Op dit moment is het nog niet legaal mogelijk om in Nederland online een gokje te wagen. Het wetsvoorstel is aangenomen, echter is het nog even wachten tot de wet ook actief is. De verwachting is dat online casino's -op zijn vroegst – 1 oktober 2021 haar deuren zullen openen. Vanaf dat moment kun je je klacht of klachten neerleggen over een online casino bij de Nederlandse Kansspelautoriteit en op het forum van Onetime.
Maar waar kun je nu zoal terecht en waar gaan de meeste klachten over?
Ons team, maar ook andere ervaren spelers op het forum, staan te allen tijde voor je klaar.
De meeste online gokwebsites hebben hun zaakjes prima in orde. Maar er zijn enkele online casino's die in alles verzaken. En hoe gek het ook klinkt: de meeste klachten over online casino's zijn onterecht. Bij Onetime krijgen we regelmatig klachten en/of andere problemen binnen over online casino's,
‘Ik heb €400 verloren in casino X, ik kreeg helemaal geen prijzen en voel me opgelicht!'
Hoe vervelend het ook klinkt, bovenstaande klacht kan zo de prullenbak in. Online casino's bieden een stukje entertainment aan en daar staat een prijs tegenover. En daar je de ene keer flink kunt winnen, zal het een andere sessie wat minder goed aflopen. Speel met geld dat je kunt missen en speel niet om geld te verdienen.
‘Mijn broertje heeft op mijn account gespeeld en via zijn bankrekening geld gestort'
Klinkt heel onschuldig, maar het is verboden om met een ander bankrekeningnummer geld te storten. Hier zul je bij een storting geen melding van ontvangen. Pas bij een uitbetaling, val je door de mand.
Ook horen we veel spelers klagen over het aan moeten leveren van documenten, zoals een kopie paspoort, bankafschrift, etc. Spelers vertrouwen dit niet en denken dat het een truc is van het casino om maar niet uit te hoeven betalen.
Weet goed dat deze partijen dit niet doen om je te pesten, maar omdat ze dit verplicht zijn. Raak dus vooral niet gefrustreerd, met het gevolg dat je al je zuurverdiende centen weer verspeeld. Blijf kalm en volg de instructies op.
Het gros van de klachten over een online casino kunnen worden ingedeeld in de volgende categorieën.
Online casino's proberen nieuwe spelers op verschillende manieren aan te trekken. Een veelgebruikte methode is het aantrekken van spelers door het geven van een welkomstbonus.
Vooral nieuwe spelers houden geen rekening met de bonusvoorwaarden van zo'n bonus. In sommige gevallen is deze zo onaantrekkelijk dat het beter is de casino bonus te weigeren, omdat je zoveel moet spelen dat je bijna zeker je geld verliest.
En juist dit zorgt dat mensen gefrustreerd raken en gaan klagen. Ook horen we klachten voorbij komen over bonussen die niet worden uitbetaald, nadat aan alle voorwaarden is voldaan.
Veruit de meeste klachten gaan over uitbetalingen. Zo snel als het geld gestort kan worden, zo lang kan het af en toe duren voordat spelers hun geld krijgen.
Weet dat de meeste online casino's spelers binnen 5 werkdagen uitbetalen. Een en ander is afhankelijk van het online casino zelf, maar ook de afwikkeling bij jouw eigen bank. Betalingen naar een e-wallet verlopen over het algemeen sneller.
Daarnaast gaan klachten over blokkades op accounts, net nadat er veel gewonnen is. In sommige gevallen doet een online casino een extra check om te kijken of het allemaal klopt. En in het slechtste geval, kun je fluiten naar je centen.
Het aantal stortingsmethoden wordt steeds groter. In Nederland kennen we iDEAL als betaalmiddel. Deze betaalmethode zie je nog maar in een handjevol online casino's. Dit heeft te maken met de wetgeving die zegt dat online casino's zich niet mogen richten op Nederlanders. En iDEAL is vrijwel enkel gericht op Nederlanders.
Dit zorgt dat mensen andere onbekende betaalmethodes moeten gebruiken. En de meeste mensen zijn gewoontedieren en het duurt even voordat ze de overstap durven nemen naar een andere betaalmethode.
Zoals eerder aangegeven zijn de meeste klachten gewoon onterecht. Voordat je een klacht indient is ons advies eerst eens alles uit te zoeken, rondom de klacht die je hebt.
Lees de algemene voorwaarden eens of raadpleeg de FAQ van het betreffende online casino. Ook kun je terecht op het Onetime Forum waar honderden spelers zitten: stel daar jouw vraag.
Krijg je geen antwoord op jouw vragen, kun je de support-afdeling van het betreffende online casino raadplegen. De meeste online casino's hebben een chat-functie die het grootste gedeelte van de dag beschikbaar is. Stel daarin jouw vraag en blijf altijd beleefd.
Mocht je contact opnemen met support, dan kom je niet weg met een bericht met iets in de strekking als: ‘ik krijg niet uitbetaald bij jullie'. Nee, dit moet je serieus aanpakken, dit zorgt dat je ook serieus wordt genomen. Zorg dat je alles vastlegt door bijvoorbeeld screenshots te verzamelen. Daarnaast is het verstandig om in ieder geval de volgende zaken op te nemen in je bericht:
Mocht je na het raadplegen van support, nog steeds een klacht houden, dan kun je het hogerop zoeken. Vooralsnog kun je niet terecht bij de Nederlandse Kansspelautoriteit.
Je zult op zoek moeten gaan de vergunningverstrekker van het betreffende online casino. In de meeste gevallen staat dit onderaan de website aangegeven. Vaak met een logo, alsook het licentienummer.
Ieder online casino moet beschikken over een licentie. Deze worden uitgegeven door bepaalde toezichthouders. Dit kun je vergelijken met de Nederlandse Kansspelautoriteit.
Een aantal van deze toezichthouders worden als betrouwbaar gezien: deze zullen serieus omgaan met klachten. Daar waar er betrouwbare partijen zijn, heb je ook de toezichthouders die wat minder goed staan aangeschreven.
Dan moet je denken aan landen als Curaçao en Costa Rica. Online casino's met deze landen als vergunning-verstrekker zouden we links laten liggen.
Betrouwbare partijen zijn de volgende:
België: de Belgische Kansspel commissie
Europa: Malta Gaming Authority & UKGC (UK Gambling Commission)
Naast dat je op het Onetime forum terecht kunt om te bekijken of er lotgenoten zijn met eenzelfde probleem, kun je ook een klacht plaatsen.
Dagelijks zitten er honderden spelers op het forum die graag antwoord willen geven. Vaak blijkt dat een klacht ongegrond is, maar in sommige gevallen, is er echt iets aan de hand.
Stel dat een klacht niet opgelost kan worden, zal Onetime contact opnemen met het desbetreffende online casino. We hebben immers alle contacten aldaar. In vrijwel iedere case hebben we de klacht kunnen oplossen. Dit is ook de kracht van Onetime.
We hebben een hele rits aan -veelal onterechte- klachten mogen ontvangen over diverse online casino's. En aantal hiervan staan hieronder uitgelicht.