Napoleon Games

Napoleon Sports & Casino blijft verbonden aan Deceuninck - Quickstep

En welke sportmarketingopties zijn er voor andere nieuwe kansspelaanbieders?

Wanneer we kijken naar nieuwe kansspelaanbieders op de Nederlandse markt en de marketing- en/of exposuremogelijkheden die zij zoeken om hun naamsbekendheid te vergroten, kijken we natuurlijk vooral naar de voetbalsport. Er zijn echter ook andere sporten zeer geschikt voor bookmakers om zich te profileren.

De Belgische bookmaker en online casino Napoleon Sports & Casino sponsort sinds vorig jaar de succesvolle Belgische wielerploeg Deceuninck – QuickStep. OneTime denkt overigens zeker denkt te weten dat het bedrijf ook mikt op een Nederlandse kansspelvergunning.

Transparent Bg1@72X geplaatst in Sport door Hans van Brunschot
op 8 februari 2023
Napoleon Games
Napoleon Sports Casino
Napoleon Sports & Casino

Napoleon heeft alle vergunningen om actief te zijn in België. Het communiceert via een grote Belgische wielerploeg hun commerciële boodschap om wielerfans te verleiden tot het wedden op sport bij Napoleon. Deceuninck – QuickStep op zijn beurt draagt de boodschap van Napoleon – om vooral verantwoord te gokken waarbij spelers hun eigen grenzen kennen – uit. Daarnaast zijn er (oud-)renners van de wielerploeg digitaal aanwezig in het online casino van Napoleon.

Qua marketing is de match tussen Napoleon Sports & Casino en Deceuninck – QuickStep een perfecte. Belgen zijn, meer nog dan Nederlanders, dol op wielrennen. Het Vlaamse voorjaar staat bol van de wielerkoersen en de zondag dat de Ronde van Vlaanderen verreden wordt, geldt in Vlaanderen als hoogmis. Dat een Belgische bookmaker zich via het wielrennen profileert is logisch.

Jumbo Visma
Jumbo-Visma

Populaire kijksporten

Wielrennen is in Nederland ook populair, maar lang niet zo populair als in Vlaanderen. Dat komt mede door de aandacht die er op televisie wordt besteed aan de sport. In Vlaanderen is op de sportzender Sporza elke wielerkoers van begin maart tot eind september te zien. Wij beperken ons in Nederland tot live verslaggeving van de klassiekers zoals de Ronde van Vlaanderen, de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik.

En waar de Belgen alle drie de grote ronden (Giro, Tour en Vuelta) dagelijks live op televisie brengen, kunnen wij enkel dagelijks naar de Tour de France kijken.

De Giro en Vuelta moeten het doorgaans doen met een korte samenvatting in het sportjournaal. Over de uitzendrechten van het wielrennen is nooit een strijd zoals die wel om het recht om het Champions League voetbal op televisie te mogen brengen, gevoerd wordt.

De rechten liggen bij de NOS en zullen dat de komende jaren ook nog wel blijven. Dat maakt wielrennen voor nieuwe Nederlandse kansspelaanbieders maar matig interessant als middel voor exposure.

Een goede marketingstrategie zou zijn om wielersponsoring te combineren met het sponsoren rondom het schaatsen. Nederlanders zijn vrijwel als enige land ter wereld idolaat van het langebaanschaatsen. Het zit in onze volkscultuur om tijdens NK’s, EK’s en WK’s op de bank mee te klokken met rondjes van 30.3.

Vanuit het oogpunt van exposure is schaatsen mega-interessant. Het is vanwege de weinige internationale aantrekkingskracht een relatief goedkope sport om in te investeren, maar de ROI (de return on investment) is hoog. Daarnaast biedt het sponsoren van een schaatsteam of -toernooi ook nog de nodige incentives om het wedden op schaatsen te promoten. Win-win dus.

Als bookmaker die nieuw op de Nederlandse markt komt, is de combinatie tussen wielrennen en schaatsen heel interessant. Niet alleen verkrijgt de sponsor dan het jaar rond exposure, de kosten zijn overzichtelijk en het publiek dat je bereikt is aanzienlijk.

Het is een strategie zoals Jumbo-Visma enkele jaren geleden uitrolde, waarbij een wielerploeg en een schaatsteam samengevoegd werden. En dat is voor een online bookmaker of online casino heel interessant om op aan te haken.

SI202105020194 Hires Jpeg 24Bit Rgb Scaled
Max Verstappen (Photo by Sebastian Nogier – Pool/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202105230233

Snelle auto's scoren hoog

De Formule 1 is nog nooit zo populair geweest in Nederland als nu. Dat heeft alles te maken met de prestaties van Max Verstappen. De Nederlandse coureur was al populair, maar nu hij het WK leidt en een serieuze kans maakt om wereldkampioen te worden is het hek helemaal van de dam.

