De hele wereld lijkt bestuurd door aandacht, tegenwoordig uitgedrukt in kijkcijfers. De waarde van een uiting/uitzending wordt steeds meer bepaald door de hoeveelheid mensen die het bericht hebben gezien/gelezen.
Steeds minder prevaleert de kwaliteit, steeds meer de kwantiteit. Tja, door een grote hoeveelheid bezoekers/kijkers/lezers is de kans dat je bericht door velen wordt gezien groter dan bij een klein aantal. Logisch hè?
Maar is het niet zo dat je beter door een kwaliteitsbericht precies degenen bereikt waar je het bericht voor hebt bedoeld? Of schiet je liever met hagel in de hoop dat één stukje hagel het doel raakt? Hét dilemma van deze tijd, en zéker voor de aanbieders van online casinospelen!
Marketingstrategie formuleren aan de hand van gedegen onderzoek is inmiddels de toekomst: middels steeds verder onderzoek naar sociale netwerken, kijkgedrag, leesgedrag en online consumptief gedrag kunnen heldere strategieën worden bedacht. Een vrijwel zekere uitkomst van moderne onderzoeken levert onderscheid tussen de millenniumgeneratie en de oudere consument.
Contentmarketing omvat alle marketingactiviteiten op het gebied van content die worden ingezet ter ondersteuning van de communicatie doelstellingen. Dat mag van alles zijn: teksten, afbeeldingen, video’s, banners, infographics, nieuwsbrieven maar ook podcasts en influencer marketing behoren tot het arsenaal van contentmarketing.
Bovengenoemde contenttypen komen tot uiting via elk mogelijk (online) marketing kanaal. Van SEO tot SEA (SEA en de SEO maken samen dat je online vindbaar bent) en van social media tot websites, blogs en webshops.
Op deze manier vormt content de spreekwoordelijke rode draad in iedere online marketing strategie. Bij contentmarketing is het van cruciaal belang dat de content de doelgroep(en) aanspreekt. Een eerste belangrijke stap bij het opzetten van een contentmarketingstrategie is dan ook het definiëren van de beoogde doelgroep.
Middels content wordt er een connectie gemaakt met de doelgroep om deze te verleiden een (volgende) stap te zetten in de marketingfunnel.
...zal naar mijn gevoel nog meer dan nu in het teken staan in de strijd om de gunsten van de consument. De aanbieder zal steeds meer gedwongen worden om gebruik te maken van gedegen onderzoek en strategie.
Een gedegen marketingmix is steeds minder kwestie van gevoel en inzicht, steeds meer gebaseerd op harde cijfers. We mogen hopen dat een en ander ook zal leiden tot innovatie, steeds betere kwaliteit en klanttevredenheid.
In Nederland werd eindelijk, na vele jaren, de knoop doorgehakt, de online markt voor de kansspelen werd gelegaliseerd. Vergunninghouders dienen zich aan strakke regels te confirmeren, consumenten moeten hun hele doopceel lichten om mee te mogen doen.
We weten nu dat het gevecht om de consument zich grotendeels via de media afspeelt, een kersverse minister ziet de vele reclameboodschappen als een exces en zoekt naar wetgeving om de reclame te dempen. In België gaat de bestuurder nóg verder, zoekt naar wetgeving om reclame en sport uit elkaar te halen…
Als dát maar goed gaat!
In meerdere columns beschreef ik m’n ervaringen in de marketing, m’n PR werk, het pionieren. Daar waar je zat te prakkiseren om wegen te vinden naar het einddoel (meer klanten). Naar aanleiding van de resultaten en zelfs een afstudeerscriptie met mijn werk als marketingpionier voor Holland Casino in de ’80-er jaren kijk ik met enige trots naar de ideeën die toen opborrelden en in de loop der tijd werkelijkheid zijn geworden.
Stel je voor, ik mocht als allereerste ‘manager Public Relations’ voor Holland Casino in casino Rotterdam Hilton in 1986 zelfs aanzitten bij een directievergadering op het hoofdkantoor (toen nog in Hoofddorp). Ik had me goed voor bereid, kwam met een ‘nationaal plan’ om de casino’s te verbinden aan het Eredivisie voetbal!
M’n plan verdween in een la en ik werd hooghartig met ingehouden glimlach bedankt voor de inbreng. Jaren later werden de plannen echter bijna voor de volle 100% uitgevoerd en nu herhaald..
Ik ga de vogeltjes voeren...