Tijdens de vakantie in Frankrijk kun je er – voor een vlotte doorreis – letterlijk en figuurlijk niet omheen, de tolwegen. Péage op z'n Frans.
Nu zijn we zeker niet te beroerd om wat geld in het zakje te doen voor een snellere doortocht. Maar wat mij al jaren opvalt, is dat de tolwegen in de zomer, files veroorzaken. Afgelopen zomer hebben we dan ook weer uren extra in de file gestaan.
Dit kwam door grote drukte voor de tolpoortjes om de Péage op te gaan en te verlaten. Bovendien gebeuren regelmatig kleine ongelukken op deze punten waar er betaald moet worden.
Het leek me daarom interessant om eens in het fenomeen tolwegen te duiken. We onderzoeken hoe hierop het beste te anticiperen.
Een gebruiker van een tolweg betaalt (tol) en mag dan gebruik maken van de weg. Zo zijn er niet alleen tolwegen, maar ook tunnels en bruggen. Ook daarvoor moet tol worden betaald om er gebruik van te mogen maken. Van de tolheffing worden de wegen weer onderhouden en zodoende betaald door de gebruiker van deze dienst.
Het tolsysteem wordt van oudsher al geheven op wegen en op het water en is niks meer dan een belastingheffing. In Nederland bestaat op dit moment nog een drietal toltunnels.
Sinds 1953 betalen de gebruikers op de Nederlandse wegen geen tol meer. Het onderhoud en de aanleg van nieuwe wegen wordt in Nederland betaald door de overheid. Zij innen (in)direct weer haar geld via de houderschapsbelasting die bezitters van een voertuig moeten betalen.
Of je veel of weinig kilometers rijdt, dit maakt voor de houderschapsbelasting die wordt betaald geen verschil.
Jaren geleden waren er plannen om in Nederland het rekening rijden in te voeren, maar dit project is een groot fiasco geworden.
In veel Europese landen zijn er tolwegen en bestaan er grote verschillen in de tolprijzen. Zo betaal je in Oostenrijk of Zwitserland eenmalig een bedrag voor een tolvignet. Dit is voor een bepaalde periode en in veel andere gevallen de hoeveelheid kilometers die je aflegt op een tolweg.
Er wordt bovendien gekeken naar het voertuig waarin op de tolweg wordt gereden (klasse) en hierin zie je ook verschillen in prijzen.
Als je met een caravan naar Zuid Frankrijk reist, betaal je een stuk meer dan wanneer je zonder caravan reist. De algemene regel in Frankrijk is dat je ongeveer €0,08 cent per kilometer aan tol moet betalen met een ‘gewone' auto.
In Spanje en Italie zijn ook veel tolwegen en lopen de prijzen toch snel op wanneer gebruik wordt gemaakt van deze snelwegen. Je kan de tol gemakkelijk betalen, contant, per creditcard of met een tolbadge.
Voordat je een tolweg oprijdt, ontvang je een kaartje bij de slagboom. En aan het einde van de rit lever je het tolkaartje weer in en betaal je voor de afstand die je hebt gereden.
Tolwegen kunnen een behoorlijke aanslag zijn op het reisbudget. Het blijft keuzes maken. Heb je alle tijd, dan is er absoluut de mogelijkheid om tolwegen te vermijden. Zodat je gratis gebruik maakt van andere en minder snelle wegen.
De tolwegen verkeren over het algemeen in goede staat en je reis verloopt over het algemeen een stuk spoediger. Op de tolwegen betaal je wel meer bij de tankstations voor de brandstof, dan op de wegen waarvoor geen tol hoeft te worden betaald.
Zo kost een een retour ritje naar Zuid Frankrijk je toch al ruim €200 extra wanneer je van de tolweg gebruik maakt. Vooral de wachttijd bij de tolpoortjes is in de vakantie periode vaak een drama en kost ook veel extra tijd.
Een goede manier om dit te bestrijden, is om een Franse tolbadge aan te schaffen voordat je naar Frankrijk afreist. Met zo'n tolbadge kun je in Frankrijk elektronisch je tol betalen op het gehele Franse snelwegen netwerk. En bij de automatische tolpoorten. Je betaalt dan zo'n €11,- voor de aanschaf en €2,50 per maand wanneer de tolbadge gebruikt wordt.
