Ik hou van televisie en film. Ooit studeerde ik televisie- en filmwetenschappen en mijn studie had ik niet beter kunnen kiezen. Verplicht uren en uren films en series bekijken en daar nog een bachelor mee kunnen halen ook… De studie ligt ver achter me, ik koos een carrière als schrijver en mijn liefde voor alles wat met bewegend beeld te maken heeft is gebleven.
Ergens zit die student nog in me: ik kijk toch net op een andere manier naar bewegend beeld. Of dat mijn beleving verpest? Zo ervaar ik het niet! Ik kan namelijk echt genieten van een goede serie of film. Om het verhaal, maar ook om de details. Vergelijk het maar met professioneel in de kansspelmarkt bezig zijn: je kunt nog steeds genieten van het spel, misschien nog wel meer door alles wat je weet.
En soms, soms komen twee werelden samen. Dan zit je een mooie serie te kijken en gaat het ineens over een casino. Wat mij daarbij opvalt, is dat het casino dan vaak een soort stigma krijgt. Het wordt namelijk vaak gerelateerd aan criminele activiteiten. En daar vind ik wat van. Dus ik besloot dat met jullie te delen!
De directe aanleiding voor dit blog is het nieuwe seizoen van de Netflix-serie Undercover. Eind november startte seizoen 3 en veel kijkers zullen blij zijn dat Ferry Bouman - gespeeld door Frank Lammers - weer een prominente rol heeft gekregen.
Ferry Bouman is een personage dat losjes gebaseerd is op de Brabantse drugsbaron Janus van Wesenbeeck. Het eerste seizoen is afgeleid van de undercoveroperatie tegen Janus in de periode 2006 tot 2009 op camping Parelstrand in Lommel, waar Janus al jaren woont. In seizoen twee heeft Ferry een bijrol en dat beviel de meeste kijkers een stuk minder. Dat is ook het moment waarop het verhaal fictief wordt en weinig meer te maken heeft met het echte verhaal.
Het nieuwe seizoen startte op 21 november 2021, wanneer Ferry uit de gevangenis komt en ontdekt dat de Turken zijn zaken hebben overgenomen. Deze Turken openen een casino en tijdens de opening laten ze Ferry opdraven voor een pittig gesprek.
Het eerste wat ik denk als ik deze scène zie is, daar gaan we weer: een serie over drugs en er moet weer een casino bijgehaald worden als dekmantel. De kansspelmarkt heeft al een stigma van heb ik jou daar, en de media gebruikt dit maar al te graag.
Ik graaf even in mijn geheugen, want ik weet dat ik dit eerder heb gedacht. Nog niet zo bijster lang geleden hoor. Dat was namelijk bij het tweede seizoen van Ozark, wederom een Netflix-serie. De serie draait om een, op het eerste gezicht, doodnormaal Amerikaans gezin. Vader Marty Byrde is echter betrokken bij het grootschalig witwassen voor een Mexicaans drugskartel.
Om dat leven te ontvluchten, verhuist het gezin naar de Ozarks, een rustig dorpje aan het water. De criminelen vinden ze daar en dus moet het gezin zich in allerlei bochten wringen om ze tevreden te houden. Het witwassen gaat door, nu niet alleen door Marty, inmiddels ‘werkt' het hele gezin voor de drugsbazen.
Op het einde van het eerste seizoen komt moeder Wendy met het idee om geld wit te wassen op een casinoboot, en seizoen 2 draait om het operationeel krijgen van het drijvende casino. In seizoen drie blijkt dat de Byrdes niet de enige zijn die een casino gebruikt als dekmantel. Seizoen vier komt er aan en ook daar zal het casino vast weer een rol spelen.
Ook in Ozark is de link tussen criminele (drugs)activiteiten en het casino al snel gelegd. De casinoboot heeft één doel: het witwassen van drugsgeld.
‘How I met your mother' is een comedyserie. En dan denk je misschien niet direct aan gokken. Toch wordt het gedurende de looptijd van de serie duidelijk dat Barney een gokprobleem heeft. Zo wordt de kansspelwereld op een andere manier, maar alsnog negatief, in de media gebracht.
De film Casino is een oudje, deze dateert al uit 1995. Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek en draait om twee vrienden. Ace, gespeeld door Robert de Niro, is een voormalig valsspeler en runt nu een casino dat in handen is van de maffia.
Jeugdvriend Nicky (Joe Pesci) vormt een bende die bookmakers en casino's probeert op te lichten en af te persen. Dat de paden elkaar kruisen en dat dat alleen maar op ellende kan uitdraaien mag duidelijk zijn. Ook hier wordt het casino direct gelinkt aan criminaliteit en de maffia.
Ocean's Eleven en opvolgers draaien om een bende criminelen die onder leiding van Danny, gespeeld door George Clooney, het casino willen beroven. Of beter, 3 casino's, eigendom van Terry Benedict. In één avond moet de bende 150 miljoen dollar buitmaken uit het Bellagio, The Mirage en MGM Grand. Benedict staat bekend als nietsontziend maar wordt niet direct als crimineel neergezet.
