Leontine Borsato

Lieve Leontine van de Bankgiro Loterij, ik wil je iets vertellen...

Lieve Leontine, mijn naam is Armijn en ik ben gek op spelletjes. Al in 1990 was ik een trouwe kijker van het spelprogramma ‘Rad van Fortuin', waarin u altijd even charmant de letters omdraaide. Vanaf mijn vroege jeugd ben ik al aangetrokken tot (gok)spelletjes en speelde ik op jeugdige leeftijd samen met mijn moeder bingo in Hilversum.

Als minderjarig jochie kocht ik bovendien al loten voor de 1-2-3 show van Ted de Braak bij de benzinepomp. Het waren andere tijden dan nu. Tegenwoordig wordt er door de Kansspelautoriteit flink gecontroleerd en gehandhaafd op wantoestanden in de ‘gokbranche'.

De BankGiro Loterij hanteert in deze de volgende kernwaarden:

  • Couragous,
  • Fun,
  • Sharing,
  • Sustainable
Armijn geplaatst in Over knaken door Armijn Meijer
op 5 februari 2023
Leontine Borsato

Het steunen van goede doelen is een nobel streven en bovendien verplicht via regelgeving. De helft van de omzet wordt afgedragen aan de goede doelen en 21,4% wordt gebruikt om de organisatie van de BankGiro Loterij te financieren, zoals reclame, personeel en het betalen van ambassadeurs zoals u en Chantal Janzen.

Dan blijft er nog 28,6% aan prijzengeld voor de ruim 622.000 deelnemers van deze goede doelen loterij.

Het kansspelbeleid richt zich op consumentenbescherming, het voorkomen van kansspelverslaving en het tegenGaan van illegaliteit en criminaliteit.

Op internet komen we een veelheid aan klachten tegen die gaan over de aanpak van de BankGiro Loterij. Zelf wil ik ook graag mijn persoonlijke ervaringen met je delen die ik heb met de BankGiro Loterij, welke helaas niet stroken met de doelstellingen van deze Goede Doelen Loterij.

Panda Beer 2
Armijn met de BankGiro Panda man

Dagje dierentuin met het gezin

Op een mooie zomerse dag in augustus 2017 stond een dagje  Ouwehands Dierenpark in Rhenen op de agenda om de nieuwe pandaberen te bewonderen. We hadden vrijkaartjes voor het park gekregen via een andere goede doelen loterij, de ‘Nationale Postcode Loterij'.

Eenmaal in het park werden aangesproken door verkoper Theo van de BankGiro Loterij. Persoonlijk heb ik al mijn vraagtekens bij het feit dat een dierentuin deze verkoopmethode toelaat in het park.

Enfin, op die dag gold blijkbaar een speciale aanbieding voor de gasten die de pandaberen kwamen bewonderen. Als ik minimaal een maand lid zou worden van de BankGiro Loterij (€13,50), dan ontving ik een VVV bon van €20,- als welkomstcadeau en was het geen probleem om na een maand weer op te zeggen.

Als iemand zoals ik – die op de centjes let – €6,50 winst kan maken en daarnaast een kleine kans maak op extra geldprijzen, ben ik natuurlijk gek om dit niet te doen:-)

Opzeggen van de Bankgiro Loterij

Nadat ik een maand had meegespeeld, wilde ik de BankGiro Loterij opzeggen. Ik had dit ook duidelijk vermeld aan de verkoper in de dierentuin, die ons heeft overgehaald om mee te doen met deze goede doelen loterij.

Helaas wilde het niet lukken om mijn abonnement online op te zeggen, omdat er continue foutmeldingen in beeld kwamen. Het liet me geen andere keuze (misschien is dit ook wel de intentie) dan telefonisch contact te zoeken om mijn opzegging te bevestigen. Na tien minuten in de wacht kreeg ik een aardige mevrouw aan de lijn, die mijn opzegging niet zomaar accepteerde.

Een spervuur aan vragen en nieuwe aanbiedingen volgden om mij over te halen toch abonnee te blijven! Ondanks de nieuwe prijzenactie in december, heeft ze uiteindelijk toch mijn verzoek in behandeling genomen – nadat ik herhaaldelijk aangaf het abonnement te duur te vinden en het geld niet kon missen.

Brieven Van De Bankgiro Loterij
Post van de BankGiro Loterij

Post van de Bankgiro Loterij

Desondanks bleef ik de afgelopen maanden regelmatig post ontvangen van de BankGiro Loterij. Zo kreeg ik prachtige gouden enveloppen toegestuurd met de intentie mij toch weer te verleiden lid te worden van jullie mooie club.

