Deze week was ik 's avonds een keer thuis toen de bel ging. Ik doe open en er staat een jongeman voor de deur die kaarten verkoopt voor het goede doel. 10 euro voor 7 kaarten, dat is best aan de prijs. Ik vraag hem wat het goede doel is. Hij geeft aan ‘Stichting Lach met een kind', ik heb er nog nooit van gehoord en vind 10 euro echt te gortig voor een voor mij onbekende stichting. Ik hou echter wel een ‘unheimlich' gevoel over aan deze ervaring.
Een aantal dagen later spreek ik mijn zus, die in dezelfde buurt woont. Ook bij haar waren ze langs geweest, zij heeft wel kaarten gekocht, maar ook met hetzelfde ‘unheimlich' gevoel. Zij is gaan googelen en als je zoekt op ‘Stichting lach met een kind' komen gelijk een aantal zoeksuggesties naar boven. Een aantal bevestigen het onderbuikgevoel. ‘ Stichting lach met een kind' wordt daarbij gelinkt aan de volgende zoekwoorden:
Dat voelt natuurlijk niet goed, eerst de website maar eens bekijken. Nu is mijn Nederlands echt heel slecht, maar deze website slaat helemaal nergens op. Ook de inhoud is bijzonder ongeloofwaardig. Elk evenement dat ze geven beginnen ze met 10 moppen voor de kinderen. Op zich is dit leuk geprobeerd, maar nergens worden evenementen beschreven of zijn er verslagen van evenementen. Mijn gevoel is dat er nog exact nul moppen zijn verteld door deze stichting. Bovendien refereert de website de ene keer aan ‘Stichting lach met een kind' en een paar regels verder aan ‘Stichting lachen met een kind'.
CBF staat voor Centraal Bureau Fondsenwerving. Ieder goed doel dat fondsen werft en dus geld ophaalt kan zich hierbij aansluiten. Dit zodat er een controle is of het geld goed besteed wordt of niet. Stichtingen die hierbij zijn aangesloten zijn over het algemeen betrouwbaar. Voor die stichtingen kost dit wel geld, maar zoals de website van CBF schrijft is dat in overeenstemming met de grootte van de stichting.
‘Stichting lach met een kind' geeft op hun eigen website aan dat ze niet zijn aangesloten bij CBF, omdat dit geld kost en zij dit geld liever anders besteden. Dat is natuurlijk een nobel streven, maar zorgt bij mij wel voor een ‘rode vlag', opletten met deze stichting dus!
De reden dat er kaarten aan de deur verkocht worden door ‘Stichting lach met een kind' is, volgens hun eigen website, omdat het valt onder de verspreiding van drukwerk. Dat zou een grondrecht zijn en daarom kan dat niet middels een APV verboden worden. Zij hoeven hiervoor dus geen vergunning bij de gemeente aan te vragen. Dit is voor mij de volgende ‘rode vlag'. De gemeente hoeft dus niet te controleren wat voor stichting het is.
Op de website vermelden ze ook dat alle verkoop van promotiemateriaal is uitbesteed aan diverse reclamebedrijven. Ho wacht even, hier gaat volgens mij iets niet goed. Ze willen niet aangesloten zijn bij een keurmerk dat staat voor betrouwbaarheid, want dat kost te veel geld. Ze besteden vervolgens het drukwerk wel uit aan commerciële bedrijven. Bij mij is het ondertussen wel duidelijk dat de betrouwbaarheid van deze stichting terecht aan de kaak wordt gesteld.
Ik ga verder op onderzoek uit en omdat ik graag aan hoor en wederhoor doe probeer ik contact te krijgen met de stichting. Ik bel het nummer van de website en er wordt opgenomen. Als ik wat informatie opvraag krijg ik te horen dat het een telefooncentrale is en zij mij niets kunnen vertellen, maar mij alleen kunnen doorverbinden. U raadt het wellicht al, bij het doorverbinden gebeurt er niets.
Gelukkig staat er ook een adres op de website, ik google het en kom dan uit bij Fresh Marketing. Hier staat een mobiel nummer bij en ik kom een ‘bekende' naam tegen: Mario Groeneveld, dit blijkt dezelfde naam te zijn als de voorzitter van de stichting. Dat kan natuurlijk geen toeval zijn. Hetzelfde adres en dezelfde naam, dit is één en dezelfde persoon. Ik bel het mobiele nummer dat op de site staat, helaas wordt er niet opgenomen. Ik word een paar minuten later wel terug gebeld door dat nummer. Wanneer ik vraag naar de stichting zegt dhr. Groeneveld dat hij mij slecht kan verstaan en dat hij zal zorgen dat ik teruggebeld ga worden over de stichting. Na drie dagen was ik nog niet teruggebeld.
Voor mij staat vast dat deze stichting absoluut twijfelachtig is. Er is geen Facebookpagina, ik kan er verder niets over vinden op internet en mijn ervaring met de stichting tot nu toe is op zijn minst merkwaardig. Ik kan nu nog niet vaststellen of ‘Stichting lach met een kind' nep is of niet, maar ik zet er zeker vraagtekens bij. Inmiddels heb ik contact gelegd met de fraudehelpdesk, zij gaan het één en ander uit zoeken. Ik hoop dat ik volledig fout zit en dit verhaal moet rectificeren, maar ik ben bang dat ik akelig dicht bij de waarheid zit.
Ik wil ‘Stichting lach met een kind' niet direct als frauduleus of nep betitelen, maar ik wil wel kijken wat een nep-stichting eventueel oplevert. Stel je koopt 7 kaarten voor 5 cent per stuk, dat is 35 cent. Je verkoopt ze voor €10,-. Elke avond ga je bij de mensen langs aan de deur en verkoop je 30 setjes met kaarten, dat is €300 min €10,50 dan hou je elke avond dus €289,50 over. Aangezien je stichting nep is draag je geen belasting af en echt kosten heb je ook niet als je zelf langs de deuren gaat. Zo kan het dus zijn dat als je 5 dagen langs de deur gaat en gemiddeld voor €200,- aan kaarten verkoopt dat je elke maand een bedrag van €4250 netto kunt verdienen. Dat is aardig veel en best de moeite om zo een eventuele oplichting in stand te houden.
Omdat het één en ander mij toch niet lekker zat ben ik verder gaan zoeken. Een paar dagen later heb ik weer gebeld, wederom nam niemand op. Ik werd toen wel door een ander nummer terug gebeld. Ik nam op en hoorde een jongeman met een buitenlands accent van ongeveer 20 jaar zeggen dat hij Mario Groeneveld zou heten. Dit was raar, afgelopen vrijdag sprak ik iemand die ook Mario Groeneveld zou heten, maar die sprak Nederlands zonder accent. Ik stelde wat verdiepingsvragen over de stichting, wat ze doen, wie de voorzitter is etc. Het blijkt dat Mario voorzitter is en de enige die gelinkt is aan de KvK, deze Mario is trouwens ook als enige gelinkt aan Fresh Marketing. Deze Mario heeft daarnaast eerder stichtingen op zijn naam gehad. Onder andere de stichting ‘Mens zijn', die niet meer bestaat omdat het frauduleus was. Toen ik de beller daarmee confronteerde zou ik weer worden teruggebeld, wat uiteraard nog nooit is gebeurd.
Voor mij staat vast dat ‘Stichting lach met een kind' twijfelachtig is. Alle stichtingen die wenskaarten aan de deur verkopen zou ik even googelen, als het geen bekende stichting is dan adviseer ik om geen kaarten te verkopen en geld te doneren aan een erkend goed doel!