Na de roof zint hij echter op wraak en laat zich daarvoor wel in met criminelen om de bende te pakken. De vervolgfilms van Ocean's Eleven draaien deels om het uit handen blijven ven Benedict en consorten. In de films wordt de casinobaas neergezet als iemand die over lijken gaat en voor eigen rechter speelt, wederom geen erg positieve associatie.
Er zijn nog tal van voorbeelden te noemen, waarin het casino een grote of kleine rol speelt en er niet al te positief vanaf komt qua beeldvorming. Denk aan The Godfather, of CSI: Las Vegas. Maar ook James Bond komt regelmatig een casino tegen in zijn avonturen, waar dit vaak gerelateerd is aan de slechterik.
In de nieuwe, korte Videoland-film Meltem, een spin-off van de megapopulaire serie Mocro Maffia, is de vader van hoofdpersoon Meltem gokverslaafd en komt hierdoor in de geldproblemen. Dit probeert hij op te lossen door geld te lenen bij de criminelen. Dat dit zelden een goed plan is, mag duidelijk zijn. Ook dit onderwerp zijn we al wel eens eerder tegengekomen.
Al met al kunnen we wel stellen dat het casino er vaak niet al te positief vanaf komt. Het wordt gerelateerd aan criminaliteit, witwassen, drugs en de maffia.
Waar het stigma vandaan komt laat zich gemakkelijk raden. Het is publiek geheim dat Las Vegas zoals we dat nu kennen, mede opgebouwd is door de maffia. En Las Vegas staat nu eenmaal wereldwijd synoniem voor gokken, kansspelen en casino's. Inmiddels behoort de maffia bij de geschiedenis van Las Vegas, maar is de stad dit wel ontgroeid.
Dat daardoor films als Casino en The Godfather hier aan relateren, is niet gek. Die films spelen in het tijdperk dat de maffia het voor het zeggen had in Las Vegas. Maar dat is inmiddels het verleden van de stad en wij vragen ons af, waarom de branche maar niet van dit stigma af lijkt te komen.
In het interview wat onze André had met Heer Olivier, bekent hij dat hij in de jaren '60 en '70 graag in het casino kwam. En dat zal niet om kleine bedragen zijn gegaan. Hoe Heer Olivier aan zijn geld kwam, is een publiek geheim. Zijn eigen tv-programma werd na enkele afleveringen stopgezet omdat hij in Duitsland gearresteerd werd.
Hij wordt een ‘meesteroplichter' genoemd en het is dus niet ondenkbaar dat hij in het casino speelde met geld dat hij oneerlijk verkreeg. Dat hij zich als een heer gedroeg in het casino, is de andere kant van het verhaal.
Verder hoeven we maar wat de googelen en de resultaten poppen zo op. Zoals miljonairs die in de Quote stonden maar hun vermogen illegaal met online casino's verdienden. Zelf hebben we ook verhalen gehoord van casinobazen die zich niet altijd even netjes gedroegen.
En aan de spelerskant geloven we wel dat daar ook niet iedereen zuiver op de graat is. De bedragen die soms vergokt worden, niet zelden door Aziatische spelers, liegen er niet om. En dan hebben we het nog niet over de ‘afleggers‘ die speelhallen te slim af willen zijn, en dat ook regelmatig zijn. Of dat helemaal illegaal is, kun je je wel afvragen.
Dus hoewel de verhalen er wel zijn, blijft het bij enkele verhalen. En dan nog vaak uit de wandelgangen ook.
Wij lopen inmiddels al wat jaren mee in de branche. We kennen vele eigenaren van speelhallen in Nederland. We komen veelvuldig in casino's en geven onze ogen dan goed de kost. We luisteren, observeren spelers. En we moeten dan wel tot de conclusie komen dat de branche in Nederland weinig te maken lijkt te hebben met criminaliteit. Of met de maffia.
Kijk je naar de grote gokbedrijven achter de casino's in Las Vegas, dan kunnen we ons ook niet voorstellen dat die nog iets met criminaliteit te maken hebben. Het gaat om grote, beursgenoteerde, internationale ondernemingen, met Raden van Bestuur. Daar is geen ruimte voor omkoping, fraude en andere zaken die het licht niet kunnen verdragen. De maffia heeft Las Vegas al lang verlaten.
Waar we wél wat zien, is bij de online casino's. En dan vooral die die geen vergunning hebben van een betrouwbare autoriteit als de KSA, MGA (Malta Gaming Authority) of de Uk Gambling Commission. Casino's met een vergunning op Curaçao zijn bijvoorbeeld niet allemaal even braaf en laten zich wel in met illegale praktijken, zo kwam recent boven water.
Maar al met al is het beeld dat films en series neerzetten over casino's, achterhaald. Daar is niets mis mee, het betreft namelijk fictie. Het houdt alleen het beeld dat veel mensen hebben van de branche, wel in stand.