Als we vroeger op vakantie wilden, moesten we naar een reisbureau. We haalden boeken, bladerden tot we een ons wogen en moesten uit de bijlagen uit enorme tabellen de juiste prijs zien uit te vogelen. Het had zeker zijn charme…. Net als dat je elkaar alleen kon bellen als je thuis was, via een telefoon die met een draad vastzat aan de muur. Een taxi? Die hield je aan op straat of je belde het bedrijf in de hoop dat ze iemand konden sturen.
Hoe anders is het nu! We weten al bijna niet meer beter en de jeugd van tegenwoordig zal nooit meer weten hoe het was zonder smartphone. Deze tijd heeft ook een nieuw fenomeen met zich meegebracht: je kunt geld verdienen zonder dat je zelf ook maar iets bezit. Hoe? Door een slim idee te hebben en het internet te gebruiken.
En nee, dan heb ik het niet over het vergelijken op internet. Daarmee kun je inderdaad geld besparen, en ik ben er fan van! Als ik iets zie, online of in een winkel, ga ik eerst nog even online struinen of ik ze niet ergens goedkoper kan vinden. Kleding, schoenen, maar ook mijn halve inboedel is eerst gegoogled en toen pas aangeschaft :-)
Over welke bedrijven hebben we het hier? Natuurlijk: Uber, AirBnB, Facebook, Instagram, Netflix en Alibaba.
Nou, overduidelijk dat ze veel geld verdienen maar geen bezit hebben.
Waar Amazon en ons eigen Bol.com een eigen magazijn en dus voorraad hebben (en het ook nog steeds goed doen), is Alibaba een marktplaats voor verkopers. Deze verkopers zorgen zelf voor hun voorraad en verzending, en Alibaba verdient puur aan het feit dat ze de verkopers bundelt. Vergelijk het maar met de markt (die tegenwoordig toch minder groot en populair is dan vroeger, met dank aan Alibaba en die andere Ali, AliExpress, bijvoorbeeld).
Uber en AirBnB worden gezien als de grootste bedreiging voor de vrije economie en dus in de Westerse wereld aan banden gelegd, of geheel verboden. Overheden luisteren nog steeds naar taxibedrijven en hotels, in plaats van de nieuwe technologie waarbij bezittingen van particulieren ingezet worden voor dezelfde diensten, te omarmen.
Overigens werken websites/apps als Trivago op een zelfde soort manier. Via Trivago kun je hotels zoeken maar niet boeken. Ze vergelijken enkel prijzen op tig verschillende websites en biedt jou het resultaat. Jij hoeft niet meer verder te zoeken (zeggen ze) en ziet meteen de beste prijs. En daar verdienen zij dan weer geld mee.
Overigens werken websites/apps als Trivago op een zelfde soort manier. Via Trivago kun je hotels zoeken maar niet boeken. Ze vergelijken enkel prijzen op tig verschillende websites en biedt jou het resultaat. Jij hoeft niet meer verder te zoeken (zeggen ze) en ziet meteen de beste prijs. En daar verdienen zij dan weer geld mee.
En dat geldt eigenlijk voor allemaal: je hoeft de deur niet meer uit om het te regelen. De Uber bestel je met de app en komt naar je toe. Zin in een film? Binnen een paar seconden ben je good to go met Netflix. Uitgebreid shoppen maar de winkels zijn dicht? Alibaba to the rescue, het wordt vanzelf thuisbezorgd en kost geen drol. Socializen met vrienden? Even inloggen op Facebook of Instagram en je bent zo weer bij met wat er in de wereld gebeurt. Alleen voor AirBnB hoef je daadwerkelijk zelf nog te zorgen dat je er komt (met Uber is een optie natuurlijk), maar boek je ook vanuit je luie stoel.
De genoemde bedrijven bestonden 20 jaar geleden nog niet. Toen ging je nog naar de videotheek om een videoband uit te zoeken. Videoband? Ja, de voorloper van de DVD! DVD? O ja… ik word oud haha. Het had zeker wel iets, en we wisten toen niet beter. Toch heb ik de nieuwe technologie geadopteerd en ben ik maar wat blij met Netflix etc.
Al jaren horen we dat dit de bedreiging is voor onze retail. Voor de winkelstraten. Voor de reisbureaus. Voor alles wat we kenden zeg maar. En dat klopt. En hoe komt dat? Het gaat echt niet alleen om de prijs. Maar ben jij de laatste tijd nog in een winkel geweest waar je echt geholpen werd? Waar ze de tijd voor je namen, en je een goed advies kreeg? Nee? Je bent echt niet de enige, en daarmee doet de retail zichzelf toch echt de das om.
Alle bedrijven die hier genoemd zijn, bieden enkel een platform aan waar anderen de inhoud voor leveren. En waar ze dus voor willen betalen. Het zijn de markten van nu, waar vraag en aanbod samenkomen, op te roepen door een vinger op de een smartphonescherm.
Het meest recente voorbeeld van het gebruik van technologie zonder zelf maar een PC nodig te hebben (bij wijze van spreke dan), zijn de blockchains en cryptocurrencies.
De meeste blockchains maken gebruik van aangesloten computers van gebruikers, en halen hier de benodigde rekenkracht etcetera vandaan. Een cryptovaluta bestaat niet fysiek, dus er is geen voorraad nodig. Een wallet moet dus wel investeren in beveiliging maar hoeft verder geen investering te doen, en is in feite altijd ‘leeg'.
Exchanges hoeven zelf geen geld te hebben, en geen fysieke locatie want die crypto's bestaan alleen maar virtueel. Ook hier is beveiliging het enige waarin echt geïnvesteerd hoeft te worden.
Heb jij een goed idee? Dan kun jij ook geld verdienen zonder zelf ook maar bezit te hebben. Je hoeft alleen maar een goede website op te zetten en je kunt het mannetje (of vrouwtje) zijn. Ik zelf heb nog niets gevonden helaas…
Bedenk wel iets voor deze generatie, die dus gewend is te doen en krijgen wat ze willen, wanneer ze willen en waar ze willen!
Social Media
Wil je weten hoe Facebook ontstaan is? Kijk dan de film The Social Network, helaas niet beschikbaar op Netflix. Door overname is Instagram inmiddels eigendom van Facebook. En zo is dat kringetje weer rond :-)
Facebook is ook een soort marktplaats, maar dan voor flimpjes, foto's en geschreven content. Niets daarvan komt van Facebook zelf, dit is allemaal gemaakt of gedeeld door leden.
Hetzelfde geldt voor Instagram, het grootste fotoplatform. Ze verkopen geen camera's, maken zelf geen foto's maar leven van wat de leden delen. Je digitale fotoboek zeg maar. Ik scroll daadwerkelijk wel eens door mijn foto's op ‘Insta' zoals ik door een fotoboek blader.
En Netflix, ze leggen inderdaad geen kabel aan, maar ik vergelijk het eerder met de ouderwetse videotheek. Maar dan in je telefoon, tablet, tv of…. Je hoeft de deur niet meer uit.