Je bent nog niet op Schiphol of op de borden verschijnt achter jouw vlucht al de mededeling “delayed”. Jawel hoor; vlucht vertraagd! Balen natuurlijk, want je hebt net zo'n zin in je vakantie en op deze start van de vakantie zit je zeker niet te wachten. Mogelijk heb je zelfs een aansluitende vlucht te halen die je nu zeker gaat missen of mis je misschien wel een belangrijke afspraak die je in het buitenland ingepland hebt staan.
Is je vlucht vertraagd door mist? Of is je vlucht vertraagd door sneeuw? Mogelijk is je vlucht vertraagd door een vulkaanuitbarsting. Maar misschien is vlucht vertraagd door een piloot die zich heeft verslapen of is je vlucht vertraagd door een niet goed geplande gang van zaken door de verkeersleiding.
Veel Nederlanders vliegen via Schiphol. Laten we er eens wat cijfers bijpakken van deze gigantische luchthaven in Amsterdam. Halverwege 2016 verwerkte Schiphol na Frankfurt wereldwijd het meeste aantal direct vluchten. Bijna 5.000 directe vluchten per week richting 323 andere luchthavens over de hele wereld! Ruim 60 miljoen mensen vlogen in 2016 via Schiphol naar hun bestemming. Met elke dag meerdere vertraagde vluchten en dus vele reizigers die langer moeten wachten dan gepland, kun je wel nagaan dat dit ook om gigantische aantallen "vlucht vertraagd" gevallen gaat!
Je bent niet de enige die baalt van je vlucht die vertraagd is en helaas ben je ook niet de enige die hiermee te maken krijgt. Dagelijks zijn vluchten vertraagd of worden zelfs volledig geannuleerd om de meest uiteenlopende redenen. Wat veel mensen niet weten (en waar luchtvaartmaatschappijen ook niet mee te koop lopen), is dat je mogelijk recht hebt op compensatie die soms flink kan oplopen. Heb ik recht op compensatie als mijn vlucht vertraagd is? Hoeveel geld kan ik eigenlijk krijgen bij een vertraagde vlucht? Laten we de bedragen en feiten eens op een rijtje zetten.
Wat zijn mijn rechten en op hoeveel compensatie kan ik eigenlijk rekenen als mijn vlucht vertraagd is? Hoe kom ik vervolgens in contact met de luchtvaartmaatschappij en hoe krijg ik vervolgens het geld waar ik recht op heb? Typische vragen waar je als consument graag bij wordt geholpen. De consumentenbond geeft algemene informatie voor iedere passagier en heeft alles handig op een rijtje gezet, zie Consumentenbond – vlucht vertraagd.
Lengte van de vlucht | Vertraging bij aankomst | Compensatie |
<1500 km | >3 uur | €250 |
Binnen EU >1500 km of bij andere vluchten >1500 <3500 km | >3 uur | €400 |
>3500 km | >3 en <4 uur | €300 |
>3500 km | >4 uur | €600 |
Waar je recht op hebt qua compensatie is niet erg ingewikkeld, zie bovenstaand schema. Hoe je het vervolgens ook daadwerkelijk kan krijgen, is voor veel mensen minder makkelijk terug te vinden. Sterker nog; het grootste gedeelte van de mensen die recht heeft op compensatie, krijgt deze compensatie uiteindelijk niet omdat het simpelweg te omslachtig en ingewikkeld is om te claimen én omdat luchtvaartmaatschappijen niet erg scheutig zijn met toekenning. Ze verschuilen zich achter allerlei vage drogredenen en sturen je het liefst van het kastje naar de muur.
Er zijn uitzonderingen, waardoor je als luchtvaartmaatschappij niet hoeft uit te keren. Deze redenen worden samengevat als overmacht. Denk aan natuurverschijnselen als een vulkaanuitbarsting of een orkaan. Maar wanneer is er sprake van overmacht en wanneer is er bijvoorbeeld gewoon sprake van een stevig windje of een kleine vlokje sneeuw, redenen die niet als overmacht mogen worden aangeduid? Er is overigens online een database van Lennoc Flight Intelligence te raadplegen op basis van vluchtnummer en datum en hierin is terug te vinden of de reden van vertraging overmacht is of niet.
Je hebt ook recht op een vergoeding voor de kosten die je maakt door de vertraging. Eten, drinken een overnachting op of rond de luchthaven. Deze kosten moeten de maatschappijen ook vergoeden.
Mocht je vertraging hebben, vraag dan altijd ter plekke een brief waarin ze aangeven dat je inderdaad vertraging hebt. Dit heb je nodig voor een eventuele annuleringsverzekering, maar helpt ook bij het claimen van je schadevergoeding.
De eerste keer dat ik (samen met mijn broer) naar Las Vegas ging, vloog ik via Amsterdam, naar Chicago en vanaf Chicago naar Las Vegas. We zouden in Amsterdam vertrekken om 11.00 uur, echter aangekomen op Schiphol bleek dat er problemen met het vliegtuig waren, waardoor de vlucht 2 uur vertraging had opgelopen. We vertrokken pas om 13.00 uur.
