Een unieke persoon en vakman mogen we onze collega Richard Gonzalez noemen. We werkten samen aan tafel, ik leerde hem kennen als ervaren croupier in een tijd dat ik zelf nog een groentje was.
We keken tegen deze ervaren collega’s op; technisch perfect, altijd kalm en kenden hun pappenheimers. Ik was trots om regelmatig te zijn gevraagd om te vertalen, want in de eerste periode werkten we in een kakofonie van verschillende talen.
Richard: “I remember André when we dealt The game in Arabic! Do you?”
André: “You even threw some Farsi in!”
Richard: “That’s true, good times.”
(Ik was jarenlang reisleider geweest, onder andere in Arabisch-sprekende landen. Uiteraard kwamen er mensen die deze taal machtig waren in het casino, en we gooiden er dan een ‘dank u wel’ of andere kreet in de taal van de gast doorheen; Richard repliceerde af en toe in de Iraanse taal Farzi).
Meer dan 30 jaar casino-ervaring in Iran, Nigeria, Engeland en Wales, vanaf 1978 tot 2001 in Nederland, waar vandaan uitgezonden voor de opening van casino’s in Canada.
Casinomanager 1995 – 1997 Casino Regina, Saskatchewan.
Casinomanager 1997-2000 Holland Casino Rotterdam, Nederland.
Consultant 2001 Manitoba Lotteries Corporation, Winnipeg, Manitoba
Gecontracteerd om de administratie van personeelsplanning te stroomlijnen en te optimaliseren bij twee casino's met in totaal 2000 werknemers.
General Manager in casino van de Rockies, Cranbrook, British Columbia. Behouden door Lake City Casinos om een casino te plannen en te lanceren in een First Nations-reservaat in de regio Kootenay.
Tijdens de spannende fraude-periode rond 1981 in casino Scheveningen was Richard een solide baken in het dagelijkse operationele management die met overzicht, vakmanschap en tomeloze inzet het casino draaiende hield.
Toen er nog geen sprake was van fraude, en ik de opleidingen verzorgde, kwam ik natuurlijk wel in het casino, om de stagelopende leerling croupiers te observeren en begeleiden. Op een drukke avond viel mij op dat er ‘bepaalde signalen’ werden uitgewisseld door een ervaren croupier, z’n tafelchef en een paar gasten.
Onder 4 ogen met Richard deze vaststelling gedeeld, waarop hij reageerde met: “Goed gezien André, maar laat niets blijken, we zijn met onderzoek bezig.” Nog geen week later werden meer dan 60 collega’s geschorst...
Als jarenlang onderdeel van het management team ook in casino Rotterdam, waar onze wegen scheidden in 1996. Ik met m’n eigen casino/Bingo onderneming in Roemenië; Richard later in Canada.
Wat een geluk dat we in deze tijd beschikken over de middelen om snel en uitgebreid met elkaar te kunnen communiceren; wat een luxe, vooral in deze vervelende periode met de pandemie die de wereld momenteel beheerst. Is het niet geweldig dat oud collega’s gewoon dagelijks contact hebben, en een steun zijn in deze zware tijden?
Dank aan OneTime voor een breed platform !