Een maatschappelijke epidemie waar ik me al jaren aan stoor is de stortvloed aan keurmerken waar we dagelijks mee geconfronteerd worden. Je hebt de betekenis van het ene keurmerk nog niet ontdekt of de verpakkingen van je dagelijkse boodschappen staan al vol met nieuwe logo’s. Ook de casinobranche ontsnapt niet aan het 'stickers plakken'.
Goede keuze, bewuste keuze, gezonde keuze, goed voor het milieu; je kunt geen verpakking meer uit de schappen van de supermarkt pakken of er staat wel een sticker, keurmerk of andersoortige aanbeveling op.
Net zoals je elektrische apparaten tegenwoordig voorzien zijn van een energielabel, hebben je pak cruesli, sinaasappelsap of eieren een bepaalde nutriscore op de verpakking geprint.
Net zoals er vraagtekens te zetten zijn bij de nutriscore (want Cola Zero zou gezonder zijn dan sinaasappelsap door de manier waarop de nutriscore berekend wordt), zijn er ook vraagtekens te zetten bij (het nut van) de keurmerken die online casino’s en bookmakers op hun website presenteren.
Wat betekenen al deze stickers en hoe nuttig zijn deze voor jou als speler? Ik zocht het uit.
Het enige beeldmerk dat daadwerkelijk van belang is het beeldmerk van de Nederlandse Kansspelautoriteit, waarmee aangegeven wordt dat het betreffende online casino vergunninghouder is en legaal spellen aan mag bieden.
Deze sticker van de Ksa is de allerbelangrijkste sticker omdat het een kwaliteitswaarborg is. Dat wil niet zeggen dat het betreffende online casino alles goed doet, maar wel dat er regelmatige controles plaatsvinden, dat het casino op fouten aangesproken wordt en dat je als speler een plek hebt om heen te gaan als er stront aan de knikker komt.
Hoewel het eigenlijk niet meer zou moeten kunnen, zijn er nog altijd boefjes in online casinoland die spellen aanbieden zonder vergunning van de Ksa. Deze kun je direct herkennen aan het ontbreken van het beeldmerk ‘vergunninghouder kansspelautoriteit’.
Maak hier geen account aan, stort hier geen geld en speel hier geen spellen. Je hebt geen poot om op te staan als het fout gaat en kunt bovendien een dikke boete verwachten.
Nuttige sticker voor spelers? Ja
Op de website van TOTO.nl viel me enige weken geleden het logo van VNLOK op. Ik had daar niet direct een associatie bij, maar een klik op het logo bracht me naar de website van de Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders.
Dit is een branchevereniging waarin online casino’s die een vergunning hebben zich verenigen om, dixit de website, ‘een gereguleerde, verantwoorde en voor consumenten veilige Nederlandse online kansspelmarkt te bevorderen'. VNLOK ziet een vergunning als het centrale middel om een veilige, eerlijke en verantwoorde kansspeldeelname te garanderen.
Feitelijk staat hier dat casino’s die aangesloten zijn bij de VNLOK zich houden aan de Wet Kansspelen op Afstand. Dat lijkt me op zich logisch aangezien deze partijen allemaal al een vergunning van de kansspelautoriteit hebben gekregen. Een beetje mosterd na de maaltijd in mijn ogen.
Een ander punt waar de VNLOK zich sterk voor maakt is een universele reclamecode waar alle vergunde online casino’s zich aan moeten houden. Ik moet hier enigszins om glimlachen aangezien twee van de leden van de VNLOK (bestaande uit Holland Casino N.V. - FPO Nederland B.V. - JOI Gaming Limited - Nederlandse Loterij B.V. - ZEbetting & Gaming Nederland B.V. - Play North Limited en Bingoal Nederland B.V.), namelijk Holland Casino en de TOTO, twee partijen zijn die al miljoenen aan “irritante” televisiecommercials uitgegeven hebben.
Nuttige sticker voor spelers? Nee, totaal niet. De branchevereniging VNLOK trapt vooralsnog enkel open deuren in en stelt regels op die de wetgever al opgesteld heeft. Spelen bij een casino dat lid is van deze branchevereniging biedt geen extra zekerheid voor spelers.
De vergunde Nederlandse Online kansspelmarkt is een dik half jaar oud, maar kent naast de VNLOK nóg een branchevereniging: de NOGA. Dit staat voor Nederlandse Online Gambling Associatie. Waar de leden van de VNLOK voornamelijk bedrijven zijn met Nederlandse of Belgische roots, zijn de leden van NOGA internationaler van aard.
Peter-Paul de Goeij, ook bekend van de podcast Feitmans & PeePee, staat aan het hoofd van een organisatie die namens leden als BetCity, Tombola, LeoVegas (nog niet legaal online), KindRed (nog niet legaal online) en Betsson (nog niet legaal online) ‘staat voor een constructieve dialoog met alle direct belanghebbenden in de kansspelbranche, zo veel mogelijk gebaseerd op feiten en cijfers, aangevuld met de inbreng van opgedane expertise in Nederland en in andere Europese online kansspelmarkten. De aangesloten leden stellen hun kennis en ervaring ter beschikking om in nauwe samenwerking en overleg met de overheid en de overige actoren, een passend wetgevend kader te verzekeren en uit te bouwen, dat voorziet in een open vergunningstelsel voor online kansspelen in Nederland, waarbij de consument maximaal wordt beschermd en de integriteit van de branche centraal staat.’
