De gaming-industrie is een miljarden business. Wat veel mensen zich waarschijnlijk niet realiseren is dat slots, videopokermachines en andere elektronische spellen het grootste deel van de inkomsten genereren voor de gaming-industrie. Waarom zijn slots echte ‘money makers'? In dit artikel leggen we je uit waarom slots betrouwbare money makers zijn en welke rol de zogenaamde 'time on device slots' daarin hebben.
In de economie spreekt men vaak over vraag en aanbod. Wanneer de prijs van iets stijgt, zal de vraag dalen. Belangrijk hierbij is dat er prijstransparantie bestaat. We kennen nagenoeg alle prijzen van producten en diensten, voordat we besluiten te betalen. Er zijn uitzonderingen daargelaten. Wanneer je bijvoorbeeld naar de dokter gaat, is (veelal) van te voren niet helder wat je moet betalen.
Over de prijs van slots is helemaal niets bekend, waardoor de wetten van vraag en aanbod niet tellen. Voor casinobedrijven geldt dat ze de prijs uitdrukken in termen als het verwachte huisvoordeel. Dit betreft de inkomsten op de lange termijn. Voor spelers is de prijs heel anders, vanwege de korte interactie die spelers hebben met een slot.
Als voorbeeld kijken we naar een slot met een huisvoordeel van 5%. Dit betekent dat er op de lagere termijn 5% wordt ingehouden van alle inzetten. Dit vloeit naar de kas van het casino. Wanneer er op een slot voor €10.000 is ingenomen, dan zal deze naar verwachting €9500 uitbetalen. Dit resulteert in een winst voor het casino van €500. Vanuit het casinomanagement perspectief is de prijs deze 5% die men verwacht te incasseren van alle inzetten op het betreffende slot.
De speler zal de prijs uitdrukken in de kosten per spin. Een speler zet €5 per spin in en verliest alles. De speler zal aangeven dat deze spin €5 heeft gekost en geen €0,25.
Een speler weet niet welke prijs er moet worden betaald tijdens een goksessie. Daarvoor moet er mogelijk jaren aaneengesloten worden gespeeld aan een slot om te ervaren wat het uiteindelijke huisvoordeel is.
Het casino verkoopt een beleving en daarbij wordt handig gebruik gemaakt van het beetje hoop dat veel spelers hebben op het winnen van een mooie prijs. Er bestaan zoveel verschillende uitkomsten wanneer spelers een slot spelen. Zo kun je na 3 minuten spelen spekkoper zijn, door het winnen van een jackpot. Een ander scenario is dat je als speler langzaamaan je geld verliest.
Dit heeft te maken met alle variabelen die er zijn in de uitbetalingstabel van een slot. Alle uitbetalingen zijn zichtbaar voor een speler, waarbij iedere inzet weer afzonderlijke winsten kan opleveren. Hoewel de speler ziet welke kansen er bestaan, is het onduidelijk wat de kans is op het genereren van een winnende combinatie.
Dit gegeven biedt casinobedrijven de mogelijkheid de prijs van hun waar op te krikken, zonder dat spelers hiervan op de hoogte worden gesteld. Er is echter de angst dat ervaren spelers dit opmerken. Hier zijn veel onderzoeken naar gedaan. En wat bleek? Zelfs ervaren spelers hadden niets in de gaten. Deze kennis wordt gebruikt om zoveel mogelijk rendement uit hun grootste ‘money makers', de slots, te halen.
In de ‘good old days' trok je als speler aan de hendel van een eenarmige bandiet en won, of verloor je iets. De huidige slots zijn veel geavanceerder. Veel vernuftiger, en dusdanig ontwikkeld om jou als speler langer te laten spelen. Tegenwoordig kun je als speler een slot treffen met enkele duizenden winlijnen, waardoor er veel mogelijkheden ontstaan om te kunnen winnen. Een speler kan een euro inzetten en op 5 van de 1000 winlijnen een duppie terugwinnen. Dit voelt voor veel spelers als een gedeeltelijke overwinning en trekt de aandacht.
De slots van nu zijn dusdanig ontworpen om spelers lang aan het slot te laten zitten. Hier zit nogal wat onderzoek achter. En allemaal met het doel de verblijfsduur (time on device) te verlengen. De zogenaamde 'time on device' slots zijn mateloos populair. Fabrikanten halen alles uit de ‘kast' om in te spelen op de emoties van spelers, spelers te verwarren en te manipuleren. Zoals hierboven al even aangegeven hebben spelers geen flauw benul van de prijs die het kost om te spelen. Daarbij kan het ook nog eens zijn dat hetzelfde spel ergens anders in het casino een andere geprogrammeerde prijs kent.
De spelletjes laten spelers denken dat er grote prijzen worden gewonnen. Hoe vaak zie je wel niet een winnende combinatie, vergezeld met een hoop bombarie. Dit terwijl je de winst in werkelijk minder is dan de inzet. Toch geeft de slot jou als speler een ander gevoel. De gedeeltelijke verliezen worden als winst ervaren, is uit onderzoek gebleken. Ook creëren veel slots een bijna win-ervaring, bijvoorbeeld wanneer je drie symbolen nodig hebt voor de jackpot en je net dat laatste symbool mist. Dit gevoel zorgt dat spelers langer blijven zitten.
Het is niet alleen het spel zelf dat ervoor zorgt dat spelers langer blijven zitten. Ook wordt er nagedacht over de ergonomie. Spelers houden van comfort en hiervoor wordt gekeken naar andere branches. Hoe kan een slot worden vormgegeven waardoor spelers genoeg beenruimte hebben? Maar wel dusdanig zodat ze wel het gevoel krijgen in het spel te zitten.
Spelontwikkelaars proberen op allerlei mogelijke manieren de 'time on device' te vergroten. Slots die minder draaien om het nemen van risico, maar meer de ervaring – de hypnotiserende werking. En dan zijn er nog de casino's die met allerlei acties, gratis drinken en eten, de verblijfsduur proberen te verlengen. En wij spelers, trappen er allemaal in.