Voetbal is sport waar op het hoogste niveau miljoenen in om gaan. De Nederlandse clubs die zich kwalificeren voor Europees voetbal profiteren daar een kleiner of groter graantje van mee. In dit artikel zetten we op een rijtje wat de Nederlandse topclubs verdienen in het seizoen 2021/22.
Club | Inkomsten in miljoenen euro’s |
Ajax | 109,8 |
PSV | 84,4 |
AZ | 65,7 |
Feyenoord | 26,0 |
Vitesse | 12,1 |
Ajax is wederom de grootverdiener in het Nederlandse betaalde voetbal. De Amsterdammers plaatsten zich dankzij de landstitel rechtstreeks voor de groepsfase van de Champions League. Daarmee verzekerde de club zich al direct na het behalen van de titel van de startpremie van 15,6 miljoen euro.
Omdat PSV er niet in slaagde om via de voorrondes de poulefase te bereiken ging ook de volledige co-efficiënten en marketingpool naar Amsterdam. Het gaat hier om een bedrag van een slordige 25 miljoen euro.
Daar stopt de teller echter nog niet. Omdat er op het veld uitstekend gepresteerd werd en Ajax alle zes de groepswedstrijden in het toernooi won kon er zes keer 2,8 miljoen euro worden bijgeschreven op de bankrekening van de club. Zes keer winnen betekent daarnaast kwalificatie voor de achtste finales, wat nog een extra 9,6 miljoen euro oplevert.
De totale inkomsten uit de Champions League staan voor Ajax aan het eind van 2021 dus al op 67 miljoen euro. Mocht Ajax de goede CL-vorm over de jaarwisseling heen kunnen tillen en beetje mazzel hebben met de loting, dan kan dat zomaar nog eens een extra 10,6 miljoen euro voor een plaatsje in de kwartfinales opleveren.
De Champions League is natuurlijk niet de enige bron van inkomsten voor Ajax, hoewel het veruit de meest lucratieve is. Ajax verdient ook geld aan het spelen in de Nederlandse Eredivisie.
De belangrijkste bron van inkomsten daarbij is de Eredivisie CV, een organisatie die de collectieve commerciële belangen van alle Nederlandse Eredivisieclubs behartigd en onder andere afspraken maakt over de televisierechten. Ajax ontvangt jaarlijks 10,8 miljoen euro uit deze pot en is daarmee de Nederlandse club die het meeste geld toucheert.
De gelden worden namelijk verdeeld op basis van de eindstanden van voorgaande seizoenen. Clubs die bovenaan eindigen, krijgen meer punten en daarmee een groter taartpuntje van de televisiegelden.
Ajax staat daarnaast bekend om dat ze zelf goede spelers opleiden en met winst doorverkopen. Frenkie de Jong en Serginho Dest vertrokken de laatste jaren voor gezamenlijk 106 miljoen richting FC Barcelona en de transfer van Donny van der Beek naar Manchester United bracht gegarandeerd 39 miljoen euro op.
De verkoop van merchandise leverde Ajax het afgelopen seizoen meer dan 20 miljoen euro op. Het op Bob Marley geïnspireerde derde tenue werd geïntroduceerd om de misgelopen inkomsten uit kaartverkoop te compenseren en die opzet is zeker geslaagd.
Tot slot verlengde Ajax in oktober van 2021 de sponsorovereenkomst met hoofdsponsor Ziggo tot 2025. Jaarlijks betaalt de kabelaar 9 miljoen euro aan sponsorgeld en maximaal 3 miljoen euro aan bonussen. Ajax heeft daarmee veruit de meest lucratieve sponsordeal van Nederland gesloten.
In vergelijking met Ajax vallen de inkomsten van alle andere Nederlandse vertegenwoordigers in de diverse Europese toernooien tegen. PSV beleefde een uitstekende zomer met zo’n 5,2 miljoen euro aan inkomsten uit de voorrondes van de Champions League.
De grote miljoenenpot ging uiteindelijk aan de neus van de Eindhovenaren voorbij doordat er over twee wedstrijden niet afgerekend kon worden met het Portugese Benfica. Wat overbleef was een startpremie voor de Europa League.
Door de statusupgrade die dat toernooi deze zomer kreeg, ontving PSV 3,6 miljoen aan startpremie, 3,5 miljoen aan co-efficiënte premie en 2,5 miljoen aan televisiegelden. Met twee overwinningen en twee gelijke spelen in de poulefase kon de penningmeester 1,6 miljoen aan inkomsten noteren.
