De belangrijkste voetbalcompetitie ter wereld is zonder twijfel de Engelse Premier League. Iedere voetbalspeler droomt uiteindelijk van een carrière bij een van ploegen die uitkomen in de Premier League. Daarom zijn deze clubs ook super interessant voor sponsoren en staan met name de gokbedrijven in de rij om shirtsponsor te worden.
In Nederland is het nog relatief klein dat er weddenschappen geplaatst worden op voetbalwedstrijden, maar in Engeland is dat al jaren de gewoonste zaak van de wereld. In de winkelstraten, maar ook in de voetbalstadions kun je bookmakers vinden waar je live je weddenschappen kunt plaatsen. Daarnaast is internet natuurlijk voor iedereen super toegankelijk en handig voor bookmakers.
Schattingen lopen uiteen, maar wereldwijd wordt er meer dan 500 miljard euro per jaar aan voetbalweddenschappen geplaatst wereldwijd. Het internet neemt hiervan ruim de helft voor haar rekening en onze persoonlijke schattingen zijn dat Groot Brittannië ongeveer 50-75 miljard euro bijdraagt per jaar aan deze weddenschappen.
Tijdens mijn persoonlijk bezoek aan de kampioenswedstrijd van Chelsea enkele jaren geleden op Stamford Bridge heb ik het van dichtbij mee mogen maken. Ik was uitgenodigd door een bookmaker en we zaten enkele stoelen voor het bookmakers kantoor waar je voor en tijdens de wedstrijd allerhande weddenschappen kon plaatsen. Ik als liefhebber hiervan heb dit uiteraard ook gedaan en uiteindelijk nog enkele ponden aan over gehouden.c
Bij bijna alle Premier League clubs zijn bookmakers vertegenwoordigd in en rondom het stadion. Maar als je naar de reclameborden kijkt tijdens een wedstrijd valt op dat het vol staat met bookmakers:
Onderstaand hebben we een lijst gemaakt van de shirtsponsors in de Premier League, waarbij bijna de helft van de sponsoren een link hebben met sportsbetting!
De verschillen zijn extreem zoals we zien en de sportsbetting bedrijven hebben vooral de ‘kleinere' clubs uitgekozen om te sponsoren. Een bedrag van 60 miljoen euro betalen als bookmaker is niet te doen, en is alleen weggelegd voor multinationals zoals Chevrolet.
We hebben eerder ook geschreven naar het prijzengeld voor de Premier League clubs, waarbij de verdeling iets eerlijker is.