Tijdens het luisteren van de Top 40 halverwege de jaren '80, was ik aan het dagdromen op mijn kamer. Ook tijdens het lopen van mijn krantenwijk had ik tijd genoeg om na te denken over de toekomst.
Regelmatig keer ik in gedachten terug naar deze bijzondere tijd als puber zijnde. Eén van mijn dromen was om een Porsche 911 te hebben. Een echte jongensdroom om deze epische sportwagen te rijden en te temmen!
Met tv-series zoals Miami Vice, Knight Rider, The Dukes of Hazzard en Magnum P.I. werd mijn autodroom steeds verder aangewakkerd. Opgroeien in de jaren '80, de wereld in zijn maximale innovatie!
De wereld was nog behoorlijk simpel in vergelijking met tegenwoordig. Blij worden van Hitkrant posters en op zaterdagavond de 1-2-3 show met Ted de Braak kijken. Mooier gaat het waarschijnlijk niet meer worden, dacht ik.
De droom om een gave sportscar bezitten liet ik snel los toen ik besefte dat deze onbetaalbaar waren en vooral in onderhoud je compleet leeg zuigen.
Mijn eerste auto was een groene Opel Ascona uit 1982 met 2 ton op de teller voor 1900 gulden. De vrijheid die een deze auto bracht was ongekend. Valkenburg en Scheveningen werden regelmatig bezocht om uiteraard de Holland Casino's en vele speelhallen te bezoeken.
Na de Ascona kwam de Opel Kadett om daarna door te pakken een Peugeot 205. De eerste (nieuwe) demo-auto was een sportieve Mazda 323. De nieuwste Opel Astra uit 1998 zorgde voor een klein geluksgevoel om de eeuw te beëindigen met de super snelle zwarte Opel Astra OPC. Na een paar omzwervingen van Franse modellen stopte de autoshow bij de geweldige Hyundai FE 2.7i V6.
De midlife crisis is een verzamelbegrip voor de psychologische ontwikkelingsfase van mensen met een leeftijd tussen ongeveer de 40 en 65 jaar. Bij mij begon die redelijk vroeg en ik wilde de bucketlist versneld gaan aflossen. En ja daar stond natuurlijk ook hoog op de lijst de Porsche 911.
Na lang nadenken (11 seconden) besloot ik dat het tijd was om zo'n karakteristieke sportwagen aan te kopen! Liefst een cabrio en ik wist ook wat ik er mee zou gaan doen: alle pokertoernooien in Europa mee afgaan met de zon op mijn bol en wind in mijn haren. Het was altijd een utopie en bleef bij dagdromen maar gaf er gewoon een klap op!
Ik had geen flauw idee hoe ik dit moest aanvangen aangezien ik ook geen zin had om €170.000 te betalen voor zo'n nieuw model. Een vriendje zei dat ik mij moest aanmelden op het Porsche forum en zo geschiedde. Op 2 augustus 2009 maakte in mijn eerste forumpost.
Door dit actieve forum ben ik enorm goed geholpen en heb ik een deal van mijn leven kunnen maken. Ik heb namelijk mijn droomauto gevonden in Duitsland (cabrio Porsche 911 Carrera 997 S) en door een tweedehands auto te importeren scheelde het mij ruim €25.000. Het was even werk maar met de hulp van het forum was het een paar maanden na deze eerste post feest. Ik kon de Porsche ophalen bij een autodealer in Moers.
Ik had de mazzel dat we midden in de kredietcrisis zaten en er groot overschot was van luxe auto's. In de winter een cabrio kopen is natuurlijk altijd handig en de Duitse move was achteraf gezien geniaal.
De glimlach ging er niet meer vanaf! Ruim 60.000 kilometer gereden in 9 maanden over de Europese snelwegen op zoek naar een goed pokertoernooi. Vakantie houden met het gezin in deze (te) kleine auto en vooral de magneet die deze auto was. Overal waar ik kwam wilden de vrouwen wel een praatje mij houden en besefte ik dat mijn 'midlife crisis' een groot succes was.
Samen met mijn schoonvader naar de Italiaanse Reno te rijden om daar een European Poker Tour te spelen was episch. Van een lekke band tot aan spugende vulkanen en mijn (schoon)pa beter leren kennen. Deze auto was een droom en deze is werkelijkheid geworden, ik besef maar al te goed dat ik bevoorrecht ben en soms moet je net even dat geluk hebben als een zondagskind.
Na de zomer van 2010 besefte ik dat het normaal geworden was om er in te rijden. De magie was voorbij en ik besloot de wagen weer te verkopen aan een Porschedealer in Drenthe. Omdat de markt schijnbaar toch weer aangetrokken was en deze auto zeer gewild was, kreeg ik er een dijk van een prijs voor terug. In totaal kostte mij dit avontuur mij €5000 (afschrijving) en dat kwam door het Duitse aankoopavontuur.
Het moraal van dit verhaal is: leef je realistische dromen en zorg voor goede voorbereidingen en doe het op zijn Onetimes. Pluk de dag!
Oh ja, de volgende auto stond ook nog op mijn wensenlijstje, wie weet, dromen moet je altijd blijven houden.