De Formule 1 Grand Prix worden tegenwoordig door anderhalf miljoen Nederlanders bekeken. Een flink aantal als je bedenkt dat de uitzendrechten bij Ziggo liggen. Om de Formule 1-races te kunnen bekijken heb je een extra abonnement nodig.

Dat de Formule 1 in Nederland populair is, is ook wel af te leiden uit het feit dat de uitzendrechten voor 2022 en verder voor een astronomisch bedrag verkocht zijn aan het Scandinavische Nordic Entertainment. De raceliefhebber moet komend seizoen dus elders een abonnement afsluiten.

Dat biedt de nieuwe bookmakers en online casino’s commerciële kansen. Zij kunnen om exposure te verkrijgen natuurlijk een Formule 1-team of de Nederlandse Grand Prix sponsoren, maar dat kost ongelooflijk veel geld. Slimmer is het om te adverteren rondom de Formule 1-uitzendingen, of zelfs programma’s mede mogelijk te maken zoals Jack’s Casino dat momenteel doet.

Het persoonlijk sponsoren van Max Verstappen is ook nog een optie natuurlijk. Dat prijskaartje is ondertussen ook flink opgelopen. Ook het aantal persoonlijke sponsoren dat Verstappen momenteel heeft, maakt het ook niet heel aantrekkelijk om voor die affiliatie te gaan. Al is een associatie met een sportpersoonlijkheid als Verstappen voor ieder sportief merk interessant.

De doelgroep die naar de Formule 1 kijkt, is voornamelijk mannelijk en 30+. De ideale doelgroep voor een online casino of sportwedkantoor. Je kunt dus op het nieuwe Nordic Entertainment platform volgend jaar zeker een kansspelaanbieder als programmapartner verwachten.

Pijltjes gooien blijft boeien

Een andere kijksport die Nederlandse mannen blijft boeien is darten. Sterker nog, naast dat we er graag naar kijken, wedden we er ook nog flink op. Een ideale combinatie voor een bookmaker om zich in Nederland te profileren dus.

Darts werd rond de eeuwwisseling in Nederland populair doordat een Haagse postbode indruk maakte in het Mekka van darts: Engeland. Dik twintig jaar later zappen we allemaal massaal naar RTL7 voor dartavonden.

Of dat nu de Premier League of Darts, het Winmau World Masters-toernooi of het PDC Wereldkampioenschap is, maakt helemaal niet uit. Met Michael van Gerwen komt er sowieso een van de meest succesvolle en meest aansprekende darters van het moment uit Nederland.

Meer geschikte affiliatie is er niet te bedenken. Wees daarom niet verbaasd dat De Groene Sloopkogel naast reclame voor een keukenbedrijf ook met uitingen van een bookmaker op zijn shirt op de toptoernooien gaat verschijnen.

Anders dan andere landen

Nederland is anders dan andere landen. Als we naar de top-5 meest bekeken sporten wereldwijd en in Nederland kijken, zien we dat alleen voetbal in allebei de lijsten staat.

Waar wij verder naar darten en schaatsen kijken, kijkt de rest van de wereld naar cricket en hockey. Een bookmaker die Nederlanders via sport wil bereiken kan dus beter investeren in schaatsen dan in tennis.

Koning Voetbal

Onovertroffen in kijkcijfers en engagement is echter koning voetbal. De eredivisie is in Nederland live te volgen via ESPN, waar je ook weer een apart abonnement voor nodig hebt. Dat hebben we dan ook allemaal massaal gedaan. 1,6 miljoen Nederlandse huishoudens kunnen ESPN zenders bekijken. Gemiddeld wordt er door 100.000 tot 500.000 naar de live wedstrijden uit de Eredivisie gekeken.

Desondanks trekken de samenvattingen die op zondagavond bij de NOS op NPO1 te zien zijn standaard meer dan twee miljoen kijkers. Daarmee behoort de sportuitzending in de regel tot de top-10 best bekeken programma’s per week.

Doordeweeks is er op de commerciële omroepen voldoende voetbal te zien. Twee- of driejaarlijks ontstaat er een ‘bidding war' om de uitzendrechten van de Champions League. Dit keer was RTL de gelukkige. Vanaf komend seizoen, 2021/22, zijn de Champions League wedstrijden te zien op RTL7.

Talpa (SBS/Veronica) moet het de komende seizoenen doen met de commercieel veel minder interessante Europa League en de nieuwe Conference League. Toch trekken Nederlandse clubs nog altijd veel kijkers. De return tussen AS Roma en Ajax in de kwartfinale van de Europa League editie van afgelopen jaar trok 1,8 miljoen kijkers.

Dat zijn cijfers in mediabereik waar adverteerders van dromen. Waar we allemaal verwachten dat online casino’s en bookmakers op voetbalshirts en in stadions te zien zullen zijn, zullen er echter ook partijen zijn die een mediabenadering zullen kiezen om hun naamsbekendheid te boosten. 

on air