Abonnementen, eigenlijk heeft iedere Nederlander er wel minimaal een. Ik neem jullie mee in wat ik de "Micro-abonnementen" noem. Een micro-abonnement is een abonnement met zeer lage maandelijkse kosten, die je gemakkelijk en snel afsluit, maar eigenlijk vergeet.
Dit klinkt natuurlijk onschuldig, maar hoeveel geld geef jij per maand uit aan een micro-abonnement en tot welk bedrag kan dit maandelijks oplopen? Ik ga onderzoeken hoeveel mensen in Nederland een abonnement hebben en wat dit maandelijks kost!
In Nederland zijn er behoorlijk veel mogelijkheden voor streamingsdiensten. De bekendste hiervan is waarschijnlijk Netflix, maar ook Videoland, ESPN (voetbal) en Viaplay (Formule 1) zijn bijzonder populair in Nederland.
Van de 8,1 miljoen Nederlandse huishoudens heeft vrijwel elk huishouden gemiddeld gezien minstens één abonnement. Uiteraard zal niet elk huishouden een abonnement hebben, omdat veel oudere mensen nog vasthouden aan de 'ouderwetse' televisie, waarbij je de reclame niet kunt overslaan. Dat niet iedereen een abonnement heeft, betekent dat veel mensen dus meerdere abonnementen hebben.
Aanbieder | Aantal abonnees in Nederland | Kosten per maand vanaf |
---|---|---|
Netflix | 3,6 miljoen | €7,99 |
ESPN | 1,6 miljoen | €5,84 |
Videoland | 1,5 miljoen | €4,99 |
Disney+ | 1,5 miljoen | €8,33 |
Viaplay | 1,2 miljoen | €12,99 |
Pathé Thuis | 0,9 miljoen | Afhankelijk van het aantal films |
NPO+ | 0,7 miljoen | €2,95 |
Zoals je ziet ontbreken er nog een aantal kleinere streamingsdiensten, zoals KIJK, HBO Max, Canal Digital, Apple TV+ en Prime Video. Deze aanbieders zullen gezamenlijk ook zeker 2 miljoen abonnees hebben, waardoor het totaal aantal streamingdienst-abonnementen in Nederland op 13 miljoen gebruikers uitkomt.
Naast de televisiestreamingsdiensten zijn er ook muziekstreamingdiensten. Enkele voorbeelden hiervan zijn Spotify, Deezer en Apple music, maar ook het zeer populaire Podimo dat podcasts verzorgt behoort tot de populaire diensten in Nederland. Daarnaast wint Youtube Music de laatste maanden steeds meer terrein in ons land.
Aanbieder | Aantal abonnees in Nederland | Kosten per maand |
---|---|---|
Spotify | 5,8 miljoen (50% betaald) | €9,99 |
Podimo | 3,5 miljoen (onbekend% betaald) | €4,99 |
Apple Music | 1,2 Miljoen | €10,99 |
Deezer | 0,9 miljoen | €10,99 |
Voor de snelle rekenaars, ook hier is er in ieder gezin wel iemand die een (betaalde) muziekdienst gebruikt, wederom een micro-abonnement dat aan de lijst toegevoegd kan worden.
Wie wil er nu geen miljonair worden? Zelfs als je geen miljonair wilt worden, wil je toch op z'n minst een graantje meepikken als jouw postcode in de prijzen valt bij de Postcode Loterij. Niets is zo vervelend als al je buren mooie prijzen winnen en de week erna de straat vol staat met nieuwe auto's, terwijl jij niets hebt gewonnen. Dus daar wil je natuurlijk aan meedoen.
In Nederland zijn er diverse loterijen met maandelijkse trekkingen. 45% van de Nederlanders doet mee aan minstens één maandelijkse loterij, maar dat kunnen er ook meer dan één zijn!
Loterij | Aantal deelnemers | Kosten per lot |
---|---|---|
Staatsloterij | 4,3 m | €17,50 |
Postcodeloterij | 3,8 m | €15 |
Vriendenloterij | 1,3 m | €15 |
Lotto | 4,1 m | €2 |
Euromillions | 1,6 m | €2,5 |
De Lotto en Euromillions zijn een stuk goedkoper dan de andere loterijen en daarom hebben ze meer deelnemers. Veel deelnemers hebben namelijk meerdere loten.
Het aantal neemt weliswaar af, maar er zijn nog steeds mensen die geabonneerd zijn op tijdschriften of fysieke kranten. De abonnementen worden echter steeds vaker omgezet naar digitale abonnementen.