Toen we aankwamen in Chicago was het ontzettend koud inclusief wat sneeuw op de landingsbaan, waren er veel vluchten vertraagd en werd iedereen zeer goed gecontroleerd door de douane. Hierdoor liepen we vier uur vertraging extra op, doordat we vier uur vertraging hadden, misten we het laatste vliegtuig naar Las Vegas vanaf Chicago, waardoor we ‘officieel' weer acht uur moesten wachten op een volgende vlucht. Door erg boos te zijn, werden we gelukkig omgeboekt en was de vertraging in totaal ‘slechts' tien uur. Daardoor waren we overigens wel onze koffers kwijt, want die zouden pas later in een vliegtuig mee kunnen.
Een hoop gezeik dus. Tien uur vertraging betekent dat er dus officieel compensatie moest gaan komen. Daarnaast hadden we alle bonnetjes van al het eten bewaard, zodat we ook dit later konden indienen. Na een fantastische vakantie in Las Vegas, kwamen we terug in Nederland. Hier gingen we aan de slag met onze vergoeding omdat onze vlucht vertraagd was en onze vakantie was ingekort.
Wij hebben dit via een externe partij gedaan die dit namens ons zou gaan claimen. Online vul je een aantal basisgegevens in en zij zoeken er vervolgens alle extra informatie bij. Zo moet je bijvoorbeeld weersomstandigheden overleggen en allerlei andere zaken, maar dit doet de externe partij die voor jou claimt, omdat je vlucht vertraagd is! Ze zagen brood in onze vertraging en gingen er direct mee aan de slag, na lang wachten en veel heen en weer gemaild te hebben, kregen we de uitslag. Wij zouden geen vergoeding krijgen, want door ‘overmacht' was de vertraging opgetreden. De website gaf aan dat dit eigenlijk niet klopte, maar onze maatschappij stond bekend om zijn onwelwillendheid om te voldoen aan de afspraken die gelden als je vlucht vertraagd is en gaat vaak door tot de rechtbank. Consumenten haken zo af en dat scheelt geld! Dit hadden we zelf moeten gaan oppakken, omdat de externe partij daar uiteindelijk niks aan zou gaan verdienen. Wij zaten er zelf ook niet op te wachten. De Nederlandse vliegmaatschappijen zijn hier overigens beter in!
Dan hadden wij nog de extra kosten die we graag vergoed zouden krijgen. Om die daadwerkelijk vergoed te krijgen, moesten we een document van 38 pagina's in vullen. Daarna zou er door de maatschappij gekeken worden of wij het vergoed zouden krijgen. Dit hebben we voor die 50 dollar maar niet gedaan.
Veel mensen beginnen uiteindelijk niet aan het schrijven van een brief of het indienen van de officiële claim met vraag om vergoeding in verband met de vertraagde vlucht. Zoals hierboven beschreven zijn wij daar uiteindelijk ook zelf niet aan begonnen. Gelukkig zijn er partijen die dit heel graag “gratis” voor de getroffen passagier oppakken. In ruil voor het aanbieden van hun service, ontvangen ze bij een succesvol traject en een dus uiteindelijk gewonnen zaak een gedeelte van het geclaimde bedrag. Stel je hebt recht op €600,- omdat je vlucht naar Las Vegas uiteindelijk pas acht uur later is aangekomen, maar je hebt geen zin in het opstarten van de procedure, maar je geeft een derde partij jouw goedkeuring om dit namens jou te doen en ze winnen de zaak, dan ontvangen zij bijvoorbeeld 25% en dus €150,- voor verleende diensten. De overige €450,- zijn voor jou.
Allemaal terechte vragen die hopelijk na het lezen van dit stuk zijn beantwoord. Natuurlijk wil je het volgende weten: heb ik recht om vergoeding van een vertraagde vlucht? Heb je recht op schadevergoeding omdat je vlucht vertraagd is? Wil je een schadeclaim indienen? Is je vakantie verpest omdat je vliegtuig niet op tijd vertrokken is? Allemaal redenen om het ten minimale te proberen. Een ticket kost veel geld en een vlucht moet op tijd vertrekken. Schadevergoeding is wettelijk verplicht en regels hieromtrent zijn duidelijk. Nu de vliegtuigmaatschappijen nog meekrijgen met je duidelijke onderbouwing en een goede brief (mogelijke via een externe partij). Succes met het claimen van je schadevergoeding voor je vertraagde vliegreis en hopelijk krijg je geld terug. Een mooie compensatie voor geleden schade; na je vakantie toch nog wat euro's overhouden aan alle ellende!
Heb je recent te maken gehad met een vertraagde vlucht of krijg je ermee te maken? Vergeet niet te claimen, want uiteindelijk loop je in sommige gevallen dus €600,- mis! Wil je er niet zelf aan beginnen, denk dan aan alle partijen die het traject voor jou doorlopen. Ja dit kost je een percentage van het geld waar jij recht op hebt, maar zij verzorgen het hele traject van A tot Z en de luchtvaartmaatschappijen nemen deze partijen erg serieus (serieuzer dan de gemiddelde consument?) en zorgen er zo wel voor dat jij het geld krijgt waar je recht op hebt. Partijen waar je aan kunt denken zijn EUclaim, Vlucht-vertraagd, Aviclaim en Refunddesk.
Succes bij je volgende vlucht en hopelijk boek jij er eentje zonder vertraging. Mocht je toch te maken krijgen met oponthoud en is helaas toch je vlucht vertraagd, dan sta je nu misschien met een iets ander gevoel naar je horloge te kijken in de wetenschap dat je er ook nog wat voor terug kunt krijgen!