We mogen ons verheugen in een enorme technologische vooruitgang in de laatste zeg, 20 jaar. Wie weet het nog, de geluiden die ons modem maakte? Het inloggen, het lange wachten? Zelf al sinds 1980 ‘aan de PC’, en de stappen der vernieuwing meegemaakt.
...dat de computer, het tablet, de laptop en de smartphone gemeengoed zouden worden, zo’n 40 jaar geleden? Wie had kunnen dromen dat we met iedereen op de planeet kunnen communiceren, zelfs elkaar aankijken met een apparaat dat we meedragen? Er zelfs mee kunnen filmen, fotograferen, TV kijken en grappen delen met onze vrienden? Ik zei het eerder: “A dream came true”.
…bestaan, maar zullen er nooit ‘bij horen’. Excessief gedrag bij de mens dient altijd aan de kaak te worden gesteld. Op social media is dat de taak van beheerder(s), inmiddels geholpen door maatregelen waarin de provider voorziet. Dat begint al bij de aanmelding, als beheerder kun je criteria vaststellen waar een nieuw lid moet voldoen.
Bij het plaatsen van SPAM, PROMO of verboden beelden kunnen posts of reacties worden verwijderd en een ‘vooraf goedkeuring’ van volgende posts worden ingevoerd. Bij herhaling waarschuwing, schorsen of blokkeren. Soms voorafgegaan door een PB (persoonlijk bericht), met het verzoek om ‘iets minder’.
Bij grote, succesvolle groepen op facebook weten zeer veel mensen uit vooral arme landen de groep goed te vinden, de laatste tijd heel makkelijk met soepeler regels vanuit facebook om je aan te melden bij nieuwe groepen.
Vreselijke beelden verschijnen in filmpjes, foto’s en propaganda als je niet oppast. Porno, extreem geweld, leningen, prostitutie, terrorisme en bedelarij verschijnen als je aanmeldingen uit landen als Sri Lanka, Bangla Desh, Oeganda, Nigeria, e.v.a. zonder meer toelaat.
Niettemin zijn er regelmatig crowdfunding-projecten waar ik graag aan mee werk, zoals fietsen voor een graswielerbaan in Ghana, financiering van een boek, steun voor revalidatie. Gelukkig wordt ook de service aan beheerders geboden om drempels aan te leggen bij aanmelding.
...lijkt eerder ‘gewoon’ dan uitzonderlijk. Stel je voor, een onderwerp wordt aangehaald, en er wordt door meerdere mensen op gereageerd met ‘ik vind’ zonder goed te lezen, zonder goed na te denken, nee; direct vanuit de eerste impuls.
Nou, ga er maar aan staan als je 22 groepen met ruim 60.000 (geverifieerde) leden beheert. Begrijp me goed, ik doe ’t graag, het houdt me scherp. Maar soms doet ’t pijn als iemand je dwingt met extreme standpunten om afscheid te nemen.
Er wordt op sociale media naar hartenlust gescholden, geïntimideerd en bedreigd, ziet radicaliseringsexpert Jelle van Buuren van de Universiteit Leiden:
"Vroeger waren mensen ook weleens razend op politici, maar dan moesten ze eerst pen en papier zoeken, dan een envelop halen, een postzegel plakken en de brief ook nog eens gaan posten. 99 van de 100 keer was de ergste woede dan al wel gezakt. Nu staan de eerste reacties al op Twitter voordat een politicus überhaupt is uitgesproken. De gemoederen zullen wat bedaard moeten worden, maar daarvoor bestaat geen eenvoudige oplossing."
Het zal je vast weleens zijn opgevallen dat de berichten met de meeste vind-ik-leuks en reacties bovenaan je tijdlijn verschijnen. Vaak zijn die berichten onschuldig van aard, maar soms gaat het ook om polariserende berichten – die zorgen immers voor een hoop discussie.
"Op Twitter en Facebook hangt alles af van algoritmes: polarisatie en ophef worden beloond," zegt mediasocioloog Peter Vasterman. Wie een opruiend bericht plaatst, ziet zichzelf door de hoeveelheid vind-ik-leuks van gelijkgestemden en reacties aangemoedigd om ermee door te gaan, en de volgende keer misschien nog wel een stapje verder.
@onetimenl præses Armijn Meijer nodigde ons uit om gezamenlijk ‘quatorze juillet’ te vieren en samen naar de Tour de France te kijken in Zuidlaren, in de OneTime studio.
Het bekende restaurant is nu dagelijks te bezoeken, casino De Gouden Leeuw biedt entertainment, een gokje, een hapje en een drankje en het meest geavanceerde spelaanbod.
Het was (weer) een warm bad!