N+A VV Ouwe Syl 3

Lees het interview over de unieke sponsoractie van V.V. Ouwe Syl

In 2017 kreeg V.V. Ouwe Syl, de voetbalclub van het Friese dorpje Oude Bildtzijl, landelijke bekendheid met de organisatie van de allereerste huizenloterij van Nederland. Dit unieke initiatief trok de aandacht van diverse media, waaronder het AD, de Telegraaf en Hart van Nederland.

De club, opgericht op 11 mei 1967 en met zo'n 130 leden, heeft sindsdien niet stilgezeten. Onlangs sprak ik met Natascha van der Laan, voorzitter van V.V. Ouwe Syl, en Anne Polstra van Verloterij.nl over hun nieuwste sponsoractie.

Transpareng BG TG geplaatst in Over knaken door Frank Kruit
op 21 mei 2023
laatste update: 21 mei 2023
N+A VV Ouwe Syl 3

Kun je ons wat meer vertellen over de sponsoractie. Wie heeft dit bedacht en hoe werkt het?

Natascha: ‘De actie is bedacht door Anne Polstra van Verloterij. Hij is een betrokken trainer, speler en lid van de sponsorcommissie van onze club.

Het werkt eigenlijk simpel: we hebben een sponsorpakket van €9,78 gecreëerd. Wie meedoet aan deze sponsoractie krijgt een vermelding van hun naam op onze site en op een sponsorbord op ons sportcomplex. We streven naar het grootste sponsorbord van Nederland.

Maar dat is niet alles, want door onze club te sponsoren maken de deelnemers ook nog eens kans op 11 bijzondere prijzen. Ze hoeven daar niet extra voor te betalen, maar maken automatisch kans als ze onze club sponsoren!'

Wat was de reactie van de leden en de lokale gemeenschap toen ze hoorden dat de club een auto zou verloten?

Anne: 'De reacties binnen de club en in de omgeving zijn heel positief. We merken dat mensen het waarderen dat zo'n klein clubje zo inventief is en voorop durft te lopen. Ook horen we dat er veel enthousiasme is voor de auto die we gaan weggeven. Daar zien veel mensen zichzelf wel in wegrijden!'

De club heeft in het verleden al aanzienlijke media-aandacht gekregen voor het organiseren van de eerste huizenloterij van Nederland. Wat heeft die ervaring jullie geleerd over het organiseren van dit soort evenementen?

Natascha: 'Vanuit die periode hebben we inderdaad veel lessen meegenomen. Want ondanks dat het destijds uiteindelijk een groot succes is geworden, hebben we heel wat barrières moeten overwinnen. Hoewel dit een ander soort actie is, wisten we nu wel welke voorbereiding nodig was. We verwachten dat we mede daardoor opnieuw een kansrijk concept in handen hebben.'

Welk advies zou je geven aan andere sportclubs die overwegen een soortgelijke sponsoractie te organiseren?

Anne: 'Daar kan ik kort over zijn: doe het goed of doe het niet! Dit soort acties kunnen alleen succesvol worden met een gedegen voorbereiding. Ook moet je als club bereid zijn om er veel tijd en energie in te steken. Voor ons is het een dagtaak gedurende de hele looptijd van de actie. Wie twijfelt of er zoveel bereidheid is binnen zijn vereniging, kan er beter niet aan beginnen.'

Sponsorpakket

Wat hopen jullie op te halen met de sponsorpakketten van €9,78. Vanwaar dit vreemde bedrag en zit er een maximum aan het aantal loten?

Natascha: 'We hopen voldoende geld bijeen te brengen voor het vernieuwen van onze accommodatie. Een exact bedrag hebben we daar niet aan gekoppeld. De prijs per sponsorpakket van €9,78 is een toegankelijk bedrag gebaseerd op onze postcode 9078.

Bij deze actie is er geen minimum of maximum aantal deelnemers. Dat betekent dat we de prijzen sowieso moeten weggeven, zelfs als de opbrengst van de actie niet voldoende is. Aan de andere kant hebben we nu ook geen maximum aantal deelnemers.'

Deze actie is gestructureerd als een promotioneel kansspel, waarvoor geen vergunning nodig is. Hoe zijn tot de conclusie gekomen dat dit onder de noemer ‘promotioneel kansspel’ valt?

Anne: 'Wij hebben het idee vooraf gecommuniceerd met de kansspelautoriteit. Ook hebben we het concept juridisch laten controleren door een gespecialiseerd advocatenkantoor. Zij benadrukten dat het bij een promotioneel kansspel belangrijk is om je te houden aan de gedragscode promotionele kansspelen. Ons hele concept is daar ook op afgestemd.'

Hoe zijn de trekkingen gepland en hoe wordt de winnaar van de Audi A5 bepaald?

Natascha: 'De trekkingen vinden plaats op 31 mei en 31 juli op het kantoor van De Vries & Feenstra Notariaat in Berlikum. Iedereen die vóór 31 mei meedoet aan de actie, maakt kans bij beide trekkingen. Na de trekkingen maken we de winnende nummers bekend en informeren we de winnaars.'

Natascha En Anne
Anne en Natatscha. Foto door: Bertus Dijkstra

Wie zijn uitgesloten van deelname aan dit kansspel en waarom?

Anne: 'Een aantal mensen kan helaas niet meedoen: natuurlijk wij van Verloterij, de bestuursleden van V.V. Ouwe Syl en ook de notaris zelf. Daarnaast zijn alle personen onder de 18 jaar uitgesloten van deelname. Het is een belangrijke voorwaarde vanuit de Gedragscode Promotionele Kansspelen dat alleen volwassenen mogen deelnemen.'

Jullie club heeft grote plannen voor renovaties. Hoe zullen de inkomsten van deze actie bijdragen aan deze renovaties?

Natascha: 'We hopen met de actie voldoende geld bijeen te brengen om de accommodatie grondig op te knappen, aangezien ons complex behoorlijk verouderd is. Als we daarin slagen, is ons project geslaagd!'

Worden de deelnemers meegenomen in jullie renovatie verhaal? Krijgen we hier beelden van te zien?

Natascha: 'Jazeker! Zodra de verbouwingen beginnen, zullen we regelmatig updates via sociale media delen over de voortgang.'

Wat zijn de volgende stappen voor V.V. Ouwe Syl na deze actie? Zijn er nog andere grote plannen in de maak?

Anne: 'Op dit moment hebben we nog geen concrete plannen. Als deze sponsoractie een succes wordt, moeten we misschien toch overwegen om volgend jaar opnieuw grote prijzen weg te geven aan onze sponsors. Maar laten we eerst deze actie succesvol afronden!'

V.V Ouwe SYL
V.V Ouwe SYL 2
V.V Ouwe SYL 3
on air