Het ondernemen zat altijd al in mijn bloed. Toen ik een jaar of 13 was begon ik zelfs mijn eigen speelhal in de garage. Deze had de prachtige naam De Losbol. 10 jaar later begon ik samen met mijn beste vriend een heuse onderneming. Hoe dit avontuur zich ontwikkelde en afgelopen is lees je verder.
Een onderneming begint natuurlijk altijd met een goed idee. Of dat idee aanslaat of slim is, laat ik even in het midden. Bert en ik hadden het idee om mensen te ontzorgen wanneer ze op vakantie gaan. Veel mensen brengen hun huisdier naar een pension, maar er zijn ook mensen die hun huisdier liever thuis willen laten.
Wie haalt de post op en zorgt voor de planten? Wie let erop dat de tijdschakelaars aanstaan en voert de vissen of kat? De perfecte buurman, zonder dat je er een cadeautje voor hoeft te kopen.
Dat was precies het idee achter Vakantie Service! Aangezien onze regio het Gooi en Almere omvatte, was de naam snel bedacht: Vakantie Service Gooi en Omstreken. Een uniek concept.
Nadat we het idee enigszins hadden uitgewerkt, lieten we onze VOF inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Een geweldig moment in mijn leven, dat ik me nog kan herinneren alsof het gisteren was. Trots als een pauw verlieten we de KvK in Hilversum met een grote glimlach.
Nu begon de voorbereiding: welke pakketten bieden we aan en welke prijs kunnen we daarvoor vragen? Hoe maken we reclame en hoe werken de administratie en contracten met klanten? En natuurlijk moesten we een postbus openen, en misschien zelfs wel een kantoor.
We hadden geen groot startbudget en wilden de kosten betalen met de potentiële opbrengsten. We waren jong en onervaren, maar niet bang om de handen uit de mouwen te steken.
Mijn zakenpartner maakte eenvoudige maar effectieve folders, die ik vervolgens verspreidde op plekken waar we potentiële klanten verwachtten.
Uiteraard hadden we geen marktonderzoek gedaan en deden we alles op gevoel. Hele avonden liepen we door mooie buurten in Hilversum om onze folders in de brievenbussen te stoppen. Mensen konden dan bericht sturen naar onze postbus en wij zouden contact met hen opnemen voor een kennismakingsafspraak.
Dagen gingen voorbij en elke keer was het teleurstellend om te zien dat er geen post van potentiële klanten in de brievenbus lag. Je gaat twijfelen: was het wel zo'n goed idee? Zullen mensen ons wel vertrouwen, aangezien je toch in hun privéleven komt? Was een postbusnummer wel slim of moeten we toch zo'n duur mobiel abonnement afsluiten?
En daar lag uiteindelijk het eerste uitgeknipte aanvraagformulier uit de folder. Mijn hart ging tekeer. Het was een huis aan de Beethovenlaan – een rijke wijk waar we inderdaad folders hadden verspreid. Met trillende stem maakten we een afspraak om ons voor te stellen.
Dit was ongetwijfeld het spannendste moment in mijn carrière. Een combinatie van hyperventilatie en misselijkheid zorgde ervoor dat ik na het gesprek tegen Bert zei dat ik dit nooit meer wilde doen!
Toch hadden we het vertrouwen gewonnen en mochten we enkele weken later de sleutels van deze grote villa ophalen en zorg dragen voor de katten, tijdschakelaars en post. Onze eerste echte betalende klant – wie had dat ooit gedacht? We waren ondernemers!
Wat we niet hadden voorzien, was dat het werk voornamelijk in de vakantieperiodes plaatsvond. Sporadisch hadden we mensen die weekendjes weggingen of buiten het seizoen op vakantie gingen.
Het duurde nog jaren voordat we ons netwerk konden opbouwen en het vertrouwen hadden gewonnen. Uiteindelijk bleek mond-tot-mondreclame de beste marketing. Ook de Gouden Gids deed goede zaken voor ons. Maar het bleef seizoenswerk, en dan was het ook erg druk, hopend dat er geen incidenten waren zoals een weggelopen kat of een inbraak.
Het was hard werken en opschalen was eigenlijk geen optie. We deden het met onze partners en werkten er ook gewoon naast. Hier werd de basis gelegd voor het leren netwerken, ondernemen en vooral doorzetten.
We hebben veel geleerd, en dat was nog vóór het internettijdperk. Achteraf gezien was het een geweldige leerperiode. We hebben bijzondere dingen meegemaakt – laten we zeggen dat mensen interessante wezens zijn.
Mijn zakenpartner zat in een scheiding en stopte met de werkzaamheden voor Vakantie Service. Omdat ik meer geld verdiende met poker, kwam het einde van onze eerste echte onderneming in zicht.
Hier werd de basis gelegd voor mijn ondernemerschap in een tijdperk zonder internet. Toen het internet opkwam en ik de onbegrensde mogelijkheden ontdekte, wist ik het zeker: laat het internet zijn werk doen en ga zelf op vakantie.