin van het woord. Tegenwoordig is een clubeigenaar als Abramovich al meer een unicum aan het worden. Bijna niemand zit er tegenwoordig voor de lange termijn.

Transparent Bg1@72X geplaatst in Sport door Hans van Brunschot
op 30 mei 2022
Nederlandse Voetbal Aantrekkelijk Investeerders
Roman Abramovich 2
Roman Abramovich. Door Mark Freeman from Hornchurch, UK - Roman Abramovich - Chelsea - Sheraton Porto - 22/02/07, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2384915

Voetbal is handel

Het eigendom van een voetbalteam is handel geworden. Buitenlandse consortiums kopen een club om vervolgens te saneren, reorganiseren, optimaliseren en weer te verkopen. Het lijkt meer en meer op de spelersmarkt.

Ook Nederlandse clubs worden steeds vaker overgenomen door buitenlandse maatschappijen die niet per se de lokale betrokkenheid of de maatschappelijke functie van de voetbalclub bovenaan het prioriteitenlijstje hebben staan. 

Voordat we uitleggen hoe en waarom Nederlandse voetbalclubs overgenomen worden door buitenlandse investeerders, is het heel belangrijk om een onderscheid te maken tussen investeringsmaatschappijen voor de korte en de lange termijn. 

City Football Group

De City Football Group is een investeerder voor de langere termijn. Deze organisatie is eigenaar van verschillende voetbalclubs, zoals Manchester City, New York City, Melbourne City en Lommel City.  De naam Lommel City, voorheen Lommel SK en Lommel United, oogt wellicht wat vreemd in de dat rijtje, maar past prima in de filosofie van de CFG. 

De CFG wil namelijk op twee manieren geld verdienen in het voetbal. De ene manier is door met de clubs - die het in eigendom heeft - succes te boeken en winst te maken op basis van een operationele begroting en het winnen van prijzen. Anderzijds doen ze dit door (jeugd)spelers op te leiden en te ontwikkelen en te verkopen aan andere clubs.

In het kader van dat laatste past de acquisitie van Lommel United. Jonge talenten die zouden verzuipen bij Manchester City worden eerst opgeleid in België om vervolgens de stap naar Engeland te maken. Er staan honderden spelers onder contract bij de City Football Group.

De besten daarvan moeten excelleren bij Manchester City of New York City. De spelers die dat niet halen moeten in ieder geval winst opleveren, hetzij door een huursom hetzij door een transfer.

Gestructureerde overname

Wanneer City Football Group jouw club overneemt, dan kun je er zeker van zijn dat je onderdeel wordt van een organisatie die weet waar ze het over hebben en dat er met beleid en gestructureerd aan de overname gewerkt wordt. 

Er zijn echter, net zoals er op de spelersmarkt dubieuze spelersmakelaars rondlopen, ook cowboys te vinden die links en rechts clubs proberen te kopen. Een voorbeeld daarvan is Vansen Group, de Chinese maatschappij die ADO Den Haag naar de Champions League zou leiden, maar toen et puntje bij paaltje kwam weigerde om in de club te investeren.

ADO en Vansen staan inmiddels lijnrecht tegenover elkaar in de rechtszaal. Vansen houdt vast aan de voorwaarden voor de verkoop van ADO, terwijl ADO geen geld meer heeft en gehandicapt aan het voetbalseizoen in de Keuken Kampioen Divisie moet beginnen. 

City Football Group

Chaos is Limburg

Ook de overname van Roda JC is uitgelopen in een soap op zich. De toekomst van de club uit Kerkrade is enige tijd in handen geweest van buitenlandse goudzoekers in de Limburgse mijnregio. Het begon met de entree van de Russische zakenman - laten we hem zo maar noemen - Alexei Korotaev die de aandelen van Roda-suikeroom en textielmagnaat Arnold Hendriks overnam.

Korotaev had grootse woorden en dito plannen. Hij produceerde de Franse ex-international Nicolas Anelka als zijn rechterhand in Kerkrade en zou zichzelf ook snel in Limburg melden. Dat is echter nooit gebeurd doordat Korotaev zijn woonplaats Dubai niet kon verlaten omdat hij verdacht werd van grootschalige fraude.

Na de aftocht van Korotaev verscheen de Mexicaan Manuel Garcia de la Vega als reddende engel ten tonele. Deze maakte het in korte tijd zo bont dat het halve personeelsbestand vertrok en supporters de clubeigenaar de toegang tot het stadion ontzegden.

De La Vega, die eerder al een Spaanse club de vernieling in hielp, droop af met zijn staart tussen de benen. Nederlandse ondernemers ruimden vervolgens de puinhopen bij Roda JC op en langzaam maar zeker komt de Limburgse club terug in rustiger vaarwater. 

Professionele organisaties

De verhalen van ADO Den Haag en Roda JC zijn voorbeelden van hoe het niet moet. Er zijn echter ook voorbeelden van innovatieve bedrijven die azen op Nederlandse clubs om hun data-driven filosofie toe te passen op het clubmanagement, met het uiteindelijke doel om de club met flinke winst te verkopen.

Een voorbeeld hiervan is de Pacific Media Group, de partij die Keuken Kampioen Divisie-laagvlieger FC Den Bosch over heeft genomen. Deze club hanteert hetzelfde principe als waarmee sportmanager Billy Beane honkbalteam die Oakland A’s naar succes leidde.