In Nederland zijn er ongeveer 2,8 miljoen lezers van de (digitale) krant, en dat aantal groeit sinds enkele jaren weer na een periode van afname. Ook (digitale) tijdschriften blijven nog steeds populair. Zo kocht in 2017 nog steeds 5,7 miljoen Nederlanders maandelijks een (digitaal) tijdschrift!
De ANWB Wegenwacht is de grootste en bekendste aanbieder van pechhulp in Nederland. Met een prijs vanaf €65,75 en oplopend tot €138,50 per jaar is dit toch weer enkele tientjes per maand. Naast de ANWB zijn er ook Route Mobiel en Blijdatikrij pechhulpdiensten. De ANWB blijft echter de grootste en telt 5 miljoen leden!
In Nederland zijn er steeds meer bedrijven die abonnementen aanbieden voor onderhoudsdiensten aan huis. Denk bijvoorbeeld aan een jaarlijks CV-onderhoudscontract of een abonnement voor het schoonmaken van je ventilatie.
Ook veel aannemers van nieuwbouwwoningen bieden abonnementen voor enkele jaren aan, waarbij je eventueel onderhoud door hen kunt laten uitvoeren. Echter valt dit vaak onder de garantie en is het dus maar zeer de vraag of dit interessant is.
Waterontharders worden ook steeds populairder, en daar bieden veel bedrijven ook onderhoudsabonnementen voor aan. Ongeveer 39% van de huishoudens in Nederland heeft een contract voor onderhoud aan iets in of om het huis.
Een opkomende markt is die van digitale diensten. Hier valt veel onder, denk bijvoorbeeld aan opslag in de cloud, VPN-verbindingen of software/internetbeveiliging (zoals AVG/McAfee). Het aantal gebruikers hiervan is lastig vast te stellen, aangezien er alleen al voor cloudopslag meer dan 100 verschillende aanbieders zijn.
Enkele grote spelers in deze markt zijn iCloud (van Apple), Dropbox, OneDrive en Google Cloudopslag. Een abonnement op een van deze diensten kost vaak tussen de 50 en 100 euro per jaar, afhankelijk van je behoeften.
Hierboven werden de digitale diensten beschreven, maar een markt die wellicht nog veel sneller groeit, is de markt voor digitaal amusement. Een abonnement op bijvoorbeeld YouTube, zodat je geen reclame meer hoeft te zien, of een abonnement op Dumpert, een maandelijkse donatie aan je favoriete streamer, lidmaatschap in een betaalde Telegram/WhatsApp-groep van een juichkanaal, of voor een digitaal spel.
Steeds meer worden we gedreven naar vaste maandelijkse kosten in plaats van een eenmalige betaling. Zelfs Playstation en Xbox bieden voornamelijk abonnementen aan waardoor je vastzit aan maandelijkse uitgaven in plaats van het eenmalig kopen van een dienst.
Naast al deze eerder genoemde abonnementen zijn er steeds meer diensten die je via een abonnement kunt afnemen. Denk bijvoorbeeld aan het maandelijks ontvangen van scheermesjes, onderbroeken, luiers, sokken of zelfs fysieke bordspelletjes.
Het wekelijks laten bezorgen van eten (HelloFresh, Marley Spoon, etc.), een jaarabonnement bij Bol.com of Amazon voor gratis bezorging, een abonnement om je boodschappen te laten bezorgen, maandelijks je auto laten wassen of een onderhoudscontract voor je elektrische fiets. Bijna alles is in Nederland beschikbaar in abonnementsvorm.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van de trend waarbij steeds meer zaken worden omgezet naar abonnementsvorm. Hoewel sommige abonnementen bepaalde risico's kunnen verminderen, zoals bijvoorbeeld een private lease contract voor een auto waarbij je maandelijkse kosten vastliggen en eventueel onderhoud is afgedekt, zorgt de overvloed aan abonnementen ervoor dat velen geen helder inzicht hebben in hun totale maandelijkse uitgaven.
In 2019 werd er onderzoek gedaan waaruit bleek dat een gemiddelde Nederlander toen al 11 abonnementen had. Ik verwacht dat dit aantal in 2025 meer dan verdubbeld zal zijn! Hierdoor zijn mensen minder flexibel wanneer ze plotseling minder financiële ruimte hebben.
Mijn advies is dan ook: als je de mogelijkheid hebt om een eenmalige betaling te doen in plaats van een abonnement, geeft dit over het algemeen meer zekerheid. Je vermijdt dan de verplichting van een maandelijks terugkerend abonnement.