Ed Blansjaar vertelt over z’n PR activiteiten voor Holland Casino Amsterdam HILTON:
Het promotiebeleid in de jaren tachtig was voor een belangrijk deel geënt op sponsoring en aanverwante activiteiten rond de Paardensport. Ik werd destijds aangesteld als PR functionaris in Casino Amsterdam Hilton, een functie die in HCA tot op dat moment nog niet bestond als zodanig.
Naast het gegeven Paardensport was het vooral belangrijk om zo veel mogelijk naamsbekendheid te genereren, temeer omdat het casino gevestigd was in het Hilton hotel aan de Apollolaan en dus niet in Amsterdam centrum.
Ik kan me nog goed herinneren hoe ik met deze klus begon. In de eerste plaats een voortdurend uitgebreid contact met de VVV. Van daaruit de belangrijke Amsterdamse evenementen en het incoming toerisme inclusief de sterren hotels, kortom zoveel mogelijk het casino betrekken bij het Amsterdamse gebeuren.
Een van de hoogtepunten was het eenmalige hoofdsponsorschap van Jumping Amsterdam in de RAI waardoor we vol media aandacht genereerden. In onze VIP ruimte ontvingen we vele prominente personen en groepen, zoals bijvoorbeeld AJAX.
Omdat veel PR activiteiten buiten het casino plaatsvonden formeerde ik een PR-team, bestaande uit onze eigen medewerkers, zowel speltechnisch als niet-speltechnisch, uiteraard op vrijwillige basis.
Indien mogelijk kreeg ik van het management alle medewerking met betrekking tot het dienstrooster. Ik beschikte over totaal 15 medewerk(st)ers, steeds in wisselende samenstelling werkzaam, afhankelijk van de belangrijkheid van het evenement.
Zo waren wij aanwezig bij alle interessante paardenevenementen in Noord-Holland, waren sponsor van ‘Carnaval Mokum’ en hadden onder andere een overeenkomst met een rondvaartbedrijf dat ons dagelijks toeristen bezorgde.
Daarnaast organiseerde ik in het casino maandelijks de verkiezing en prijsuitreiking van de sportman, sportvrouw en sportploeg.
Niet te vergeten: een kleine huldiging van Miss UNIVERSE 1989!
Tevens organiseerde ik een groot voetbaltoernooi met ons casino-elftal, oud AJAX, oud Haarlem en een elftal van Amsterdamse sportjournalisten, compleet met de Holland Casino CUP, met de prijsuitreiking door Sjaak Swart.
Het bovenstaande is slechts een greep uit vele items. Ons promotieteam was steeds rijkelijk voorzien van de nodige ‘give-aways’ en gratis toegangskaarten voor het casino.
Gelet op de verscheidenheid van toerisme in Amsterdam liet ik de toegangskaarten drukken in verschillende talen. Via de receptie liet ik dagelijks het aantal bezoekers inventariseren inclusief welke niet- Nederlandse nationaliteit.
Jarenlang bleek dat met name publiek met een Italiaans paspoort veruit in de meerderheid waren! Reden genoeg om in Amsterdam de samenwerking te zoeken met touroperators die met Italië werken een extra accent gaf. Dit laatste zou nog verder gestalte gaan krijgen, echter daarover meer in de periode vanaf 1991 toen Holland Casino Amsterdam Leidseplein werd geopend.
Ed Blansjaar