Dit is echt aan te raden wanneer je minimal eenmaal per jaar naar Frankrijk reist en gebruik maakt van de tolwegen. Het wordt dan automatisch afgeschreven van je bankrekening, wat gedoe met creditcards of contant geld scheelt.
Groot voordeel is bovendien dat veel sneller kan worden door gereden via de automatische slagbomen. En je niet helemaal hoeft aan te sluiten bij de files die er voor de andere tolpoortjes staan.
Er bestaat ook een mogelijkheid om geld te besparen in Frankrijk op de tolwegen door goed te plannen en bepaalde tolwegen later op te gaan. Er zijn namelijk prima autowegen waarvoor je niet hoeft te betalen. Zoals de A31 vanaf Luxemburg, waarbij je pas tol betaalt na Nancy of de A20.
Zo is er zelfs een app (Peago) die aangeeft wanneer je tolwegen af en weer op mag gaan om een besparing te creëren. Dit vanwege de ingewikkelde rekensommen die worden gehanteerd op de tolwegen in Frankrijk. Dit komt omdat de overheid geen eigenaar meer is van de tolwegen en sinds 2006 allemaal geprivatiseerd zijn.
Op de tolwegen staan nog regelmatig praatpalen. Deze worden steeds vaker verwijderd en in Frankrijk werken de meeste palen al niet meer. Het is toch wel een noodzaak om een mobiele telefoon te hebben om niet voor verrassingen te komen staan als je pech krijgt op een van de (tol) wegen.
Een pechhulp Europa van de ANWB kan handig zijn wanneer je je hiervoor wilt verzekeren. Zo heb ik zelf een keer op een Italiaanse tolweg pech gehad en werd ik met auto en al afgevoerd naar een Italiaans dorpje.
Het grote voordeel hiervan was wel dat ik geen tol hoefde te betalen. Dit kwam omdat mijn auto op een takelwagen werd gehesen en we langs de poortjes gingen.
In Nederland, België en Duitsland betalen we geen tol voor de wegen wat maakt dat we er in ons dagelijks leven bijna geen last van ervaren. In Nederland worden inkomsten voor het onderhoud en de aanleg van wegen gewaarborgd via de houderschapsbelasting en betaalt in principe de vervuiler niet.
Een systeem zoals rekeningrijden of extra belasting heffing op de benzine is ook een optie. In andere landen wordt gekozen voor het tolsysteem. Ik bemerk bij mezelf toch elke keer weer dat ik daardoor geïrriteerd raak. We stonden deze zomer twee uur vast bij brug over de Seine (Le Havre).
Vervolgens mochten we nog ruim een uur wachten om slechts €1,10 af te rekenen voor een snelweg van een paar kilometer. Zoveel tijd, uitstoot, ongelukken om dit systeem in de lucht te houden. Dit lijkt mij persoonlijk niet meer van deze tijd maar is toch het noodzakelijk kwaad van de tolwegen.
Voor de mensen die hier dagelijks mee te maken hebben, zal het ongetwijfeld ‘a way of life' zijn geworden. Net zoals voor de meeste Nederlanders in de randstad die ook dagelijks in de file staan zonder tolwegen.
Als automobilist merk je er niks van, maar de overheid betaald wel tol aan de beheerder van de weg. Dit zijn de Wijkertunnel op de A9, Westerscheldetunnel op de N62, Noordtunnel op de A15 en de Kiltunnel op de N217. In de toekomst komt daar de tolweg bij Zevenaar (A15), Blankenburgtunnel (A24) en de tunnel onder de Maas bij Krimpen (A38) bij.
Je mag als leaserijder de buitenlandse brandstof en de tolwegen helemaal verrekenen met de fiscale bijtelling. Dit scheelt je ongeveer de helft aan belasting! Bewaar wel de bonnetjes.
De verwachting is dat er in 2025 rekeningrijden (kilometerheffing) onder het motto, de vervuiler betaald. Er zal dan ook een andere belastingstelsel ingaan.
De overheid ontvangt van alle autorijders zo'n €20 miljard aan belastingen! Daar gaat onze heilige koe.