Hoe spreek je als online casino je nieuwe doelgroep aan? Waar valt het meest te halen? Welke doelgroep wil ik eigenlijk bereiken? Wie worden trouwe klanten en wie zijn potentiële casinohoppers?
Als het goed is hebben veel van de aanbieders die nu actief zijn geen verleden in het online aanbieden van casinogames. Zouden ze dan data hebben gekocht? Of zou de marketing afdeling hebben gegokt?
Super tof, joh: je hebt meegespeeld bij TOTO. Hoe voel je je?
Uw storting van het totale bedrag xxx is goedgekeurd en toegevoegd aan uw account. (Holland Casino Online)
Nadat je je e-mailadres hebt bevestigd kan je inloggen op onze website en direct spelen. (BetCity)
In een artikel dat ik las vertelde een mevrouw die veel werkte met vijftigplussers, dat een oudere teammanager enorm veel moeite had met de jongste werknemers in zijn team. De hele dag hadden ze hun bluetooth headset op hun hoofd om zich af te sluiten voor prikkels, maar waren daardoor moeilijk aanspreekbaar.
Wanneer hij tijdens de lunch wilde gaan genieten van zijn broodje kroket, keken ze hem haast vernietigend aan. Hij durfde hij, wist hij wel hoeveel dieren hadden moeten lijden voor zijn kroketje? Zelf zaten ze te kauwen op een vegan cracker met biologische quinoa salade. Daar snapte hij dan weer niks van.
Elke vijftien jaar komt er een nieuwe generatie, met nieuwe gewoontes en gebruiken. Dat is uiteraard al langer bekend. We kennen allemaal de generatiekloof die we zelf ondervonden hebben. Als kind tussen jezelf en je ouders sowieso, maar waarschijnlijk ook in je werkzame leven of wanneer je zelf ouder bent en maar bar weinig begrijpt van het gedrag van je kinderen.
Vroeger was vader koning, moeder hoofd facilitaire dienst en waren de kinderen de verplicht volgzame onderdanen. Inmiddels zijn de kinderen Koning of Koningin en zijn vader en moeder faciliterende, beschermende en compromis-sluitende time managing bureau’s die ook nog eens mee moeten in de heersende algoritmerevolutie.
Begrijpen doen de ouders en hun nazaten elkaar echter nog steeds niet. Daar is niks aan veranderd.
Hoe ga je je als online aanbieder nu richten op de complete doelgroep? Immers, vanaf 18 tot heel oud mag en kun je online een gokje wagen met een sportsbet, een draai op de roulette of door een handvol virtuele muntjes in een gokkast te werpen..
Het is best opvallend dat de drie aanbieders die ik hierboven aangehaald heb, alle drie een andere toon aanslaan in hun communicatie met de klant. In dit geval ondergetekende.
Holland Casino Online heel formeel met u, BetCity is al iets informeler met “je” en TOTO ziet mij als die toffe gast en wil graag weten hoe het met mijn kater gaat nadat ik op hun feestje ben geweest.
BetCity en Holland Casino hebben ervaring in de landbased casino’s (al begreep ik uit een klein onderzoekje dat de CEO en marketing manager van eerstgenoemde niet uit de gokwereld komen en pas medio vorig jaar in dienst zijn gekomen van de organisatie) dus die zouden hun doelgroep moeten kennen.
Maar ja, is de “landbased gokker” dezelfde persoon die ook online gaat spelen? Misschien dat ze daarom in eerste instantie kiezen voor een ietwat meer formele benadering, omdat het afwachten is wie zich aanmeldt op hun sites.
TOTO had natuurlijk wel al inzicht in wie er graag online een wedje legt op een wedstrijd. Als ik zo het taalgebruik zie in hun communicatie, dan denk ik dat dat dus vooral de doelgroep is tot begin veertig. Ik voelde me nu niet echt direct aangesproken.
Als ze echt tof hadden willen doen hadden ze iets geschreven van: “Ha ouwe, lekker gespeeld gisteren? Ging het langzaam genoeg voor je? Is de lay out een beetje te doen zonder leesbril? Snapte je de bonus? Bij vragen kun je gewoon de hulplijn bellen hoor, wij snappen dat wel.”
Inmiddels zijn ze allemaal al een paar maanden online en kunnen ze uiteraard precies zien welke leeftijden hun spelers hebben. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren in de communicatie. Op de één of andere manier zullen ze zich toch moeten gaan onderscheiden.
Wie laten ze hun teksten schrijven? Die overprikkelde quinoa-kauwer, de toffe meelevende millennial of de belegen broodje-kroket-boomer?