Wellicht moet je een beetje gek zijn om de concurrentiestrijd aan te gaan met grote loterijen en nationale overheden, maar het verhaal achter CrowdLottery is toch zo.
Volgens Jasper Versteege, de Nederlandse oprichter van dit nieuwe bijtertje onder de loterijen, is het tijd voor verandering. Als oprichter zonder team heeft Jasper vele stappen moeten nemen. Zo is het vergunningstraject voor een loterij tijdrovend en duur, heb je heel wat uit te leggen bij banken, om het over investeerders maar helemaal niet te hebben. Toch is het Jasper gelukt! De vergunning is rond, er is € 250.000 aan financiering opgehaald, er zijn al bijna duizend gebruikers. Op dit moment heeft de loterij ongeveer 150 spelers een prijs uit kunnen keren.
Twee jaar geleden begon ’s werelds eerste crowdloterij nog onder de naam Winner Takes All. Nu, na een lange en uitgebreide testfase, is CrowdLottery klaar om de wereld te verenigen als eerste 100% transparante loterij. Maar wat bedoel je dan met transparant?
Crowdlottery claimt 100% transparant te zijn terwijl dat ongewoon is in een door overheden beschermde loterijmarkt.
De werking is simpel: iedere speler legt 1 euro in de pot en elke week trekt Crowdlottery één crowd member die de volledige pot met geld krijgt. Oftewel je komt weer terug bij de oude naam Winner Takes all. Crowdlottery geeft aan dat alles wat er inkomt ook weer wordt uitgekeerd. Maar hoe verdienen ze dan hun geld zou je denken? Er zal toch een businessmodel achter zitten?
Jasper Versteege: “CrowdLottery wil natuurlijk wel kostendekkend zijn, daarom vragen wij een kleine administratie-fee bovenop de inleg. Hierdoor is het voor de speler compleet duidelijk wat de kosten zijn.
Van de winst die gemaakt wordt door Crowdlottery gaat 50% naar het goede doel, maar ik kan op dit moment nog niet vinden wat dit goede doel is! Mocht het aantal deelnemers verder groeien kunnen ook de kosten verder omlaag, maar dat is dus maar afwachten.
Per lot van 1 euro wordt er € 0,15 aan administratiekosten in rekening gebracht.
Crowdlottery heeft het dus over een kleine fee (en dat is 15 cent natuurlijk ook) maar procentueel is dit toch een forse marge van 15%! Dit geld wordt gebruikt voor het in de lucht houden van de site, development, marketing, en voor de overheadkosten. Dus 100% uitkering is het niet, maar meer richting de 85% wat nog altijd stukken meer is dan de andere loterijen die in Nederland beschikbaar zijn. De vraag blijft wel of dit loterij initiatief wel mag onder de Nederlandse wetgeving. Ik heb hier geen 100% zekerheid over.
Jasper Versteege: “Een trekking is niet ingewikkeld, dus waarom zou je als speler een paar euro per trekking aan de operator geven? Zodat ze belachelijke bedragen aan zichzelf en aan marketingcampagnes kunnen besteden?
Hoe meer mensen er meedoen, hoe groter de pot en dus ook hoe groter de bijdragen aan het (voor mij nog onbekende) goede doel. De groei van het platform vindt vrijwel geheel plaats via mond tot mond reclame en de teller staat nog op ongeveer 450 leden. Veel leden worden ambassadeurs van de loterij en nodigen vrienden en familie uit vanwege het feit dat je voor slechts € 1,00 per week mee doet. Men heeft ook een refer a friend programma waarbij iedereen die een nieuw lid aanbrengt vier gratis tickets krijgt.
De trekking vindt elke donderdag plaats om 13.00 uur CET een trekking plaats. Op de website en Facebook pagina plaatsen winnaars uit de verschillende landen filmpjes waarin de vreugde van winst wordt gedeeld. Geluk moet je tenslotte delen!
Jasper Versteege: “We verwachten een grote stijging te zien in het aantal deelnemers dankzij de nieuwe naam, de mogelijkheid om voor een goed doel naar keuze te spelen, en dankzij de steun van de 120 investeerders die achter het project staan. ”
De verwachting en hoop is er, maar helaas is de realiteit nog iets anders met de ruim 400 deelnemers.
Het is als start-up vaak lastig om geld op te halen bij investeerders. Als internationaal georiënteerde loterij met een filantropische inslag is dat nog een stuk lastiger. Toch is het CrowdLottery gelukt om € 250.000 op te halen. Deels via een succesvolle crowdfunding campagne (via Funded By Me), maar ook dankzij een angel, familie en vrienden die geld hebben gegeven in ruil voor aandelen.”