Nederland staat bol van de speelhallen en casino's, en jaarlijks openen er nieuwe speelhallen. Het gros van de (schaarse) vergunningen wordt verleend aan de grote jongens. Het is voor de kleine ondernemer bijna onmogelijk om een vergunning te krijgen om een speelhal te mogen openen. De gemeente Amsterdam steekt hier nu een stokje voor, waardoor er gelijke kansen ontstaan om een vergunning te krijgen. Maar wat houdt dit nu in voor de huidige casino-eigenaren in Amsterdam?
Afgelopen 1 oktober moest Magic Apple in Lelystad haar deuren sluiten. Dertig jaar lang werd de vergunning iedere drie jaar verlengd. De onzekerheid over het verdere bestaan van Magic Apple begon op 2 november 2016. De raad van State besloot in een zaak die zich in Vlaardingen afspeelde dat vergunningen niet meer voor onbepaalde tijd mogen worden verstrekt.
Bovendien moet de vergunningsprocedure transparant zijn, zodat iedere potentiële kandidaat gelijke kansen heeft. De gemeente Lelystad volgde snel met het aanpassen van het beleid vergunningverlening speelautomatenhallen. Experts denken dat wat er in Lelystad gebeurd is, meerdere gemeentes te wachten staat. De gemeente Amsterdam is de volgende.
Op dit moment is het beleid zo dat een vergunning iedere drie jaar verlengd wordt, maar daar komt nu dus verandering in. De 21 exploitatievergunningen die verstrekt zijn, zullen in ieder geval tot 1 september 2021 geldig blijven. Daarna zal het nieuwe beleid in werking treden.
Hoe de nieuwe vergunningsprocedures eruit komen te zien, is nog onduidelijk. Er zijn daarvoor verschillende mogelijkheden zoals het verloten van een vergunning, maar ook het verstreken van vergunningen op basis van een aantal specifieke eisen.
Voor Amsterdamse casino-uitbaters breken er onzekere tijden aan en we verwachten dat er in de komende jaren nauwelijks investeringen zullen plaats vinden.
Een casino vergunning valt onder de schaarse vergunningen, omdat het een vergunning betreft waarvan er maar één of een beperkt aantal van kunnen worden verleend, terwijl er meer aanvragers zijn.
De conclusie of het een schaarse vergunning betreft is in dit geval relevant voor bijvoorbeeld bestuursorganen, maar ook voor potentiële gegadigden. In sommige gevallen weten bestuursorganen geen raad bij de verdeling van schaarse vergunningen, omdat het in enkele gevallen niet altijd duidelijk is aan welke voorwaarden moet worden voldaan.
Voor gegadigden is het goed om te weten dat een vergunningsprocedure van een schaarse vergunning aan bepaalde vereisten moet voldoen en wanneer hier niet aan wordt voldaan -welke bezwaarschriften kunnen worden ingediend.
Iedere kandidaat voor een vergunning moet gelijke kansen hebben op een vergunning. Bestuursorganen moeten hierover transparant zijn door bijvoorbeeld informatie te geven over het aanvraagtijdvak en criteria waaraan moet worden voldaan. Wanneer een schaarse vergunning verleend wordt, is dit (in het beginsel) niet voor onbepaalde tijd.
Tot slot is het belangrijk dat alle informatie over de procedures op een medium bekend worden gemaakt, dusdanig dat gegadigden hier kennis van kunnen nemen.