Beane hechtte geen waarde aan vuistdikke scoutingsrapporten over spelers die vanwege de beperkte financiële mogelijkheden toch niet voor zijn team wilden spelen. Beane hanteerde een filosofie waarbij hij zijn sportieve mogelijkheden vergrootte door slimmer met geld om te gaan dan de concurrentie. 

Dat is zo ongeveer de filosofie waarmee PMC clubs koopt, reorganiseert en weer verkoopt. Kernwoord: data. Op basis van data worden clubs geoptimaliseerd. Vaak worden oudere, duurdere spelers af geserveerd en worden jonge, goedkope talenten aangetrokken en door trainers, die de filosofie van de eigenaren onderschrijven, door ontwikkelt.

PMC is naast FC Den Bosch inmiddels eigenaar van het Deense Esbjerg, het Belgische KV Oostende, het Franse AS Nancy en het Engelse Bransley. In het verleden kocht de PMC OGC Nice. Na drie jaar eigendom verkocht het de club met flinke winst aan een andere eigenaar. De deal in Nice is het ultieme bewijs dat de filosofie van PMC werkt. 

Waarom Nederlandse clubs aantrekkelijk zijn?

Waarom zijn investeerders als PMC, maar ook gelukszoekers als Vansen United, geïnteresseerd in Nederlandse voetbalclubs? Voetbal International legde de hand op een document van een Amerikaanse partij die in de race was om ADO Den Haag over te nemen. 

Uit deze documentatie blijkt dat de eerste reden is dat Nederland een sterke economie heeft. Nederland is een internationaal georiënteerd land dat een open cultuur heeft. In Nederland staan we niet afwijzend tegen buitenlandse investeringen en buitenlands eigendom. Dat maakt Nederland een welkome omgeving om in te investeren voor buitenlandse bedrijven. 

Op voetbalgebied is Nederland interessant vanwege de hoge toeschouwersaantallen. Ook de lucratieve deal die is gemaakt over de voetbalrechten op televisie spreekt investeerders aan. Tot slot staat Nederland bekend om het vermogen jonge spelers te ontwikkelen en met winst te verkopen.

Hoe meer clubs aan talentontwikkeling doen, hoe waarschijnlijker het is dat ook de over te nemen club een paar buitengewone talenten in de jeugdopleiding rond heeft lopen. Dat maakt het terugverdienen van een investering aanmerkelijk gemakkelijker. 

Billy Beane General Manager Oakland As 5964095428
Billy Beane. Leaders Event from London, United Kingdom - Billy Beane - General Manager Oakland A'sUploaded by Muboshgu, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20513220

Gesloten voetbalpiramide

Wat ook helpt is dat de Nederlandse voetbalpiramide gesloten is. Een club kan niet tot in den treure degraderen zodat een investering waardeloos kan worden. Promotie/degradatie tussen de Eerste en Tweede Divisie is niet mogelijk. Dat maakt het veiliger om te investeren in een Nederlandse club dan bijvoorbeeld in een Engelse, waar de lijn tussen Premier League en League 2 in principe open is. 

In het verlengde hiervan is het een voordeel dat de clubs die er nu zijn de clubs zijn die er blijven. Het is niet mogelijk om nieuwe licenties te kopen. De enige manier om in Nederland een voet tussen de deur te krijgen is door een club over te nemen. De meeste clubs zijn niet te koop. Clubs in moeilijkheden zoals ADO Den Haag en FC Den Bosch zijn te koop. 

Financieel puinruimen voordat het rendeert

Tot slot zijn Nederlandse clubs goedkoop. Investeringsmaatschappijen houden er rekening mee dat er na aankoop van een club geïnvesteerd moet worden in het wegwerken van financiële problemen. Uit de formule waarmee de partij die in de markt was voor de overname van ADO Den Haag rekende, blijkt dat investeerders 204% van de jaarlijkse omzet bereid zijn te betalen voor een club. 

Wanneer de financiële ellende dan in de praktijk blijkt mee te vallen, is het overnamepercentage lager. Toch kijken investeerders niet alleen naar de financiële kant van een club. PMC gaat er prat op dat alle clubs van de firma hetzelfde type voetbal spelen. Dat vergemakkelijkt de kruisbestuiving tussen de diverse clubs en is bovenal common sense.

‘De gemiddelde trainer blijft drie jaar bij een club’, redeneert PMG. ‘Wanneer we trainers de vrije hand zouden geven, zouden we elke drie jaar een nieuwe koers moeten gaan varen. Dat is niet logisch. We staan voor aanvallend en dominant voetbal omdat uit data blijkt dat daarmee het snelst succes geboekt kan worden. Dat is leidend. Een trainer moet zich daaraan conformeren.’

Wat je er ook van vindt, FC Den Bosch is een van de vele clubs die geleid wordt door een commercieel consortium. De komende jaren zullen er, in de nasleep van de economische coronaperikelen, ongetwijfeld nog meer Nederlandse clubs volgen.

De vraag is hoe erg dat is zolang de club dicht bij de supporters blijft staan en zijn maatschappelijke functie kan blijven vervullen. Het maakt wel een wereld van verschil of een club wordt overgenomen door een kundige organisatie of door iemand die ook geen idee heeft wat hij aan het doen is. Helaas is dat onderscheid op het eerste oog lastig te maken.

Wedden op voetbal? Hier kan dat:

Betmgm Header

BetMGM

WED €10 SCOOR €50
Logo Jacks.nl

Jack's.nl

€60 aan Free Bets
Logo Unibet

Unibet

€50 in Free Bets
on air