Doordat PSV als derde eindigde in de poule degradeerde de club weliswaar naar de eindfase van de Conference League, maar is het Europees nog niet uitgespeeld. Na de winterstop kan PSV nog miljoenen verdienen als het ver komt in het kleinste Europese toernooi. Een plek in de kwartfinale is goed voor 1 miljoen bonus, een plek in halve finale levert nog eens 2 miljoen op.
Daarnaast heeft PSV een uitstekende transferzomer doorgemaakt. Denzell Dumfries, Donyell Malen en Pablo Rosario werden verkocht en dat deed de kassa in Eindhoven rinkelen: meer dan 50 miljoen euro incasseerde PSV aan transfersommen.
Ook op sponsorgebied schoten de Eindhovenaren wederom raak. Onder de noemer Metropoolregio Brainport Eindhoven maken bedrijven als ASML, High Tech Campus, Jumbo, Philips, Swinkels Brewery en VDL Groep jaarlijks ruim zes miljoen euro over naar PSV.
Vertrekkend rug sponsor Energiedirect.nl, wordt per volgend seizoen opgevolgd door het Eindhovense Goodhabitz, dat 3,5 miljoen voor het plekje op het rood-witte shirt gaat betalen. PSV verlengde in een eerder stadium de (shirt)sponsor overeenkomst met bookmaker Toto al én strikte het in Anycoin Direct de eerste Nederlandse sponsor die de sponsorbijdrage in cryptocurrency overmaakt.
Uit de Eredivisie CV ontvangt PSV ongeveer tien miljoen euro aan televisiegelden.
Feyenoord is qua budget de twee na grootste club van Nederland en voegde ook in de eerste helft van het seizoen 2021/22 de nodige Europese miljoenen aan de begroting toe.
Hoewel het er in de eerste voorronde wedstrijd tegen FC Drita niet naar uitzag, liepen de inkomsten voor de Rotterdammers in de Conference League op door een startpremie (2,94 miljoen), een coëfficiënten premie (1,09 miljoen) en de sportieve prestaties (2,33 miljoen aan punten en €650.000 voor de groepswinst).
Nationaal heeft Feyenoord met ruim acht miljoen euro een kleiner aandeel in de televisiegelden dan Ajax en PSV. Met EuroParcs heeft het de minst betalende hoofdsponsor van de top-3. Het vakantieparkenbedrijf maakt jaarlijks 5,5 miljoen over naar De Kuip.
Aan uitgaande transfers verdiende Feyenoord deze zomer niet zoveel. Sterspeler Steven Berghuis maakte voor 5,5 miljoen de overstap naar aartsrivaal Ajax.
AZ kan soortgelijke plussen uit de eerste helft van het Europese seizoen overleggen. De Alkmaarders wonnen evenzo hun Conference League poule met vier zeges en twee gelijke spelen. AZ verkreeg iets meer uit de coëfficïentenpot (1,25 miljoen) dan Feyenoord en toucheerde een hogere voorrondebonus omdat AZ sneuvelde in de play-offs van de Europa League.
Aan transferinkomsten was er deze zomer in Alkmaar geen gebrek. Myron Boadu, Calvin Stengs, Marco Bizot en Teun Koopmeiners verlieten AZ voor gezamenlijk 49 miljoen euro. Dat is een mooie boost voor de Alkmaarse begroting, maar niet structureel.
Structurele inkomsten zoals het hoofdsponsorschap en stadionnaamgeverschap van AFAS Software (2 miljoen euro) en de inkomsten uit de televisiepot 7,6 miljoen euro, maken de begroting verder af.
Vitesse verdiende van alle Nederlandse vertegenwoordigers in de Europese toernooien het minste. De Arnhemmers ontvingen een startpremie van 2,94 miljoen euro voor deelname aan de groepsfase van de Conference League. Dit geld werd aangevuld met ruim een half miljoen aan coëfficiëntenpremie.
Door tweede te worden in de poule ontvangt Vitesse een overwinteringspremie van € 325.000. In de tussenronde van de Conference League wacht een stevig duel met een nummer 3 uit de Europa League.
Vitesse slaagde er deze zomer niet in om sterspelers Riechedly Bazoer of Ousmane Tannane te verkopen waardoor miljoenen opbrengende transfers zoals Vitesse die in het verleden wel eens realiseerde, deze zomer uitbleven.
Met 7,6 miljoen euro aan inkomsten uit de Eredivisie CV en €800.000 van de nieuwe shirtsponsor eToro verdiende Vitesse in de eerste helft van het seizoen 2021/22 al 12,1 miljoen euro. Wie weet wat er na de winterstop in Europees verband nog in het verschiet ligt.