Voor mij is het – als ervaringsdeskundige – overduidelijk dat met deze mailings wordt ingespeeld op de hebzucht van de consument. Een gouden voorbeeldcheque t.w.v. 25.000 euro toegestuurd krijgen, waarbij de indruk wordt gewekt dat je hierop een aanzienlijke kans maakt.

En dit aanbod dus echt niet wilt missen, het is de BankGiro Loterij niet vreemd. Maar uiteraard ben ik niet voor niets gestopt – te duur en mijn budget is er niet naar. Post van de BankGiro Loterij negeer ik dan ook stelselmatig.

Telefoon van de telemarketeer

Ruim zes maanden nadat ik mijn abonnement heb opgezegd, krijg ik een telefoontje van een telemarketeer. Hij zal in het systeem hebben gezien dat ik lid ben geweest van de BankGiro Loterij en vraagt ook meteen waarom ik ben gestopt. Mijn antwoord is helder, ik vind het te duur en ik heb het geld niet. Een jaar deelname aan de BankGiro Loterij kost mij tenslotte €202,50 (15 trekkingen a €13,50) per lot. Mijn vrouw zou zeggen: ‘Dat zijn vier grote gevulde boodschappentassen bij de LIDL‘:-)

Deze vriendelijke jongeman (Brian) heeft in 17 minuten het goed in elkaar gezette draaiboek afgewerkt, met als uiteindelijke boodschap dat ik ‘wel gek zou zijn' als ik niet weer zou meespelen bij de BankGiro Loterij. De vraag die mij wel om moest doen gaan, was wat ik zou doen als Chantal Janzen met 100.000 euro voor mijn deur zou staan. Hiermee tracht de BankGiro Loterij wederom heel duidelijk de hebzucht aan te wakkeren.

Uw goede doelen loterij biedt me herhaaldelijk allerlei zaken aan om me over te halen mijn beetje geld toch te ‘investeren' in de BankGiro Loterij. Ik mag een maand gratis meespelen: ik ontvang een VVV-bon van €20,- (na minimaal drie maanden betaald spelen).

Bankgiro Telemarketeer
17 minuten aan de telefoon met de BankGiro marketeer

VIP pas

En een VIP pas voor musea bezoek is natuurlijk ook niet te versmaden. Mijn repliek, waarbij ik aangaf dat ik er geen geld aan wilde besteden en het te duur vind, werd uiteraard ter zijde geschoven. De goede verkoper heeft het dan ook voor elkaar: ik speel weer mee met de BankGiro Loterij.

Uiteindelijk kan ik hier zelf wel om lachen en speel ik dit spel (als ik er een voordeel uit kan halen) graag mee, maar hoe zit het met die honderdduizenden andere Nederlanders? Zij zullen het ook heel lastig vinden om nee te zeggen, of het niet voor elkaar krijgen om op te zeggen.

Hebzucht

De hebzucht bij veel Nederlandse spelers voert echter de boventoon, hoewel ik er tegelijkertijd van ben overtuigd dat veel mensen het geld moeilijk kunnen missen. En zelf(s) steun zouden moeten te krijgen van een goed doel. Het is algemeen bekend dat juist mensen met een laag inkomen graag een ‘lot uit de loterij' willen kopen. In de hoop te ontsnappen uit hun financiële ellende.

Het staat buiten kijf dat de BankGiro Loterij goede doelen moet steunen (vanuit wetgeving). En dit is een prachtige bijvangst voor Cultureel Nederland! Het blijft echter ook een feit dat dit ten koste gaat van een grote groep Nederlanders die beschermd zou moeten worden. Het is een gegeven dat de eigenaren van Novamedia multimiljonair zijn. En dit komt allemaal uit de zakken van deze kwetsbare doelgroep.

De marketing machine van de goede doelen loterijen maakt overuren, je kunt er bijna niet aan ontsnappen. Je zult niet snel gokverslaafd raken aan een loterij, maar het is in wezen wel een gevaarlijk spelletje.
Dat raakt direct de kern van een loterij, waarbij spelers bang zijn de boot te missen en daardoor niet durven op te zeggen.

Stel je voor dat de marketeer had gezegd: ‘Beste Armijn, van elk tientje dat je inlegt keren we maar liefst €2,90 uit aan prijzengeld'. Elke speler zal dan toch het aanbod afslaan? Nu wordt de hebzucht en overredingskracht van de verkopers zo ingezet dat mensen erin stinken. En uiteraard vergeten op te zeggen. Als men dan uiteindelijk op wil zeggen, wordt hen dit zo ongeveer onmogelijk gemaakt!

Ik hoop dat u, lieve Leontine, mijn verhaal minstens net zo interessant vindt als het verhaal van verkoper Brian. Of zoals Brian zijn verhaal zou aanprijzen: ‘Dit verhaal mag u niet missen!'

on air