Klinkt alleraardigst, maar wat betekent het nu eigenlijk? Is er iemand die voordat hij gaat spelen bij een online casino gaat checken waar de branchevereniging waar dit casino lid van is, voor staat? Ik waag het ten zeerste te betwijfelen.
Natuurlijk is het goed dat er een branchevereniging is. Een partij die een gezamenlijk doel van de branche bewaakt. Een partij die er voor zorgt dat er een bepaalde controle op het doen en laten van de leden is.
Voor de speler voegt dit niets toe. Pronken met stickers van brancheverenigingen zorgt alleen maar voor verwarring. Ten eerste omdat er niets in de voorwaarden staat dat niet in de wet staat. Ten tweede omdat het de relevante vraag oproept waarom er in Nederland twee brancheverenigingen nodig zijn.
Nuttige sticker voor de speler? Nee.
Hebben we het nu met de brancheverenigingen gehad? Nee, hoor. Fairplay Online pronkt er met eentje van de VAN.
Naar eigen zeggen is ‘VAN Kansspelen dé Nederlandse brancheorganisatie voor gereguleerde kansspelaanbieders. Samen met onze leden garanderen we een veilig en plezierig aanbod in Nederland. We maken ons sterk voor een gezonde sector met een betrouwbaar en attractief spelaanbod. Ook besteden we veel zorg en aandacht aan de preventie van verslaving door scholing en opleiding van kansspel- en horecamedewerkers. Het is onze verantwoordelijkheid dat spelers veilig en bewust deelnemen aan kansspelen. VAN zet in op beter spelen voor iedereen in Nederland. En daar zijn we trots op.’
Meer van hetzelfde dus. Nu is de VAN ook al ver voor het online tijdperk opgericht en waren hier van oudsher landbased speelhallen bij aangesloten. Niet zo gek dus dat FairPlay hierbij is aangesloten, maar van toegevoegde waarde is het niet voor online spelers.
LiveScore Bet, Circus en BetCity gaan nog een stapje verder van huis. Zij hebben op hun website het logo van de IBIA staan. Dit staat voor International Betting Integrity Organisation. Ik weet heel eerlijk gezegd niet wat deze partijen met deze sticker hopen te bereiken, want 99% van de spelers die er speelt zegt dit waarschijnlijk helemaal niets.
Het is niet zo dat we bij een geschil met een van deze aanbieders even gaan bellen met CEO Khalid Ali. Deze sticker moet dus een bepaalde mate van zekerheid en vertrouwen uitstralen zonder dat we de organisatie erachter echt daadwerkelijk kennen en kunnen benaderen en of deze daadwerkelijk wat te zeggen heeft in Nederland, waar het met de VNLOK en NOGA al best druk is aan de vergadertafel.
Nuttige sticker voor de speler? Nope.
Hoe laagdrempeliger hulp bij potentiële gokverslaving is, hoe beter. Gokverslaving is iets dat voorkomen moet worden. Iedere vergunde online partij is daarom verplicht om preventiemaatregelen te nemen. Ieder casino doet dat op een andere manier. Dat geeft op zich niets, maar het zou wat mij betreft fijn zijn als hier één uniforme uiting voor ontwikkeld wordt.
Het is immers belangrijk dat hier een stukje herkenbaarheid over ontstaat. Hoe sympathiek ik de logo’s van de AGOG, het Loket Kansspel en het Centrum voor Verantwoord Spelen ook vind, het is beter om hier het voorbeeld van Bingoal te volgen en één uniform beeldmerk te ontwikkelen en van daaruit hulpzoekenden naar de juiste partij(en) te begeleiden. Wellicht een leuke voor in de ideeënbus van één van de vier brancheverenigingen.
Nuttige sticker(s) voor de speler? Ja, maar een uniform beeldmerk zou beter zijn.
Het logo van eCOGRA staat prominent op de website van Bet365. De naam deed bij mij niet direct een belletje rinkelen, maar het blijkt een autonome en internationale conflictbemiddelaar te zijn. Voor Nederlandse spelers die in conflict met Bet365 komen lijkt het mij echter beter om contact op te nemen
Nuttige sticker voor de speler? Nee
Online casino’s schakelen websites als OneTime in om nieuwe klanten te werven. Dit kunnen websites op verschillende manieren doen. Het Keurmerk Verantwoorde Affiliates laat zien dat websites op een transparante manier aan leadgeneratie doen en dat er louter eerlijke informatie verstrekt wordt over casino’s, bookmakers, spellen en bonussen.
Websites zoals OneTime voeren dit keurmerk en houden zich er aan. Er zijn echter genoeg cowboys op de markt die eerst veel spelers naar het illegale aanbod gebracht hebben en op basis van niet bestaande bonussen spelers lekker gemaakt hebben en die nu dat trucje nogmaals willen herhalen.
Let daarom bij casino-informatie altijd op het KVA logo op de website als je overweegt om op een link te klikken en een account aan te maken.
uttige sticker voor spelers? Ja en nee. Op informatieve websites absoluut nuttig. Niet nuttig als casino’s deze sticker op hun website voeren.
Al met al kunnen we wat mij betreft flink gaan knippen in het aantal logo’s en keurmerken dat online aanbieders in Nederland op hun website voeren. Enkel op het gebied van gokhulpverlening kunnen het er niet genoeg zijn, al is het voor de herkenbaarheid beter als er één overkoepelend beeldmerk komt.